Annonce
Odense

Rektor: Når elever dør er nøgleordene varme og omsorgsfuldhed

Susan Mose har som rektor på Sct. Knuds Gymnasiumflere gange været igennem den proces, som Nyborg Gymnasium i disse dage må igennem efter weekendens dødsulykke, hvor en 18-årig elev blev dræbt. Arkivfoto: Yilmaz Polat
Alle gymnasier har en kriseplan for, hvordan man håndterer svære situationer som dødsfald blandt eleverne. På Sct. Knuds Gymnasium i Odense har rektor Susan Mose desværre allerede alt for stor erfaring med at håndtere den slags situationer.

På Sct. Knuds Gymnasium i Odense kender rektor Susan Mose kun alt for godt den svære proces, Nyborg Gymnasium nu må igennem efter weekendens dødsulykke, hvor en 18-årig elev omkom på tragisk vis.

Siden Susan Mose blev rektor i 2013, har Sct. Knuds Gymnasium oplevet tre dødsfald blandt eleverne og også et enkelt dødsfald blandt personalet. Så hun har efterhånden en vis erfaring i, hvordan den slags forfærdelige situationer håndteres.

- Det handler om at være der for de nærmeste klassekammerater. Vi skal være de voksne, der med ekstrem stor empati hjælper dem med at rumme det, der er sket. Nøgleordet er, at vi som skole skal tage os af det på en varm og omsorgsfuld måde. Vi skal have blik for, hvor der er elever, som i særlig grad er ramt. Det er vigtigt, at vi også kan hjælpe personalet til at være dem, der ude i forreste række taler med eleverne både i de mest berørte klasse og i skolens andre klasser, siger Susan Mose.

Hun læner sig op ad den kriseplan gymnasiet har til den slags hændelser.

- Helt praktisk sørger man blandt andet for, at klassekammeraterne får besked før resten af skolens elever. Man sørger for, at eleverne og klassekammeraterne kan samles og være sammen om at sætte ord på det, de oplever. Skolen sørger også for en krisepsykolog og laver en samling, hvor eleverne kan fortælle om deres afdøde kammerat, så det kan blive omdrejningspunktet for rektors tale ved en mindehøjtidelighed for hele skolen, tilføjer hun.

Annonce

Man kommer sig aldrig helt

Alle gymnasier har en kriseplan at holde sig til, når der sker dødsulykker eller dødsfald af andre årsager på skolen, og den kan være lidt forskellig alt efter, om der er tale om et dødsfald efter længere tids sygdom eller en pludselig ulykke, forklarer Susan Mose.

- Under alle omstændigheder tager det lang tid, inden en skole er tilbage i den daglige gænge, og der vil være nogle ar, man altid har i sig efter sådan en hændelse. Man kommer sig faktisk aldrig helt over det, siger hun.

- Vores erfaring er, at det er godt at melde ud, hvornår gør vi hvad. Så ved de nærmeste også, hvad der skal ske de næste fem dage eksempelvis. Vi skal også forsøge at hjælpe vores elever til at komme tilbage til noget, der ligner en almindelig hverdag. Vi skal også lave rammerne for, hvordan vi lige så stille kommer videre, siger hun.

Bliver det særlig svært at komme igennem første skoledag på gymnasiet?

- Jeg er sikker på, at de har helt greb om i Nyborg, hvordan de håndterer det. De to ting skal selvfølgelig adskilles - og jeg er sikker på, at de ikke involverer de nye elever på samme måde, som de elever, der kender personen.

Susan Mose har som rektor oplevet, hvordan den 17-årige Daniel Buttup Larsen, der var elev på skolen, omkom på togskinnerne på vej hjem fra en bytur. Det skete i marts 2015. I februar 2018 døde 18-årige Josefine Smith i en højresvingsulykke, og gymnasiet har også for nylig oplevet, hvordan en italiensk udvekslingselev døde pludseligt af alvorlig sygdom.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce