Annonce
Trekantområdet

Så er planen klar for Marina City: Færre boliger og lavere byggeri

Sådan ser fremtidens Marina City ud på et kort, hvis forvaltningens endelige forslag bliver vedtaget og godkendt. Den blå stiplede linje markerer grænsen mellem eksisterende land og søterritorium. Så inden Marina City kan bygges op, skal det store areal til højre for linjen ovenfor Skamlingvejen inddæmmes og fyldes op. I det område, som inddæmmes, bliver der ikke bygget boliger, men der bliver plads til havnemoler, bådoplag og bygninger til brug for havnerelaterede formål. Kort: Kolding Kommune  
By- og udviklingsforvaltningen er klar med sit forslag til den endelige lokalplan for Marina City. Havnebydelen er nu rettet til for at imødekomme borgernes indsigelser. Kolding Byråd skal vedtage planen endeligt på sit møde i januar.

Kolding: Så er Kolding Kommune meget tæt på at være helt i mål i arbejdet med det enorme plangrundlag, som den kommende havnebydel Marina City ved Skamlingvejen skal bygges op på.

Nu er der lagt op til, at der skal bygges 50-75 færre boliger og betydeligt lavere bygninger ud mod fjorden, end det hidtil har været på tale.

I stedet for 400 boliger bliver der kun plads til 325-350 - og bygningerne til diverse havnerelaterede formål såsom foreningsliv, liberale erhverv og caféer længst ud mod fjorden må højst være tre i stedet for fire etager - eller ni meter lavere.

Annonce

Det er by-og udviklingsforvaltningen, der har sat de formentlig sidste streger på plangrundlaget, som Kolding Byråd skal vedtage endeligt på sit møde i januar.

Boliger kun på land

By- og udviklingsforvaltningen har rettet lokalplanforslaget og kommuneplanforslaget til på baggrund af de 65 tilkendegivelser og indsigelser, der kom fra grundejerforeninger, bådelaug, fiskeriforbund, borgere og andre under høringsfasen i foråret - og på baggrund af kommunens dialog med Kystdirektoratet. Det er Kystdirektoratet, som skal give selve anlægstilladelsen til Marina City med i alt 1000 bådepladser, boliger og et stort maritimt miljø.

- Kystdirektoratet ser positivt på projektet, og vi har en forventning om, at direktoratet giver en efterfølgende anlægstillladelse, siger Kolding Kommunes planchef Jan Krarup Laursen.

Reduktionen i antallet af boliger sker på en del af det areal i Marina City, som i dag er vand, men som skal inddæmmes og fyldes op til brug for den nye marina.

Med andre ord skal der udelukkende bygges boliger på eksisterende land længst ind mod Kolding by. På den måde imødekommer kommunen både dem, som synes, at der var lagt op til for mange boliger i Marina City, og Kystdirektoratet, der ikke bryder sig om boligbyggeri på inddæmmet søterritorium.

I det nye plangrundlag skal det inddæmmende søterritorium kun bruges til havnerelaterede formål - og i den østligste del af Marina City længst ude mod fjorden aftrappes bygningshøjden altså sådan, at der her kun kan bygges i tre etager i stedet for fire etager.

- Og det betyder altså noget også af hensyn til udsigten, at vi ændrer den maksimale byggehøjde fra 29 til 20 meter, siger Jan Laursen.

Endelig sker der ændringer i bestemmelserne om en støjskærm langs Skamlingvejen, som skal være transparent. Også det sker på baggrund af forslag og ønsker fra borgerne.

Annonce

Klar til start

By- og udviklingsdirektør Merete Dissing erkender, at der højst sandsynligt kan ske det, at Kolding Byråds endelige vedtagelse af plangrundlaget og de forventede tilladelser fra Kystdirektoratet og Miljøstyrelsen bliver påklaget af modstandere af Marina City. Og det kan forsinke realiseringen af havnebydelen.

- Men hvis det ikke sker, så er vi klar til at udbyde den første jord til boliger før sommerferien næste år, siger hun.

Marina City

  • Marina City er navnet på en ny havnebydel, som er under udvikling ved Marina Syd ved Skamlingvejen.
  • Planen er, at der her skal bygges op til 325-350 boliger og anlægges 1000 bådepladser. Marinaen skal samle den nuværende Lystbådehavn Nord og Marina Syd.
  • Lokalplanforslaget for Marina City var i offentlig høring i otte uger frem til 29. juni.
  • Nu er plangrundlaget rettet til, og Kolding Byråd skal tage endeligt stilling til plangrundlaget på sit møde 26. juni.
  • Kolding Kommune forventer at få anlægstilladelse fra Kystdirektoratet og klapningstilladelse fra Miljøstyrelsen i foråret.
  • Ifølge tidsplanen skal den nye lystbådehavn inklusiv husbådepladser, og de første byggerier tages i brug i 2023.
Annonce
Odense For abonnenter

Tiltale mod 32-årig: Sendte bud efter Abdinurs drabsmand og to andre med skarpladte pistoler

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart

Anklager kræver trecifret millionbøde til Dan-Bunkering

Fyn For abonnenter

Forening svindlede med indsamling til kræftramte børn: Formand ville frifindes i landsretten - fik langt hårdere straf

OB

Legenden Lars Høgh i sin bog om OB's bestyrelsesformand: Niels Thorborg tog mig aldrig over på sit hold

Nyborg

Kraftig blæst: Vindfølsomme køretøjer forbydes på Storebæltsbroen

Lego-familiens pengetank vil hjælpe Danmark til flere OL-medaljer: Donerer 50 millioner kroner

Nyborg For abonnenter

Unge i Nyborg får deres helt eget byråd

Navne

Begravelser og bisættelser torsdag den 2. december

Nordfyn

Telefonstorm på værkstedet: - Folk reagerer først, når Peter Tanev siger, at nu kommer vinteren

Politikere vil have en forklaring: Utrygt og bekymrende, at Forsvaret ikke delte viden om PFAS-forureninger

Odense

Odense kravler sikkert væk fra bundplacering: Færre og færre arbejdsløse

Odense For abonnenter

Manden med arret gør op med den voksne, der forgreb sig på ham som lille: Skriver "afskedsbrev til min pædofil"

Odense

Jernalderkvinder beholdt tøjet på: -Jeg var i tvivl, om det ville blive for kedeligt blot, fordi der ikke var nogle bare bryster

Annonce