Annonce
Odense

Rekordsæson gav Odense Sommerrevy stort overskud

Revydirektør Lars Arvads idé om at skabe en ny revytradition med Odense Sommerrevy på Engen i Fruens Bøge ser ud til at være på rette spor efter en rekordsæson, der også gav det hidtil bedste regnskab med et plus 1,6 millioner. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Odense Sommerrevy har aldrig lavet så mange forestillinger og spillet for så mange publikummer som i sommer. Og det kan ses på regnskabet, der viser et plus på 1,6 millioner.

Når rigtig mange griner på Engen i Fruens Bøge om sommeren, så kan det ses på regnskaberne i efteråret. For efter en rekordsæson med lidt over 26.000 gæster og et rekordstort antal forestillinger, er årsregnskabet for Odense Sommerrevy i den grad blevet behagelig læsning for revydirektør Lars Arvad og den kreds af investorer, der trådte til, da revyen var tynget af store underskud efter de to første år.

Efter denne sæson kommer sommerrevyen ud med et overskud før skat på 1,6 millioner kroner af en omsætning på 12 millioner kroner. Det er andet år i revyens foreløbige fireårige levetid at der er plus på bundlinjen. Sidste år var det 700.000 før skat. Og det glæder revydirektør og idémand til revyen, Lars Arvad.

- Jeg er simpelthen så glad og stolt over, at vi kan fremlægge dette flotte resultat. Det er lige så godt som vi havde håbet på, og det er lykkedes os at holde fast i den gode kurs, som vi allerede sidste år fik sat, siger Lars Arvad.

Ifølge revydirektøren så er det selvfølgelig den øgede efterspørgsel efter billetter der bidrager til overskuddet. Men også nye tiltag med koncerter og events i revyteltet ved siden af forestillingerne, har været med til at give et større synlighed, barsalg og dermed et større plus.

- Samtidig har vi kunnet holde udgifterne i ro. Vi er dog ikke der, hvor vi har hentet det tabte ind. I 2016 og 2017 satte vi mange penge til. Men det går den rigtige vej og fremtiden ser lys ud, mener Lars Arvad.

Annonce

Ny strategi skal løfte revyen

Lars Arvad drev gennem mange år en pænt besøgt vinterrevy i Odense. Men i 2016 blev vinterrevyen lukket og hans drøm om at lave en ny revytradition med en sommerrevy i Odense så dagens lys. Hjulpet på vej af et samlet kommunalt tilskud på knap 1,7 millioner over de første tre år.

Den første sæson i 2016 blev dog en svær start. 11.317 købte billet, og revyen kom ud med et stort underskud på 1,44 millioner kroner. Året efter steg antallet af publikummer, men resultatet blev stadig et minus på 1,1 millioner kroner.

For at hjælpe revyen over de store etableringsomkostninger, blev 49 procent af anpartsselskabet bag revyen solgt til en investorkreds, der var en blanding af driftige erhvervsfolk og personlige venner til Lars Arvad og hans hustru Michelle. Driftsudgifterne til at sætte en revy op blev reduceret og i investorkredsen er man glade for årets resultat, der giver mulighed for på sigt at udvikle revyen endnu mere.

- Vi står efter fjerde år rigtig stærkt og kigger ind i et 2020, hvor vi ser rigtig store muligheder for en sund videreudvikling af Odense Sommerrevy. Vi skal dog polstres økonomisk, så vi står stærkest muligt og kan realisere vores visioner for de næste fem år. Vi er netop ved at lægge sidste hånd på en femårsstrategi, som jeg synes er utrolig spændende og glæder mig rigtig meget til at komme i gang med, siger formanden for bestyrelsen bag revyen, Jani Lykke Methmann.

Med dette års overskud mangler revyen nu kun at hente en enkelt million, før de første års underskud er hentet ind. Næste sommers revyhold består af Lars Arvad, Vicki Berlin, Thomas Mørk, Stig Rossen og Mathilde Passer, der som navnet antyder er barnebarn af Dirch Passer. Ud over at spille på engen i maj og juni, så skal Odense Sommerrevy også spille en uge i Aalborg i august. En tradition man har overtaget fra Cirkusrevyen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Odeon. Jeg håber, at sandheden kommer frem

Læserbrev: Det glæder mig at læse, at borgmester Peter Rahbæk Juul (S) nu også bakker op om en forklaring fra Odeon i forbindelse med aflysningen af den eksilkinesiske dansetrup Shen Yun. Forhåbentlig kan vi nu endelig kan få en afklaring på, hvilken af de forskellige forklaringer Odeon ønsker at holde fast i, om der rent faktisk er hold i én af disse forklaringer, eller om Kinas håndlangere virkelig har fået slået deres klo i Odeon. Borgmesteren har tidligere givet udtryk for, at byråd og myndighed skal passe på med at stikke deres lange næse i en privat virksomhed og deres forretning. Men når selvsamme virksomhed er ejet og betalt af byens borgere og har indgået en driftsaftale med Odense Kommune, er det en anden sag. Med dén aftale har Odeon nemlig forpligtet sig til at overholde Odense Kommunes kulturpolitik, ”Med odenseanerne i centrum. Kunst- og kulturliv som storbygenerator”, som tager udgangspunkt i følgende; beriger, udfordrer og skærper odenseanerne gennem hele livet; bidrager til odenseanernes livskvalitet, trivsel og udfoldelsesmuligheder inden for kunst og kultur og; skaber fællesskaber mellem mennesker og sammenhængskraft i byen. Ydermere skal ‘...kunst- og kulturlivet i Odense være relevant for sit publikum’ samt …’berige og bidrage med kant og refleksion til odenseanerne og byens gæster.’ Uanset af hvilke årsager Odeon begrunder aflysningen af Shen Yun med, mener jeg ikke, at de har levet op til deres aftale. Og det ser jeg som et kæmpe troværdighedsproblem - for Odeon selv, vores by, borgere og besøgende. Men især for Odense set i et internationalt perspektiv. Jeg håber, at sandheden ser dagens lys, så vi alle fremadrettet kan være forvisset om, at i Odense er der rum for alle former for kunst og kultur.

Odense For abonnenter

Odense Kommune erkender svigt: Spejlglat vej skulle have været saltet længe inden dødsulykke

Annonce