Annonce
Nyborg

Retspsykiater om potentiel pyroman: Har muligvis mistet kontrollen

Politiet ved endnu ikke, om det er en eller flere gerningsmænd, der står bag de mange brande i Nyborg. Foto: Simon Holt
Ifølge retspsykiateren Kim Balsløv har pyromaner en indre drift, der leder dem mod ildspåsættelser.

NYBORG: 12 brande på blot godt tre måneder.

Sådan ser statistikken over uforklarlige brande i Nyborg ud.

Men hvor målet for en eventuel ene gerningsmand hidtil har været havehuse og en garage, var det sent torsdag aften en beboelsesejendom, der blev ramt.

Ifølge retspsykiater Kim Balsløv kan det betyde, at en eventuel ene brandstifter muligvis har mistet kontrollen.

- Mange synes nok, at det er spændende eller fascinerende, når ting brænder. Alligevel har folk en kontrol, der fortæller dem, at man skal holde sig fra at sætte ting i brand. Den kontrol har pyromaner og andre brandstiftere typisk også, men noget kan tyde på, at denne kontrol muligvis er mistet, eftersom der nu er sat brand i et hus, hvor der er risiko for, at folk ligger og sover, siger Kim Balsløv.

Annonce

Intet behov for motiv

Retspsykiateren påpeger, at der kan være forskel på at være pyroman og brandstifter i øvrigt.

Pyromani kan være en psykisk lidelse, mens brandstiftere i øvrigt kan have andre motiver.

Hos en pyroman går driften til at sætte ild til ting typisk igen. De får en slags for forløsning, når de ser ting gå op i flammer.

- Nogle gange kan ildspåsættelse skyldes jalousi eller antipati mod for eksempel en institution. Men nogle har også bare denne drift, de ikke kan styre, hvor de er nødt til at se ting gå op i flammer. Derfor behøves der nødvendigvis ikke være et planlagt motiv fra pyromanens side, fortæller han.

Hvis det forholder sig sådan, at de mange brande i Nyborg skyldes en pyroman, så kan ildspåsættelse i et beboet hus fremfor et kolonihave betyde, at personen nu muligvis har åbnet for nye mål.

- Man kan i hvert fald sige, at der nok er overskredet en grænse. Det sværeste er at overskride den første gang. Når man har overskredet den én gang, så ligger der om ikke en motorvej så dog en sti, en potentiel pyroman kan gå ned ad, siger Kim Balsløv.

Det vides forsat ikke, om der er tale om en eller flere gerningsmænd i Nyborg, eller om der er en sammenhæng mellem brandene.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce