Annonce
Erhverv

Reklamedirektør om Amazon: Vær ikke bange, men få øjnene op

Amazon er en gigant inden for handel på internettet, og med et abonnement på tjenesten Amazon Prime får man fri fragt på sine varer og adgang til film, musik, bøger og meget andet. Men de danske virksomheder skal ikke være bange for Amazon. De skal bare lære at udnytte Amazon, mener medie- og reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, der har åbnet en specialenhed med forstand på netop dét. Arkivfoto: Reuters
Den store frygt for den amerikanske e-handelsgigant Amazon, som ligger på lur til et indtog i Danmark, er helt forkert, lyder det fra reklamebureauet Nørgård Mikkelsen. Bureauet har lavet en særlig afdeling, der skal hjælpe danske virksomheder med at udnytte de mange nye muligheder, som Amazon giver.

Odense: Giganten Amazon spøger i Danmark, og det har længe givet nervøse trækninger hos danske butikker, forhandlere og kæder, der frygter, at Amazon vil tromle dem helt ned og ud af markedet.

Men den frygt er ubegrundet, for man kan lære at udnytte Amazon, og mulighederne er store, siger den administrerende direktør for reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, Kasper Kjærsgaard Jensen.

Det odenseanske bureau har netop etableret en specialenhed med danske og tyske eksperter, der ved, hvordan man får succes på Amazon.

- Det er forkert at være bange for Amazon. Men det er meget vigtigt at tage stilling til, om man vil udnytte Amazon eller forsvare sig imod dem. Vær ikke bange, men vær bevidst om, hvorfor du vil eller ikke vil bruge Amazon, siger Kasper Kjærsgaard Jensen.

- På Amazon søger kunderne ikke bare efter specifikke varer. De bruger også Amazon til at surfe rundt mellem mange forskellige varer og hente inspiration. Den adfærd, som Amazons kunder har, skal man som forhandler lære at udnytte, og det er der store muligheder i, påpeger Kasper Kjærsgaard Jensen

- Amazon er også en nem og hurtig genvej ud i verden. Hvis man tidligere ville sælge sine produkter i andre lande, så skulle man selv være til stede med forhandlere, lager, butikker og så videre. Det er ikke nødvendigt, hvis man sælger på Amazon, tilføjer han.

Annonce

Amazon

Amazon er en amerikansk e-handelsgigant. Værdi: Ca. fem billioner kroner.

Amazon blev grundlagt i 1995 af Jeff Bezos. I starten solgte firmaet kun bøger, men siden er stort set alt andet kommet til, også dagligvarer.

Ca. to procent af al internethandel i Danmark går gennem Amazon, men når Amazon kommer til Danmark, vil det tal stige meget, hvis det går som i andre europæiske lande, hvor Amazon er rykket ind.

I Tyskland sidder Amazon på omkring 46 procent af internethandlen gennem den tyske afdeling.

Amazon gør især meget ud af leveringen, der skal være let og hurtig. Med et prime-abonnement får kunden gratis fragt. Dertil adgang til film, serie, bøger m.m.

Der har været og er stadig mange gæt på, hvornår Amazon etablerer sig i Danmark, men kun Amazon ved det.

Godt for kunderne

- Derudover er der leveringen af varerne, som Amazon gør meget ud af. Kunderne får deres varer sendt hurtigt og effektivt. Og i det hele taget er det forkert at tro, at Amazon kun drejer sig om at have de laveste priser. Det er den samlede kundeoplevelse, som Amazon er rigtig god til. Du kan få dine varer hurtigt, og du kan returnere dem hurtigt, hvis du vil, fortsætter Kasper Kjærsgaard Jensen.

- Det er ikke længere nok bare at åbne en butik henne på hjørnet, sælge en bestemt slags varer, og så er alt godt. Hvad kan du ellers gøre for kunderne? Du bliver nødt til at argumentere noget mere, gøre oplevelsen større for dem. Og det er Amazon rigtig god til.

- Amazon har helt sikkert været en stor fordel for kunderne, og Amazon er her jo også allerede. 26 procent af danskerne handlede på Amazon i 2018. Lige nu foregår det via Amazons afdelinger i Tyskland og England, men der er mange tegn på, at Amazon snart etablerer sig fysisk i Skandinavien. Og Danmark er er godt marked for dem, fordi danskerne i forvejen køber meget på internettet. Danskerne er klar til Amazon, vurderer Kasper Kjærsgaard Jensen.

Samarbejde med eksperter

For at være godt forberedt på at udnytte de nye muligheder har Nørgård Mikkelsen skabt en såkaldt kompetenceenhed med speciale i Amazon og andre internet-markedspladser. Enheden er opbygget i samarbejde med det tyske firma Finc3, der allerede har specialiseret sig i at udnytte Amazons økosystem.

De danske specialister har været en tur i Hamborg for at blive uddannet hos Finc3, og alle Nørgård Mikkelsens kunder får i fremtiden stillet et hold med specialister fra både Finc3 og Nørgård Mikkelsen til rådighed, når de henvender sig.

Og virksomhedernes interesse for Amazon er stor, fortæller Kasper Kjærsgaard Jensen, der for nylig har holdt to overtegnede seminarer i Århus og København om de kommende muligheder.

- Det er meget menneskeligt at frygte det nye, der kommer. Det er klassisk adfærd, at det nye påvirker os negativt. Men der er ingen grund til at frygte Amazon. Man skal bare få øjnene op og se det kæmpe potentiale, der er, siger han.

Kasper Kjærsgaard Jensen: - Frygt ikke Amazon, udnyt Amazon. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce