Annonce
Gear

Så vild bliver Fords første dedikerede elbil

Ford Mustang Mach-E vil komme i to forskellige batterivarianter: Standard rækkevidde (75,7 kWh) og udvidet rækkevidde (98,8 kWh batteri). Sidstnævnte variant med baghjulstræk har en forventet rækkevidde på op til 600 km. Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E får lang rækkevidde og cockpit inspireret af Tesla, når den kommer til Danmark om et års tid.

Strømmen af nye elbiler fortsætter, men denne elbil er alligevel noget helt særligt. For det første er det Fords første dedikerede elbil, men det er især navnet, der vækker opsigt: Ford Mustang Mach-E.

Bilens Mustang-betegnelse har allerede skabt stor opstandelse på især de sociale medier, hvor flere kritikere anfører, at det er skandaløst at bruge det legendariske Mustang-navn til en elektrisk SUV, mens de mere nøgterne bilfans fremfører, at det er en benhård betragtning, der ligger bag, fra Ford. Når man ikke ligefrem er først med en ny elbil, gælder det om at larme lidt ekstra, og på sigt bliver det lettere at trænge igennem til forbrugerne med det kendte Mustang-logo på bilen, anfører de.

Nok om navnet, bilen er heldigvis lige så interessant. Ford vil gerne have os til at sammenligne elbilen med den legendariske Ford T-model, og siger selv, at den nye Mustang Mach-E slår ned i markedet som et lyn fra en klar himmel.

Annonce
Der er indbygget en række stilelementer fra Mustang-sportsvognen, bl.a. de karakteristiske baglygter med lodrette lameller. Foto: Ford

Konkurrent til Tesla Model Y

Den fuldt elektriske Ford Mustang Mach-E er mærkets rival til biler som især Tesla Model 3, den kommende Model Y, men også Jaguar i-Pace og Mercedes EQC. Bilen har samme størrelse. Ford Mustang Mach-E lanceres i Europa i midten af 2020, men herhjemme må vi vente til december 2020, før den er klar.

Derfor er de danske priser også angivet med de indbyggede afgiftsstigninger, som indtil videre gælder og med den højere afgift i 2021 vil prisen starte ved 451.897 kroner for den mindste batteripakke og træk på baghjulene. Hvis vi spoler prisen tilbage til de nuværende afgifter, vil det svare til 370.000 kroner i dag, oplyser Ford, hvilket svarer til den billigste Tesla Model 3.

Vi skal dog frem til sommer, før det bliver muligt at bestille bilen i Danmark.

Foreløbige priser

Den foreløbige topmodel med firehjulstræk og stort batteri er prissat til 620.000 kroner, men prisen for modellen med længst rækkevidde er 537.899 kroner, hvis man kan nøjes med baghjulstræk. Alle priserne kan falde, hvis Folketinget beslutter sig for at ændre på afgifterne for elbiler.

Der kommer en stribe forskellige modeller baseret på to forskellige batteristørrelser, hvor basisudgaven har en bruttokapacitet på 77,7 kWh, mens den store udgave har et batteri på hele 98,8 kWh. Standardmodeller kører med baghjulstræk, og vælger man den store batteripakke, er rækkevidden her hele 600 kilometer efter WLTP-normen, mens udgaven med elmotor både for og bag og dermed firehjulstræk når ud på 540 kilometer. Den lille batteripakke giver rækkevidder på henholdsvis 450 og 420 kilometer (med 4x4).

Rækkevidden er dermed mere eller mindre på niveau med Tesla Model 3, men overgår klart det vi kender fra de øvrige nuværende konkurrenter på markedet. Næste år kommer en række nye elbiler i samme størrelse som blandt andet Volvo XC40 og Volkswagens nye ID.4.

Topmodellen kommer først i midten af 2021, men så får GT-modellen også det, som svarer til 485 hk. Foto: Ford

Flere motorvarianter

Der er forskellige ydelser: Vælger man det lille batteri, er der altid 190 kW, der svarer til 258 hk, at gøre godt med, mens det store batteri har elmotorer med enten 210 kW (285 hk) eller 248 kW (337 hk), alt efter om ønsket er baghjulstræk eller firehjulstræk.

I midten af 2021 kommer en dedikeret GT-model, der får det som svarer til 465 hk. Ford opgiver ingen tider for, hvor lang tid det vil tage at spurte til 100 kilometer i timen, men siger dog, at topversionen vil kunne gøre det på under fem sekunder.

Ford er medejer af det europæiske netværk af lynladere, Ionity, og Mach-E kan lade med op til 150 kW. Foto: Ford

Hurtigladning

Ford har naturligvis også tænkt på hurtigladning. Mustang Mach-E Long Range kan tage imod 150 kW - Standard Range har en kapacitet på 130 kW. Det er absolut pæne data, men ikke noget, der vil imponere en Tesla Model 3-ejer, hvor bilen kan håndtere mere strøm. Derhjemme kan man lade med op til 11 kW, alt efter installation.

Indvendigt vil en Tesla-ejer måske føle sig hjemme, for designerne har indrettet elbilen med en kæmpe skærm på 15,4 tommer, men også forsynet Mach-E med digitale instrumenter foran chaufføren.

Bilen må dog kun trække 750 kg, men ifølge flere norske medier er der mulighed for, at det tal kan bringes mærkbart højere op, når vi nærmer os europæisk lancering.

Bag rattet er ligheden med Tesla slående, takket være den enorme skærm på 15,4 tommer, men der er også klassiske instrumenter foran føreren, dog digitale. Foto: Ford

Lav og bred

Bilen har en relativt lav og aggressiv taglinje, der altid er malet sort, men det skulle angiveligt være en rummelig familiebil med plads til fem og et fornuftigt stort bagagerum, blandt andet takket være en meget lang akselafstand på næsten fire meter. Foran er der et såkaldt frunk, et lille ekstra bagagerum, hvor man typisk opbevarer kabler etc.

Selv om det er tale om en SUV, er der dog en stribe ligheder med den ikoniske Mustang-sportsvogn. Tag for eksempel de karakteristiske lag på lag-baglygter og den måde, som skærmene bølger på hen langs siden.

Der er heller ingen dørhåndtag - i stedet er der små knapper på B- og C-stolpen, der åbner døren en anelse, hvorefter man blot tager ved selve døren. Mach-E bliver fremstillet på en ny fabrik i Mexico, der skal levere biler til hele verden.

Ingen varmepumpe

Ifølge flere norske medier er Mach-E som udgangspunkt ikke udstyret med indbygget varmepumpe, hvilket kan blive en udfordring i de nordiske lande, hvor kulde typisk får rækkevidden til at falde drastisk om vinteren. Lad os håbe, at Ford kommer med en speciel variant til vore breddegrader.

Selvfølgelig er der en lang række muligheder for ekstraudstyr, blandt andet lydsystem fra B&O, og fabrikken barsler også med avancerede hjælpesystemer, som gør bilen i stand til at selv køre på motorvejen - præcis som i Tesla.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Nordre Havnekaj var vurderet til op mod 51 millioner kroner: Kommunen fik ni millioner kroner

forside

Svensk musikstjerne med bånd til vestjysk familie er død: Roxette-forsanger fik debut i Danmark foran Skjern Bank

Annonce