Annonce
Odense

Rutenetværket i ruiner: One2Fly tilbyder delefly til virksomheder med behov for at rejse

Kasper Kousgaard drømmer om, at One2Fly på sigt har tre-fire fly i lufthavnen i Odense, og han mener, at der på Fyn er masser af store virksomheder med behov for at rejse ud til kunder, leverandører og samarbejdspartnere selv i en tid med corona. Pandemien gør faktisk timingen god, fordi rutenetværket i en vis grad er lagt ned, og virksomheder kan undgå smittefare blandt medarbejdere ved at slippe for, at de skal gennem de store lufthavne. Foto: Trine Grauholm
Annonce

Beldringe: Drømmer du også om at undgå parkeringskaos, lange køer til security og et væld af mennesker?

Parkere mindre end 100 meter fra flyet, slentre hen til trappen med din bagage i hånden og få skridt senere sætte dig til rette i et blødt flysæde og åbne computeren på arbejdsbordet foran dig? Tilmed i fuld diskretion fra nysgerrige medpassagerer og med en destination, du stort set selv kan skræddersy?

Det lyder måske som en luksus, der er ganske få VIP'ere forundt. Noget, der kun kan blive til virkelighed for topchefer fra landets største og mest indflydelsesrige virksomheder, men sådan behøver det ikke at være.

Mens mange ruteselskaber holder flyene på jorden som en konsekvens af coronakrisen og den kraftigt reducerede rejseaktivitet, er tre erhvervspiloter gået sammen og har stiftet virksomheden One2Fly.

Med udgangspunkt i Odense Lufthavn tilbyder virksomheden anparter i fire- og otte personers fly, der er relativt billige at benytte og samtidig kan lande på meget korte baner. Derfor kan de bringe passagererne så tæt på deres møder med kunder, samarbejdspartnere og underleverandører som overhovedet muligt på kortest mulig tid.

- Det må være det helt rigtige tidspunkt. Der går i hvert fald tre år, før rutenetværket er oppe på samme niveau igen som før coronakrisen, og vi har stadig ingen vaccine mod sygdommen. Som virksomhed kan du sætte fire eller otte af dine medarbejdere, der i forvejen arbejder tæt sammen, i samme flyver med mundbind i stedet for at sende dem til lufthavnen i Kastrup, hvor de møder tusindvis af andre rejsende. Og det samme, når de kommer frem. Hos os sidder de sammen, og de kan flyve ud og hjem samme dag, så man sparer en masse tid, forklarer Steen Nielsen, der er den ene af One2Flys tre stiftere.

I stort set alle andre lufthavne end Odense findes der firmaer, som lejer fly ud til virksomheder, men har man skullet fra Odense, har virksomhederne ofte lejet en flyvemaskine fra Roskilde eller Aalborg, som de har betalt for at komme til Odense og hente dem.

Annonce

Fælles om faste omkostninger

One2Fly satser nu på et koncept, hvor virksomhederne køber en anpart på for eksempel en tredjedel, og hvor de tre virksomheder, der deler flyet, i fællesskab deler de faste omkostninger og derefter bliver faktureret for de timer, de efterfølgende bruger maskinen.

- Der er mange virksomheder, der ikke tør røre ved en flyvemaskine, fordi de er usikre på, hvad skal der til for at få sådan en ud at flyve, siger Steen Nielsen.

One2Fly står derfor for alt det, der skal være styr på, mens virksomhederne kan koncentrere sig om de møder, de skal ud til. Og de findes stadig, selv om det seneste halve år har budt på mange kreative løsninger for at undgå fysiske møder og i stedet bruge digitale kanaler.

- Der er bare visse ting, man ikke kan tage online. Nogle gange skal man stå ude på fabrikken eller ude ved en kunde, siger Kasper Kousgaard, der ved siden af One2Fly flyver kommercielle ruter.

Han har dog tidligere fløjet de små modeller som Piper 500 og PC12'eren i både Rusland og Sverige og ser store fordele ved de små fly.

Begge går de i 9,5 kilometers højde med en fart på 500 kilometer i timen, og selv om de færreste har lyst til at sidde otte timer i den lille kabine, kan man i princippet flyve otte mand i otte timer i et fly med én motor. Samtidig er cargodøren i det største af flyene så stor, at der både kan komme en ambulancebåre eller - måske mere relevant - en europalle eller andet nødvendigt gods ind af døren, så flyet også kan bruges, når for eksempel maritime virksomheder akut mangler noget for at få et skib afsted.

- Det er den mest udbredte turbinemotor i verden, der ligger i begge flyene. Det er den, der har fløjet flest timer, og man siger, at hvis du strander på en øde ø og kun har solsikkeolie at fylde på den, flyver den stadig, forklarer Kasper Kousgaard, der også kalder flyene for luftens SUV'ere, fordi de kan lande på både græs- og jordbaner.

Prismæssigt kan One2Fly ikke konkurrere med ruteflyene, hvis man alene kigger på billetprisen.

- Men hvor meget er din tid værd, spørger Kasper Kousgaard i stedet.

- I PC12'eren er der otte sæder, og man skal i princippet dividere prisen ud på dem. Så nærmer prisen sig en førsteklassesbillet på et rutefly. Har du fire-fem medarbejdere, der skal på messe, kan du ikke få dem ud og hjem samme dag med et rutefly. Det kan du med os, og du sparer penge til hoteller og transporttid videre fra de store lufthavne og ud til din destination, siger han.

Annonce

En grøn måde at flyve på

De mange aflyste ruter med de store selskaber betyder samtidig, at det kan være svært at komme videre, hvis du ikke kan flyve direkte til din destination. One2Fly mærker da også en vis interesse, men mange virksomheder er alligevel tilbageholdende.


Med alle de store virksomheder, der ligger på Fyn, er det min drøm, at vi på sigt har tre-fire fly, og jeg håber, at vi har den første inden nytår. Med coronaen er det nu, det skal være.

Kasper Kousgaard, stifter og medejer af One2Fly


En ny PC12-maskine koster 5,2 millioner dollars (32,6 mio. kroner), mens en brugt kan fås for omkring 3,5 millioner dollars (22 mio. kroner). Det er altså en vis sum, der skal investeres, hvis man som virksomhed vil have en anpart i et fly.

Til gengæld er typen billig i vedligeholdelsesomkostninger, og One2Fly har adgang til at leje et fly, så man inden investeringen har mulighed for at prøve typen af.

- Med alle de store virksomheder, der ligger på Fyn, er det min drøm, at vi på sigt har tre-fire fly, og jeg håber, at vi har den første inden nytår. Med coronaen er det nu, det skal være, siger Kasper Kousgaard.

Signalværdien med et privatfly kan være en af de ting, der holder nogle virksomheder tilbage. Stifterne af One2Fly oplever for eksempel, at virksomheder er bange for at blive kædet sammen med en høj CO2-udledning.

I den forbindelse slår de på, at turboprop-fly er langt mere miljøvenlige end et jet-fly, og at man med fly kan tage den direkte rute til en destination og i forhold til et alternativ som bil kan spare mange kilometer og dermed CO2-udledning i sammenligningen på den måde.

- Det er måske flot at kalde en flyvemaskine for grøn, men det er en grøn måde at flyve på, hvis man skal sammenligne med andre flytyper, siger Kasper Kousgaard.

I H.C. Andersen Airport cirkler et skolefly rundt på asfalten. Byggeriet af to store hangarer står stille, men vidner dog om en vis tro på fremtidig aktivitet i lufthavnen, hvor det ellers er dronefirmaer, der står for den største udvikling.

- Man behøver ikke en stor hvid jet for at bringe folk frem og tilbage fra deres møde. Nogle vil måske også gerne have det lidt mere diskret. Derfor er det oplagt at bruge de her maskiner. Og så vil vi gerne have gang i Odense Lufthavn, der har ligget i dvale i mange år. Det er en fælles drøm, siger Kasper Kousgaard.

Om One2Fly

  • One2Fly er stiftet af de tre erhvervspiloter Kasper Kousgaard, Steen Nielsen og Nicklas Brønnum Christensen. De to første koncentrerer sig om lufthavnen i Odense, mens Nicklas Brønnum Christensen skal forsøge at få samme koncept op at stå i Nordjylland.
  • Konceptet går ud på at tilbyde virksomheder en anpart i enten et Piper M500 eller Piper M600-fly med plads til fire personer eller i et Pilatus PC12-fly med plads til otte.
  • One2Fly står for alt det administrative og sørger for piloter til flyene, mens virksomhederne betaler for deres andel af de fælles udgifter og derudover betaler for de timer, de bruger flyet.
  • Virksomheden blev stiftet i juni 2020, og One2Fly håber at have det første fly på vingerne i løbet af året.
Kasper Kousgaard (t.v.) og Steen Nielsen (t.h.) har adgang til at leje et fly, så interesserede virksomheder kan afprøve konceptet, inden de investerer i en anpart. Foto: Trine Grauholm
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

En ny kærlighed med svære vilkår: - Det er specielt at fri til en kvinde, når man er gift med en anden

Danmark

Det skal nok gå gutter

Annonce