Annonce
forside

Retten i Svendborg: Læger frifundet for grov forsømmelse i sag om død patient

Arkivfoto: Tim K. Jensen

Reservelæge og afdelingslæge fra Svendborg Sygehus blev torsdag frikendt for grov forsømmelse i behandlingen af en diabetespatient tilbage i 2013. Patienten døde kort efter.

To læger er ved Retten i Svendborg frifundet for grov forsømmelse i behandlingen af en midaldrende mand med diabetes, som i 2013 afgik ved døden.

Sådan lød dommen ved Retten i Svendborg torsdag eftermiddag, hvor de to læger, en kvindelig reservelæge og en mandlige afdelingslæge, reservelægens supervisor, stod tiltalt.

Sagen startede 5. august 2013, hvor en mand blev indlagt på den fælles akutmodtagelse (FAM) på Svendborg Sygehus med mavesmerter. Smerterne var aftagende, men han blev indlagt, og da han var diabetiker, skulle hans blodsukker måles. Reservelægen mente, at hun havde givet en mundtlig besked til en sygeplejerske om at gøre det. Men det blev ikke gjort, og sygeplejersken fortalte i retten, at han ikke kunne huske at have fået beskeden. Patienten skulle derefter derefter faste frem mod en scanning, og undervejs fik insulin, men fik fortsat ikke målt sit blodsukker. Og den 1. september døde han.

Og en repræsentant for Styrelsen for Patientsikkerhed vidnede blandt i retten og sagde, at lægerne burde have set, at behandlingen var mangelfuld.

Anklagemyndigheden havde nedlagt påstand om bødestraf, og i lægemiljøet blev der samlet mere end 37.000 kroner ind til reservelægen som opbakning.

Men det blev altså til en frifindelse.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce