Annonce
Fyn

Sådan er meldingen fra partierne på Christiansborg: Fyn-Als-bro overhaler tredje Lillebæltsbro ved Middelfart

I dag tager færgeturen mellem Bøjden og Als en lille time. Nu tegner der sig et flertal på Christiansborg for at få undersøgt et alternativ i form af en bro på cirka ni kilometer. Arkivfoto: Michael Bager
En bro fra Fyn til Als er for alvor kommet ind i varmen før forhandlinger på Christiansborg. Til gengæld ser det mere sort ud for de fynske borgmestres førsteprioritet til ny bro.

Fra nærmest at være betragtet som en vittighed hos mange er en bro mellem Fyn og Als med i de kommende forhandlinger om en langsigtet infrastrukturplan i Danmark. Det ser endda ud til, at der er et klart flertal for at sætte et millionbeløb af til en nærmere undersøgelse af den faste forbindelse.

Det viser den rundringning, Fyens Stiftstidende har lavet til transportordførerne for de seks største partier, som transportminister Benny Engelbrecht (S) efter påske skal forhandle med. De fynske borgmestre og Region Syddanmark har ellers længe haft en ny Lillebæltsbro ved Middelfart øverst på den fælles ønskeliste, men den nyder ikke samme bevågenhed på Christiansborg.

- Vi skal først se på, hvor meget en Fyn-Als-bro og en Kattegatbro kan aflaste trafikken på Lillebæltsbroen, siger den konservative transportordfører Niels Flemming Hansen.

Annonce

DF's transportordfører Hans Kristian Skibby har heller ikke fidus til en ny Lillebæltsbro ved siden af den eksisterende.

- Det er meget voldsomt at have tre broer ved Middelfart liggende side om side. Vi skal i hvert fald have undersøgt trafikpresset nøje, før vi bruger penge på en egentlig undersøgelse af en ny bro, siger Hans Kristian Skibby.

Tilhængerne af en ny Lillebæltsbro forudser, at den eksisterende bro senest i 2030 vil sande til i biler, og da en ny infrastrukturplan skal række ti år frem, er det afgørende, at en tredje Lillebæltsbro bliver en del af planen, har borgmester i Middelfart Kommune, Johannes Lundsfryd, tidligere udtalt i Fyens Stiftstidende.

V og S: Samlet analyse

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen vil have en samlet analyse af behovet for nye forbindelser mellem Øst- og Vestdanmark.

- Det gælder en Kattegatbro, en Fyn-Als-bro og en tredje Lillebæltsbro. De tre skal ses i en sammenhæng. Vil en Kattegatbro og en Fyn-Als-bro for eksempel aflaste Lillebæltsbroen så meget, at der ikke er behov for en ny Lillebæltsbro, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Så meget koster broerne

En Fyn-Als-bro mellem Als og Horne Land vil koste cirka 22,4 milliarder med tilhørende landanlæg i form af blandt andet en ny fynsk motorvej fra Horne Land til Svendborgmotorvejen syd for Årslev. Staten vil i det forslag skulle skyde 11 milliarder i broen, mens bilisterne skal betale 70 kroner for at køre over.

En ny Lillebælstsbro parallelt med den nuværende ved Middelfart er tidligere beregnet til at koste cirka seks milliarder.

En Kattegatbro fra Røsnæs ved Kalundborg til Hou syd for Aarhus er beregnet til at koste cirka 136 milliarder kroner med tilhørende anlæg på land. Broen er tænkt delvist brugerfinansieret, men en tidligere undersøgelse har vist, at staten skal skyde 52 milliarder kroner i projektet, hvis der både skal kunne køre biler og tog over broen.

En samlet analyse var transportminister Benny Engelbrecht også inde på ved et læsermøde på fyens.dk for nylig, men ikke en særskilt forundersøgelse af en ny Lillebæltsbro. Til gengæld støtter både ministeren og Kristian Pihl Lorentzen en særskilt undersøgelse af en Fyn-Als-bro.

- Det er en bro med store potentialer. Det er blandt andet dokumenteret af Danfoss og andre gode kræfter. Der kan skabes et dynamisk arbejdsmarked mellem Fyn og Als og til det nordlige Tyskland. Det vil blandt andet Odenses kraftcenter indenfor robotter og ny teknologi få glæde af, siger V-ordføreren.


En Als-Fyn-bro har store potentialer. Det er blandt andet dokumenteret af Danfoss og andre gode kræfter.

Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører


Han understreger som en række af de øvrige transportordførere, at broen ikke må ledsages af en ny motorvej, der vil ødelægge den sydfynske natur. Flere nævner muligheden for at forbedre den nuværende vej mellem Odense og Faaborg og eventuel lave en 2:1 vej med skiftevis en til to baner.

Annonce

Støttepartier uenige

Også den radikale transportordfører Rasmus Helveg er med på en undersøgelse af en Fyn-Als-bro.

- Den vil kunne aflaste Lillebæltsbroen og skabe dynamik på Fyn og Als, siger han.

Desuden mener han, at presset på Lillebæltsbroen også skal løses ved langt flere togforbindelser mellem Odense og Fredericia.

Regeringens to øvrige støttepartier SF og Enhedslisten er modstander af en Fyn-Als-bro.

- Jeg kan ikke se, hvorfor der skal bygges en bro, bare fordi nogle virksomheder i Odense og Sønderborg ønsker den, siger SF's transportordfører Anne Valentina Berthelsen.


Jeg kan ikke se, hvorfor der skal bygges en bro bare fordi, virksomheder i Odense og Sønderborg ønsker den.

Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører


Enhedslistens transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen peger i stedet på muligheden for hyppige elfærger mellem Fyn og Als.

- Det vil være en økonomisk og klimamæssig langt bedre løsning, siger han.

Annonce

Kattegatbro

En beslutning om, hvorvidt der skal bygges en ny gigantbro over Kattegat mellem Jylland og Sjælland, afventer en undersøgelse, der først er færdig i slutningen af året. Men Kristian Pihl Lorentzen vil i de kommende forhandlinger reservere mere end en halv milliard til en VVM-undersøgelse, der er skridtet videre mod en Kattegatbro.

Han og transportordførerne fra K og DF forstår ikke de fynboer, der frygter, at den vil trække udvikling væk fra Fyn og til områder i Danmark, der i forvejen er i vækst. En Kattegatbro vil kun gøre det lettere at komme frem på Fynske Motorvej, påpeger transportordførerne.

Annonce
Middelfart For abonnenter

Mads har fulgt i hælene på et mytisk dyr i den fynske natur: - De er kort sagt overalt

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Odense For abonnenter

Vil bremse bøller i biler: To centrale pladser i Odense sikres for millioner

Odense For abonnenter

Gartnerbyen vokser igen: Denne gang bliver der bygget mere end 100 nye lejeboliger

Kerteminde

Øv - På vej hjem fra bilforhandleren blev Nadias nye bil ridset af flyvende dæk fra en trailer: Nu efterlyser hun bilisten

Odense For abonnenter

Knivstik, tramp og revolvertrussel: En er fængslet - flere søges efter voldsomt overfald i Odense

Kultur

Sprogfestival begyndte med et brag: Talefeer med glimmervinger og vinkelsliber som instrument

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Debat

Skandalen i Vor Frue Kirke

Sydfyn

Var få øjeblikke fra uhyggeligt sammenstød: Kort efter forulykkede vanvidsbilist selv

Kultur

Se video med ældgammel elbil: 108 år gammel elbil havde vanvittig rækkevidde

Sport

Squash, bowling eller kunstskøjteløb?: Ingen sportsgren er for snæver på Odenses nye sportsefterskole

Nordfyn For abonnenter

Peder vil være klimavenlig, men det må han ikke: - Jeg føler mig magtesløs

Erhverv

Erhvervsfolk i lycra har dyrket 1,78 millioner kilometer netværk på to hjul

Annonce