x
Annonce
Fyn

Rolig start på året for Svendborgbanen

Togene på såvel Svendborgbanen som på Vestfyn er blevet mere præcise, viser tallene for januar fra DSB. Foto: Michael Nørgaard
Næsten 95 procent af passagererne var i januar fremme inden for seks minutter i forhold til køreplanen. Forsinkelser og aflysninger har skyldtes signalfejl, enkelte tog med fejl og en bil, som havnede på sporene.

Det har været en god og rolig start på 2020 for Svendborgbanen, og langt størstedelen af passagererne er kommet frem til tiden.

Det glæder DSB, som konstaterer en høj punktlighed for strækningen, og takket være en mild vinter givet en fin fart på sporene.

- Der har dog været forsinkelser og aflysninger, der især kan tilskrives fejl med signaler, enkelte tog med fejl, og så har der været en bil, der havnede i sporene, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

Senest var der forsinkelser i lørdags på grund af signalfejl i Årslev, men den episode tæller ikke med i tallene, for tallene fra DSB omhandler kun januar.

Samlet endte januar med en punktlighed på 89,5 procent, og det er over målet, noterer DSB. Punktlighed er udtryk for, hvor mange passagerer, der kommer frem til tiden. Et tog er forsinket, hvis det ankommer mere end 2 minutter og 59 sekunder efter køreplanen.

Ser man på, hvor mange, der var fremme inden for seks minutter i forhold til køreplanen, er tallet 94,9 procent.

Lægger man til og trækker fra endte januar med en såkaldt operatørpunktlighed på 96,7 procent. Målet er i 2020 til minimum 94,1 procent, og i 2019 var målet minimum 93,4 procent.

Annonce

Vestfyn kørte også

Togtrafikken på Vestfyn kom også godt fra start i det nye år, og januar havde ligesom Svendborgbanen en bedre punktlighed end målet. Så hvis nogle har en fornemmelse af, at det har kørt bedre i januar for DSB bekræfter tallene det i hvert fald.

En af årsagerne er den milde vinter, for årstiden kan ellers godt give udfordringer, når sneen ligger tyk og frosten også er gået i skinnerne.

- Vinteren har budt på mildt vejr og meget lidt sporarbejde, så togene kunne komme op i fart i hele landet. Det betyder meget for en strækning som henover Vestfyn, der let bliver påvirket af hændelser andre steder i landet. De få hændelser, der har påvirket punktligheden, er hovedsaligt signalfejl og enkelte tog, der var forsinkede, siger Tony Bispeskov.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Coronavirussen vil forandre dansk politik

I Danmark har vi – heldigvis – en politisk tradition for, at vi rykker sammen, når det gælder. Således kunne Folketinget på tværs af partiskel i et højt tempo og uden det sædvanlige politiske fnidder vedtage de nødvendige tiltag. Hvad enten det var omfattende og nødvendige tiltag på sundhedsområdet, forbud mod større forsamlinger eller en historisk stor økonomisk kompensation til ansatte og virksomheder, der er ramt af Coronaen. Også fagbevægelsen og arbejdsgiverne har med indgåelsen af en trepartsaftale, der spænder et sikkerhedsnet ud under rigtigt mange lønmodtagere og mange virksomheder vist, at de er parate til at tage ansvar i denne svære situation. Men det er ikke slut endnu, og der bliver brug for flere tiltag. Både for at håndtere sundhedssituationen, men også for at sikre, at de alt for mange virksomheder, der af den ene eller anden årsag ikke bliver hjulpet af de vedtagne hjælpepakker, kan få den fornødne hjælp. Når denne coronakrise er drevet over, er der behov for samarbejder på tværs af partiskel. Til den tid vil dansk politik være forandret. Vi vil stå med en kæmpe regning, som vi endnu ikke kender, og som skal samles op. Det kommer til at kræve politisk mod og vilje. Hvordan sikrer vi de rette politiske rammer, økonomisk vækst og dermed en fortsat høj beskæftigelse? Og hvordan får vi de mange tusinde mennesker, der i disse dage bliver afskediget eller sendt hjem, tilbage på arbejdsmarkedet? Der er mange spørgsmål, der kræver politisk handling og samarbejde i Folketinget. I den første tid af coronakrisen har Folketinget vist vilje til samarbejde, men hvor længe vil det vare ved? Vil vi se ydrefløjene grave sig ned, som vanen forskriver? Og hvad med regeringens parlamentariske grundlag – herunder ikke mindst Enhedslisten og SF – vil de have modet til også at træffe upopulære beslutninger? Der må gøres ofre i tiden efter, og det er ikke givet, at Arne får lov til at komme tidligere på pension, eller at vi kan afsætte ubegrænset med penge til klimaet, hvis pengene ikke er der. For mig at se er løsningen klar: Et tæt samarbejde mellem S-regeringen og Venstre om en omfattende plan, der skal få Danmark tilbage på sporet. En plan, der rækker mange år frem – også til efter næste folketingsvalg. De to partier har flertal tilsammen og har for mig at se en forpligtigelse til at træffe de nødvendige politiske beslutninger for at bringe Danmark sikkert videre. Coronavirussen har derfor forandret dansk politik her og nu men så sandelig også på lang sigt.

Annonce