Annonce
Fyn

Sådan kommer du mentalt igennem coronakrisen

Det kan føles klaustrofobisk og angstfyldt at skulle holde sig hjemme de næste mange uger, men der er meget, du selv kan gøre for at komme helskindet igennem krisen. Foto: Colourbox
Den globale epidemi, som corona-udbruddet har udviklet sig til, er mental hård kost for de fleste. Vi har derfor samlet en række gode råd fra læger, psykologer og hjerneforskere til, hvordan man bedst kommer igennem krisen.

Coronavirussen, som mange af os efterhånden er trætte af at tænke på, har kastet hele verden ud i en tilstand af kaos og usikkerhed. Der bliver stillet store krav til vores personlige ressourcer, og de dystre spørgsmål står i kø: Bliver jeg selv eller mine kære syge? Mister jeg mit job? Hvornår må jeg igen være sammen med andre mennesker? Vender hverdagen - som vi kender den – nogensinde tilbage igen?

Krisen kan med andre ord gøre enhver mat i knæene. Men der er ting, vi selv kan gøre for at holde os mentalt oven vande. Vi har her samlet en række gode råd.

1. Acceptér tingenes tilstand

Første skridt igennem coronakrisen er at acceptere, at det er sådan, det er. Dernæst få det bedste ud af det. Du kan for eksempel udnytte tiden derhjemme til at få gjort noget af det, du ikke når i hverdagen. Du kan for eksempel give kælderen en overhaling eller luge ud i forårets første ukrudt. Foto: Colourbox

Det kan lyde banalt, men første skridt er at acceptere de ting, du ikke kan ændre. Ja, det er voldsomt enerverende, at hverdagen er sat på standby, men der er ikke noget, du kan gøre ved det. Så er du nødt til at blive hjemme, så få det bedste ud af det.

Lav en liste over de ting, du gerne vil nå, imens krisen står på. Ryd op i kælderen, vask vinduerne, læs den bog, du fik i julegave eller fjern forårets første ukrudt. På den måde giver du isolationen et formål, og det frigiver energi.

Du kan også sætte dig for at gøre noget godt for et andet menneske mindst én gang om dagen. Dét at hjælpe andre en af de bedst dokumenterede metoder til selv at få det bedre.

2. Tal sammen og rum hinanden

Det er en usikker tid, vi lever i, og det slider på nerverne. Men prøv at rum hinandens forskellige måder at reagere på. Foto: Colourbox

Står de negative tanker i kø, så få dem ud. Afsæt en time hver dag til at få afløb for dine bekymringer. Skriv dem ned, læg papiret i skuffen og giv så slip.

Tal med de mennesker, du er tæt på, om det, der fylder, og husk, at vi alle er i samme båd. Forsøg at rumme, at vi reagerer forskelligt på kriser. Nogle bliver aggressive og kortluntede, mens andre vender bekymringerne indad og bliver ængstelige. Lyt til hinanden uden bebrejdelser. Rum også, at du ikke kan levere 100 procent hverken overfor din familie eller din arbejdsplads. Situationen er ny for os alle.

3. Prioritér familien og vær god ved dig selv

Det er de færreste, der er vant til at være hjemme med børnene hele dagen, og det kræver omstilling. Heldigvis har børn en langt bedre evne til at være ubekymrede og leve i nuet. Det kan vi passende lade os inspirere af. Foto: Colourbox

Går du hjemme med familien, så lad dig inspirere af børnene. De er langt bedre til at tage dagene, som de kommer, og leve i nuet end vi voksne. Det er også vigtigt, at du er ekstra god ved dig selv i denne tid. Forkæl dig selv med alt det, der giver dig energi og skriv dem ned, så du husker at afsætte energi til netop det hver eneste dag.

Vær også meget opmærksom på, hvad der dræner. Hvis nyhederne om coronavirussen gør dig i dårligt humør, så sluk telefonen og sæt en film på eller gå en tur i solen.

4. Pas på din krop og dit sind

De solrige forårsdage bliver flere og flere, og det skal udnyttes. Kom udenfor og få lys og motion. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Dagene bliver heldigvis hele tiden længere, så sørg for at komme udenfor i lyset. Det er godt for både krop og sjæl at få frisk luft og motion – også selvom der er dage, du hellere vil ligge under en dyne og se Netflix. Føler du dig stresset, så undgå hård motion. Det øger produktionen af stresshormonerne adrenalin og kortisol. Gå i stedet en tur eller lav yogaøvelser derhjemme.

Det gør ikke noget, at du forkæler dig selv med chokolade og andet lækkert, men sørg for at din generelle kost er sund. Det booster immunforsvaret og giver mere energi.

5. Strukturér din dag og få en god nats søvn

Prioritér din nattesøvn, selvom dagene flyder sammen. En god nats søvn giver mere overskud i hverdagen. Foto: Colourbox

Når du primært skal opholde dig derhjemme, er det vigtigt, at du strukturerer din dag, så arbejde og fritid ikke flyder sammen. Forsøg at gå i seng og stå op nogenlunde samme tidspunkt hver dag, og hvis du skal arbejde, så indlæg pauser undervejs, hvor du for eksempel går en tur.

En god og lang nattesøvn er alfa og omega for vores mentale overskud, hukommelse og humør. Har du mange bekymringer, så skriv dem ned på et stykke papir, så de er ude af hovedet. Sluk telefon, fjernsyn og computer i god tid inden sengetid, og stå op igen, hvis du ikke kan falde til ro. Husk dig selv på, at også coronakrisen ender igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Annonce