Annonce
Faaborg-Midtfyn

Sådan cykler du sikkert og lovligt i mørke

Flere børn cykler uden lys. Hos Cyklistforbundet kan du bliver klogere på, hvornår og hvordan cykler skal lyse op. Arkivfoto: Kim Rune
Har du nogensinde hørt om, at man blot skal have tændt lygterne samtidig med gadelamperne? Det er desværre en sejlivet skrøne. Her får du et overblik, så du ifølge Cyklistforbundet kan færdes lovligt, sikkert og synligt i trafikken.
Annonce

1. Fra solnedgang til solopgang

Du skal have lys på fra solnedgang til solopgang. Du kan altid tjekke, hvornår solen står op og går ned på dmi.dk. Du skal også have lys på i tåge, tæt snevejr og andet usigtbart vejr.

2. For og bag

Almindelige cykler med to hjul skal have en forlygte og en baglygte. Cykler med flere hjul har særlige regler, som kan læses på cykelistforbundet.dk/lygter

3. Skal være på cyklen

Lygten skal være monteret på cyklen. Du må gerne supplere med lygter på jakke, hjelm og tøj, men de må ikke stå alene.

4. Også synlig fra siden

Lygter skal kunne ses på 300 meters afstand og skal desuden være synlige fra siden. Ved usigtbart vejr gælder det ikke, at de skal kunne ses på 300 meters afstand.

5. Baglygten

Den røde baglygte skal være monteret, så den lyser ret bagud. Baglygten må gerne blinke, men skal i så fald blinke med mindst 120 blink pr. minut.

6. Forlygten

Forlygten må enten lyse hvidt, blåt eller gult. Lygten skal lyse forud uden at blænde. Lygter, der lyser hvidt eller blåt, må gerne blinke, men skal i så fald blinke med mindst 120 blink pr. minut. Lyser din lygte gult, må den ikke blinke. Særligt kraftige forlygter skal lyse skråt nedad, så de ikke blænder modkørende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1995: Der hviler en dyne af angst over Seden efter brandattentater

1995 To gange i løbet af december har ukendte gerningsmænd sat ild til Seden Skole nordøst for Odense. Nu venter beboerne kun på den næste ulykke. En beboer, der ønske at være anonym, fortæller, at der ligger en dyne af angst over lokalsamfundet. Han fortæller om trusselsbreve, afpresning af personalet på skolen og panik blandt lærerne. Flere har angiveligt følt sig tvunget til at blive hjemme fra skolen. - Der har været trusler om flere ildspåsættelser, og det tager vi alvorligt. Men borgerne i området har ingen grund til at være bange, siger lederen af politiets områdekontor, Jørn Hestelund. Han mener, at det handler om skoletrætte elever, der på den måde forsøger at gøre sig interessante. 1970 Ved rejsegildet i går på de nye lufthavnsbygninger i Odense blev der ikke lagt skjul på, at arbejdet er langt mere forsinket, end man kunne have forudset. I virkeligheden skulle bygningerne have stået færdige for længst, men nu er lufthavnen under tag og vil til foråret kunne åbne i fuldt omfang. Det var en stor lettelse, da man for et halvt år siden kunne tage en del af de nye bygninger i brug og dermed befri passagerne for at skulle vente i et telt. Rejsegildet i går omfatter ekspeditionsbygning, kontroltårn, cafeteria og køkkenregioner. Når det nye tårn tages i brug til foråret, installeres et nyt system, der gør det muligt at foretage flere operationer ved lav skyhøjde og dermed undgå flere aflysninger. 1945 På grund af det glatte føre er der i Odense sket en række ulykker, der krævede ambulancehjælp Således blev Falcks ambulance tilkaldt i morges kl. 8.30 til hjørnet af Læssøegade og Hunderupvej, hvor fru Brøchner Hansen, Hannerupgaardsvej 23, var styrtet med cyklen, hvorved hun havde brækket den ene arm og pådraget sig en hjernerystelse. I går eftermiddags måtte Falcks ambulance til Vestergade 96, hvor fru Ingeborg Gadbjerg, Lahnsgade 16, var faldet så uheldigt, at hun forslog hovedet og den ene arm. Hun førtes til skadestuen, og samme sted bragtes træindustriarbejder Th. Nielsen, Rødegaardsvej 82, der var blevet kvæstet ved på cykel at være tørnet sammen med en bil i Nørregade.

Annonce