Annonce
Kultur

Religionsforsker: - En religion er hverken værre eller bedre end de mennesker, der lever i den

Religionsforskeren Tim Jensen forklarer, at en religion i sig selv ikke kan udøve negativ social kontrol - det handler i højere grad om kulturen i den pågældende religion. Foto: Mette Horstmann Nøddeskou
Religion er et kulturelt fænomen med samme mulighed for negativ og positiv indflydelse som andre sociale systemer, der regulerer liv og adfærd. Vi har talt med religionsforsker Tim Jensen for at blive klogere på religion, og hvordan negativ social kontrol opstår i religiøse miljøer.
Annonce

Odense/København: I debatten om negativ social kontrol er det vigtigt at nuancere, hvad religion - og en kontrollerende religion - egentlig er. For det er faktisk ikke helt så simpelt som at sige, at nogle religioner er værre end andre, eller at man i en religion altid lader sig undertrykke af stringente dogmer og vier sit liv til gudsdyrkelse for at undgå afstraffelse.

Religion er et menneskeskabt og kulturbårent fænomen, og den sociale kontrol, der lever i religion, kan i høj grad betegnes som en rettesnor, der har til formål at opretholde etik, moral og - i sidste ende - social harmoni i et samfund; også selv om den sociale kontrol i nogle tilfælde kan udvikle sig til noget negativt for det enkelte menneske.

Faktisk lever den sociale kontrol på tværs af alle sociale lag og niveauer i samfundet - ikke kun de religiøse - og i debatten om negativ social kontrol er det derfor vigtigt at uddybe, at det langt fra udelukkende handler om specifikke, kontrollerende religioner men i endnu højere grad om de mennesker og kulturer, der er forbundet med dem.

Annonce

Intet samfund uden kontrol

Tim Jensen er religionsforsker ved Syddansk Universitet og har årtiers erfaring inden for sit felt. Da Fyens Stiftstidende på en af de sidste dage af december ringede og bad om en uddybning på religion og negativ social kontrol, løb Tim Jensens definition på fænomenerne derfor næsten igennem telefonrøret, inden spørgsmålet blev stillet.

- Først og fremmest er ethvert religiøst system altid et kulturelt system. Religioner kan føre til krig, drab og død på lige vis som de kan føre til harmoni, og de har derfor samme positive såvel som negative funktioner som andre sociale systemer. Social kontrol er i sig selv ofte et værdiladet ord, der antyder, at der må være noget galt - men du kan lige så godt vende det om og sige, at social kontrol er noget positivt, fordi intet samfund kan leve uden en form for social kontrol.


Det er ikke religioner i sig selv, der udøver negativ social kontrol. Det er de forskellige mennesker, der praktiserer religionen, der gør det. Derfor er en religion hverken værre eller bedre end de mennesker, der lever i den. Mange moderne muslimer verden over lever eksempelvis helt anderledes end de muslimske befolkningsgrupper, der har en kulturel baggrund, hvor man praktiserer den form for negativ social kontrol, man som regel ser og diskuterer i Danmark

Tim Jensen, religionsforsker


Tim Jensen uddyber sin forklaring og siger, at den sociale kontrol også udøves i hverdagen uden for religion i eksempelvis børneopdragelse og i uddannelsessystemet; at mennesker scanner hinanden i sociale situationer for netop at undgå, at andre bryder særlige koder og spilleregler.

Derfor læner religioner sig meget op ad begrebet samfund - at troen på overmenneskelige magter i religion kan bruges til at skabe harmoni og sammenhold med en kollektiv moral eller guder, der kan straffe dig, hvis du bryder de sociale spilleregler. På mange måder er moralsk, social og religiøs kontrol nemlig ét og det samme.

Annonce

Social kontrol som benspænd

Men problemerne og de negative konsekvenser ved social kontrol i religion findes, altså - og de opstår, når individer presses til at underkaste dele af deres identitet - deres følelse af jeg - til fordel for den kollektive rettesnor for etik og moral, som andre pålægger dem.

Tim Jensen forklarer, at der i religioner og kulturer som islam og mellemøstlige kulturer findes en række fastsatte normer om ære, som mænd og kvinder opdrages i; normer, som bidrager til at skabe grundlaget for, at negativ social kontrol kan opstå. Ikke fordi koranen eller islam direkte dikterer, hvordan de skal leve, men fordi samfundet bestående af andre muslimer pålægger dem en række undertrykkende regler i livet.

- Det er ikke religioner i sig selv, der udøver negativ social kontrol. Det er de forskellige mennesker, der praktiserer religionen, der gør det. Derfor er en religion hverken værre eller bedre end de mennesker, der lever i den. Mange moderne muslimer verden over lever eksempelvis helt anderledes end de muslimske befolkningsgrupper, der har en kulturel baggrund, hvor man praktiserer den form for negativ social kontrol, man som regel ser og diskuterer i Danmark, forklarer Tim Jensen.

I samme forklaring siger Tim Jensen, at social kontrol ikke formår at skabe tro kopier ud af de børn og unge, der oplever den. Derfor fungerer den sociale kontrol så at sige ikke optimalt. Børn kan nemlig ikke kan blive akkurat som andre - herunder deres forældre - og bliver derfor altid deres egne individer - uanset om de tilhører en religion eller ej.

Annonce

De stakkels piger må redde sig selv

I den danske debat om negativ social kontrol bliver det ofte pointeret, at man skal gribe ind for at redde de mennesker - især piger i islam - der føler sig begrænsede af et liv med forældre, søskende eller en omgangskreds, der ikke aktivt sætter sig imod den negative sociale kontrol.

Serie: Når religion gør ondt

I nogle kulturer er religion så fasttømret en del af det at være menneske, at det næsten er utænkeligt at kunne eksistere foruden. Religion er for mange mennesker ikke kun en vejledning, til hvordan de kan leve, men en så integreret del af deres kulturelle og menneskelige identitet, at religionen bliver til en række dogmer, der dikterer, hvordan de skal leve.

I serien "De frafaldne - Når religion gør ondt" undersøger Fyens Stiftstidende konsekvenserne ved negativ social kontrol i religion og forsøger at nuancere debatten om og udvide den generelle forståelse af religion, social kontrol samt parallelsamfund- og kulturer i Danmark.

Lørdag kan du læse om Sareh Kongstad, der levede syv år i Iran i et tvangsægteskab baseret på negativ social kontrol.

Søndag fortæller Maria om sine oplevelser med negativ social kontrol og den turbulente overgang fra tro til eftertro i Jehovas Vidner.

Mandag uddyber religionsforsker Tim Jensen begreberne religion og kultur, og hvordan negativ social kontrol opstår i religiøse miljøer.

Men ifølge Tim Jensen er det ikke helt så simpelt. Han mener, at opgøret med religion og negativ social kontrol mest af alt skal komme indefra. At de såkaldte "stakkels piger" også selv skal gøre oprør og søge andre muligheder, hvis de vil leve et liv væk fra religion og negativ social kontrol, selv om kampen kan være sej.

-  Nogle gange skal man i Danmark passe på med at gribe ind på et tidspunkt, hvor det faktisk kan være mere skadeligt end gavnligt for dem, man tror, man skal hjælpe fri af negativ social kontrol. Man skal selvfølgelig holde øje med, hvad der foregår (i religiøse miljøer og parallelsamfund, red.), men man er også nødt til selv at gøre noget, hvis man vil bryde ud, siger Tim Jensen og uddyber afslutningsvis.

- Vi har det faktisk med at tro, at vi er så fantastisk gode i det her land - at vi er blevet enormt globaliserede og tolerante - men på nogle punkter er vi endnu mere provinsielle end før, fordi vi synes, at der kun er én rigtig måde at leve på, og at andre derfor skal rette ind efter den. Jeg synes egentlig, at vi i Danmark nogle gange bør stoppe op og tænke over, om der ikke findes alternativer til normen - og at de alternativer, andre lever med, faktisk også kan være positive og ikke nødvendigvis altid negative.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: Kostråd – ikke klimaråd

Odense Håndbold For abonnenter

Nu med flere billeder fra dramaet: Førte med fem mål elleve minutter før tid - Odense Håndbold tæt på at slå legendarisk hold

Middelfart

Tanja blev meldt til politiet for at holde sin salon åben: - Det er aldrig sjovt at blive beskyldt for noget, man ikke har gjort

Annonce