Annonce
Nyborg

Sådan gør andre: Gladsaxe har kørt på el i fem år

Det handler om at give ansatte de rigtige vaner, når man går over til elbiler, siger man i Gladsaxe Kommune. Hver gang bilen holder stille, skal ledningen i elstanderen. Så løber bilerne aldrig tør for strøm. Arkivfoto.
I Gladsaxe har hjemmeplejen kørt på el siden 2015. Og medarbejderne elsker det.

Nyborg/Gladsaxe: Mens Nyborg - og mange andre kommuner - har svært ved at komme i gang med den grønne omstilling på transport-området, er andre kommuner kørt langt i forvejen.

En af de kommuner er Gladsaxe nordvest for København.

Her han man netop taget en ny flåde af Renault Zoe elbiler i brug - og det er vel at mærke anden generation af elbiler til kommunens udkørende sosu-assistenter.

- Vi har 34 biler i hjemmeplejen og de 33 er elbiler. Den sidste er en almindelig brændstofbil, som kan bruges af vikarer, der er ikke er vant til at køre el, siger Kasper Sund Andersen, der har ansvaret for blandt andet bilparken i kommunens plejeafdeling.

Kommunen startede for fem år siden med elbiler, og selv om den første generation kun kunne køre120 kilometer på en opladning , var der aldrig problemer med biler, der ikke havde strøm nok.

- Vi var spændte på, hvordan det skulle gå, da vi i 2015 gik over til elbiler, især den første vinter. Men det kørte bare, og vi har aldrig haft en bil, der kørte batteriet fladt, siger Kasper Sund Andersen.

Erfaringerne fra Gladsaxe siger, at det handler om at give de ansatte de rigtige vaner med bilerne:

Det handler om, at de ansatte sætter strømstikket i, hvor gang, bilen holder stille i nærheden af en ladebox. På den måde bliver bilerne ladet flere gange i løbet af et døgn, når den alligevel holder stille, og er der strøm på hele tiden, forklarer Kasper Sund Andersen.

Gladsaxe havde fra starten firmaet Clever til at lave set-uppet med ladestandere, og de har sørget for, at der er nogle ekstra hurtige landestandere, der kan bruges til biler, som kører ekstra mange timer på et døgn og derfor kan tappe batteriet lidt rigeligt.

De fleste ladestandere lader med 11 kW, mens de hurtige har dobbelt så stor effekt.

- Det, vi hører fra de ansatte, er, at de er glade for at køre elbil. De peger på, at bilerne er lydløse, har god komfort, og især til at begynde med var det jo næsten som at være i et rumskib, når man kørte elbil, siger han.


Det, vi hører fra de ansatte, er, at de er glade for at køre elbil. De peger på, at bilerne er lydløse, har god komfort, og især til at begynde med var det jo næsten som at være i et rumskib

Kasper Sund Andersen, Gladsaxe Kommune


Gladsaxe og Nyborg kan ikke helt sammenlignes, fordi der er dobbelt så mange indbyggere i den københavnske forstadskommune, som er langt mindre end Nyborg i areal.

Men den forskel udlignes noget, da medarbejderne i hjemmeplejen i Nyborg kører ud fra fire forskellige adresser rundt om i kommunen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Lyt til podcasten Danmark fortæller: Demensramte Franks dramatiske døgn: En lammet arm truede med at aflive drømmen om en sidste ironman 6:8

Sport

Stil et spørgsmål og vind fede præmier: Pokalvinder med OB gæster Abildtrup & Rasmussen

Annonce