Annonce
Biler

Sådan får du bedre lyd i bilen

De bedste lydsystemer er integrerede i bilen. Her er det en Ford Fiesta med B&O Play. Bemærk at subwooferen ligger i reservehjulsbrønden. Foto: B&O/Ford
Er du træt af musikalsk dåselyd i bilen, er der mange muligheder for at skabe en lille koncertsal. Læs, hvordan du kan gøre det med enkle midler.

Synes du, at favoritmusikken i din bil minder om flad dåselyd, er der ingen grund til at fortvivle. Der er nemlig mange muligheder for at opgradere lyden.

Per Nielsen, der er souschef hos kæden Carsound og en af landets førende eksperter inden for bil-audio, har en række klare råd.

I en tid, hvor stort set alle streamer, er der meget at hente her. For eksempel leveres den komprimerede lyd fra tjenester som Spotify eller Yousee Play med 320 kb/sek. som maks. - hvor en cd har lyd med 1411,2 kb/sek.

Her kan en alternativ tjeneste som Tidal streame med cd-kvalitet og kan endda nu gå endnu højere op til 9216 kb/sek. i en såkaldt Master-kvalitet.

- Kvaliteten af god lyd afhænger i høj grad af signalet. Det bliver aldrig bedre end den kilde, det udspringer af. Det er det bedste og billigste sted at starte, hvis man vil have bedre lyd i bilen. Jo mere data, der er, jo flere ”farver” har du at male dit lydmaleri med, siger Per Nielsen, der oplever en stigende interesse fra mere modne bilister, der drømmer om dengang, fint lydudstyr fyldte hjemme i stuen, og nu har fået et frirum i bilen, hvor de kan genoplive de gode lydoplevelser.

En lydtjeneste som Tidal koster typisk fra 199 kroner pr. måned. Her er det også en fordel, at lyden går fra din telefon og ind i radioen gennem kabel frem for over Bluetooth, hvor noget af lydkvaliteten forsvinder.

Annonce

Køb bedre lyd sammen med den nye bil

Muligheden for bedre lydanlæg er ikke længere forbeholdt de helt dyre bilmodeller. De seneste år er der kommet flere muligheder i den populære miniklasse. Her lancerede Ford for et par år siden mulighed for at bestille et B&O Play-anlæg med forstærker og ekstra højttalere til Fiesta for 6500-7500 kroner, som dog i dag er en del af en pakke til 16.000-17.000 kroner.

Renault har en løsning med tilkøb af forstærker og Bose-højttalere til blandt andet Clio og Captur til en pris på cirka 10.000 kroner.

Interessen er pæn. Hos Renault er det 30-40 procent, som opgraderer til den bedre lyd. Det er der flere forklaringer på, lyder det fra Søren Ignaz, der er pressechef hos Renault.

- Folk er i stigende grad vant til at høre musik på farten, især hvis man har Apple Carplay installeret. Så det er nemt for alle at lave deres egne playlister eller høre musik fra for eksempel DAB Plus, siger Søren Ignaz, der peger på, at de, som vælger bedre lydsystemer, er kunder, der i forvejen har valgt de højeste udstyrsniveauer af modellerne, som de så bygger mere på.

Hos Ford er det 10 procent, som vælger at opgradere med B&O Play, hvor det for øvrigt i dag er amerikanske Harman, der har rettighederne til B&O's bilaudio-del.

Lene Dahlquist, som er pressechef hos Ford, kan dog se et tydeligt billede, som også afspejler, at køberne generelt gerne vil have mere udstyr om bord.

- Vi mærker klart en fremgang i antallet, så tendensen er, at flere og flere ønsker at tilkøbe det - også bredt over hele vores modelprogram og ikke kun på Focus og Fiesta. Det hænger også fint sammen med en tendens om, at flere og flere vælger de høje udstyrsversioner som Titanium og ST-Line, siger hun.

Vælg den rigtige vej

Næste skridt kan være en opgradering af lydsystemet. Her er forstærkerdelen vigtigere end højttalerne, som mange ellers måske ville vende blikket mod. Langt de fleste har en original radio og fire højttalere. Det er ofte et problem, at forstærkeren i radioen er for lille. Så den har ikke kræfter nok og leverer et for ringe signal til højttalerne, hvor lyden bliver mudret og unuanceret.

Jo højere man skruer op, jo værre lyder det. Hvis man skruer op for bassen, bliver det endnu værre.

En bilkabine har mange hårde overflader og en placering af højttalerne, som gør det udfordrende at få en lyd, der er lige så god som hjemme i stuen. Men hvis opsætningen er korrekt, kan den på mange områder blive mindst lige så god.

Den bedste løsning er ifølge Per Nielsen en opsætning med en kraftigere forstærker og en subwoofer, som er en selvstændig bas, til at de dybe toner. Her har Carsound yderligere en løsning, som omfatter en 32-bånds equalizer, der muliggør, at alle toner i musikken bliver afspillet med samme niveau, og en såkaldt ”tidsforsinker”, der sørger for, at lyden rammer præcist samtidig der, hvor føreren sidder.

- Det hele kommer til at stå meget skarpere - frem for en flad og livløs lyd. Her kommer der overskud, fordi højttalerne ikke længere stresser, og du kan gengive alle tonerne i musikken, siger Per Nielsen.

Det kan hos Carsound gøres for 6000 kroner plus 2500 kroner for montering for en løsning fra det tyske firma Match/Audiotech Fischer.

Til sammenligning ligger det i samme prisleje at tilkøbe en pakke med bedre forstærkere og højttalere ab fabrik for en ny bil i mini- eller mellemklassen.

Moderne biler er følsomme over for indgriben i bilens elektronik. Men det er en operation, som ifølge Per Nielsen udføres uden at gribe ind, da udstyret kobles direkte til et multistik, som er beregnet til dette, og som ovenikøbet gør, at et tilkøbt lydsystem uden problemer kan medtages til den næste bil.

Pak støjen ind

Noget andet er dæmpning af støj fra selve bilen. Hvis bilen er meget støjende, vil mange uvilkårligt skrue for højt op for musikken og på den måde presse højttalerne, så de lyder dårligt.

Her har firmaet en række muligheder, lige fra dæmpning af de hårde overflader i bilen til skum og lydisolerende plader i døre og hulrum.

Det er samtidig teknikker, der kan få de eksisterende højttalere til at lyde bedre, og koster fra 200 kroner til op mod 15.000-25.000 kroner i de mest gennemgående tilfælde.

Dæmpning kan især være relevant i mikrobiler, ældre køretøjer eller varevogne. Men her sætter bilens pris også en naturlig begrænsning for, hvor meget man vil ofre.

Enkle råd til bedre lyd

1. Vælg den bedste lydkvalitet fra din streaming-tjeneste. Her er ofte tre kvaliteter at vælge mellem, hvor typisk 320 kb/sek. er den bedste - men stadig ringe i forhold til cd-kvalitet.

2. Overvej en tjeneste som Tidal, der kan levere lyd i cd-kvalitet på over 1411,2 kb/sek.

3. Brug kabel til overførslen til bilradioen frem for bluetooth.

4. Nye højttalere alene giver ofte ikke meget bedre lyd. Her er en løsning med bedre forstærker og selvstændig bas (subwoofer) bedre og ideelt med delefiltre, equalizer og tidsforsinkelse, der fordeler og optimerer lyden.

5. Bedre støjdæmpning fjerner baggrundsstøj og forebygger, at du skal skrue meget op, samt giver højttalerne en bedre ramme at arbejde i og dermed bedre lyd.

6. Korrekt montering og justering er vigtig.

Ford er et af de bilmærker, som aktivt markedsfører bedre lyd i bl.a. Fiesta, hvor man kan få B&O Play-produkter. Foto: B&O/Ford
En række højttaler-producenter som B&O, Bose, JBL sælger i højere grad deres produkter sammen med bilproducenterne. Foto: B&O/Ford
Der er en række områder, du som bilejer kan opgradere op. Højttalere og forstærker er et område, men du kan gøre meget ved at forbedre streaming-kvalitet og støjdæmpning. Foto: Harman
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Annonce