Annonce
Nyborg

Sådan gør andre: Fartbegrænsning og forbud

I mange andre lande har man at hensyn til trafikstøjen lave hastighedsgrænser på bynære motorvejsstrækninger. Det ser ikke ud til at blive tilfældet i Danmark. Grafik: Vejdirektoratet
Andre lande i Europa går drastisk til værks i kampen mod trafikstøj.

Nyborg: Trafikstøj er et problem, der vokser lige så hurtigt, som trafikken på vejene tager til.

Og det er ikke bare i Nyborg og resten af Danmark, trafikstøj plager beboerne langs vejene og i nogle tilfælde også giver dem alvorlige helbredsproblemer.

Det gælder i hele Europa. Mange steder er man gået drastisk til værks for at komme trafikstøjen til livs.

I Huskvarna i Sverige er farten på motorvejen gennem byen sat ned fra 100 km/t til 90 km/t.

Og i Schweiz er der forbud mod at køre i større lastbiler på alle offentlige veje i nattetimerne og på søn- og helligdage.

Annonce

Hensyn til mennesker

Hvis man vil, kan man lave beregninger, som viser, at hastighedsnedsættelser og kørselsforbud går ud over samfundsøkonomien.

Men i Sverige og Schweiz vejer hensynet til de mennesker, som bor langs motorvejene, tungere end hensynet til samfundsøkonomien.

Det fastslog seniorspecialist Hans Bendtsen fra konsulentfirmaet Force Technology under en høring om trafikstøj forleden i Folketingets trafikudvalg.

- I Huskvarna i Sverige havde man et par kilometer motorvej, hvor der lå nogle boliger med alt for meget støj. Og jeg er ret sikker på, at der har de ikke interesseret sig for, hvad det kostede samfundsøkonomien, tilføjede han.

Og på samme måde har man heller ikke i Schweiz bekymret sig om samfundsøkonomien, da man vedtog et forbud mod lastbilkørsel i nattetimerne og på søn- og helligdage.

- Der har man gjort det af støjhensyn. Også selv om det bremser al nord- og sydgående lastbiltrafik i Europa, fastslog Hans Bendtsen under høringen i Folketingets transportudvalg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Liveblog: 161 er nu døde med coronavirus i Danmark

Annonce