Annonce
Fyn

Sådan kommer du i gang med at løbe

Start langsomt ud, når du begynder at løbe, og undgå skader. Arkivfoto: Jørgen Hansen
Efter påskefrokosterne kan det være svært og tungt at komme i løbeskoene, men foråret venter derude og er en ekstra motivation til at komme i gang med at motionere. Vi har samlet nogle råd til, hvordan du bedst kommer i gang.

1. Begynd langsomt

Begynd langsomt med at løbe. Muskler, sener og led skal vænne sig til belastningen. De første skridt er altid de hårdeste, men når man først er i løbetøjet og -skoene er det meget nemmere at komme ud.

Annonce

2. Gå og løb, gå og løb

Begynd med skiftevis at gå og løbe, gå og løbe, gå og løbe. En god ide kan være at gøre det fra lygtepæl til lygtepæl, eller fra lyskryds til lyskryds. Det er vigtigt ikke at styrte af sted, men tage det stille og roligt, og dermed bygge formen op.

3. Løbeskoene

Du kan næsten løbe i hvad som helst tøjmæssigt, og du behøver ikke investere hundredvis af kroner i udstyr. Til gengæld er det vigtigt, at du har rigtige løbesko. Skoene er de mest afgørende for, at du kommer til at nyde løb og ikke bliver lynhurtigt skadet. Gamle løbesko er ofte slidte og har ikke den samme stødabsorbering længere.

4. Planlæg det

Mange bruger undskyldningen, at man ikke har tid. Det kan også være svært i en travl hverdag, men stå eventuelt tidligere op om morgenen eller løb, når du kommer hjem fra arbejde. Er man først plantet solidt i sofaen kan det være svært at kommer af sted.

Alternativt sæt det i kalenderen, så resten af familien ved, du er ude at løbe den eller de dage i løbet af ugen.

5. Løb længere

Det er vigtigt ikke at lancere sin løbekarriere med 10 kilometer den første træningsdag. Start stille og roligt, men det er også vigtigt at øge distancen, efterhånden som ugerne går. Mange mener, man højst må øge med 10 procent fra uge til uge, og så skader det ikke at tage en uge med meget lidt løb, fordi kroppen har godt af at restituere.

6. Find en løbemakker

Det kan være svært at komme af sted, når man er alene. Derfor er det godt at have en løbemakker, så man holder hinanden fast på at komme ud. Alternativt kan man melde sig ind i en af de mange løbeklubber, eller man kan tilmelde sig Løb med Avisen, når der er opstart lige efter nytår.

Lige nu i foråret er det bedst at alliere sig med en løbemakker, så I kommer af sted.

7. Variation

Det kan hurtigt blive kedeligt at løbe den samme rute hver gang. Find en rute-planlægger på nettet, hvis du vil have inspiration. Løber man samme rute hver gang bliver det hurtigt for ensformigt. Alternativt kan man løbe sin faste rute modsat, og pludselig ser alting nyt ud.

8. Musik i ørerne

Nogle vil gerne nyde fuglefløjt og naturens lyde, mens andre skal have høj musik i ørerne. Det er individuelt, og der er intet, som er forkert. Løber du bedst til musik eller podcasts, så gør det, og lav din egne playliste på en musiktjeneste.

9. Fri for skader

Det er afgørende vigtigt, at du holder dig fri for skader. Får du en skade må du formentligt indstille løbetræningen i en periode, indtil den er væk eller færdigbehandlet. Derfor handler det om at lytte til din krop, og du skal ikke løbe, hvis du har ondt. Så er det bedre at tage en dag uden træning.

10. Det skal være sjovt

Løb foregår godt nok med benene, men det foregår også oppe i hovedet på os. Derfor gælder det om at se positivt på løb, også på en regnvejrsdag, og glæde sig over evnen og muligheden for det. Løb handler ikke bare om at komme i form og eventuelt tabe sig, men også om mentalt at bearbejde de mange udfordringer, vi i vores liv bliver udsat for. Under en løbetøj kan man pludselig finde løsningen på det, man har grublet over længe i hovedet. Så nyd løbet, tænk undervejs, og god tur.

Annonce
Forsiden netop nu
Assens

Klager over Assens Kommune: - De tilgodeser ikke vores søns behov

Fyn

Folketingspolitikere støtter flere tog på Vestfyn: Uld i mund om regningen

Annonce