Annonce
Danmark

En rejsevenlig 'bjerg-motorcykel': Test af Royal Enfield Himalayan

Royal Enfield Himalayan er en terrængående rejsekammerat, der er god til afstikkere langt væk fra de store veje. Og det gør den ikke noget, at asfalten slipper op. Foto Peter Hald
Royal Enfield har udviklet en rejse-motorcykel, der både er til at betale og nem at håndtere. Meget passende har den fået navn efter Himalaya-bjergkæden.
Annonce

Det oprindeligt britiske og nu indiske Royal Enfield er med sine 118 års historie verdens ældste eksisterende motorcykelmærke. Men trods alderen er Royal Enfield i høj grad en sprællevende motorcykelproducent, der i de senere år har sendt interessante nye maskiner på markedet.

En af de mest markante nyheder er Royal Enfield Himalayan - en rejsemotorcykel, der på én gang både er moderne og klassisk. Det er en meget enkel motorcykel med en langslaget encylindret motor på 411 kubikcentimeter, stor frihøjde og kraftig affjedring.

Tilnavnet Himalayan antyder, at den er skabt til bjergveje, og den forholdsvis lille "eventyrmaskine" er da også i sit rette element, når man forlader de store landeveje og begiver sig ud på småveje, grusveje eller åbent terræn.

Men den gør det faktisk udmærket på landevej, hvor den ikke har problemer med at følge med i trafikken.

Og med lidt god vilje kan Himalayan også begå sig på motorveje. Her er den bare ikke nogen konge, og man må nøjes med at holde en marchhastighed på 100 til 110 kilometer i timen. Maskinen kan sniges op på cirka 130 kilometer i timen, men så er den encylindrede motor ikke længere i sin komfortzone.

Et meget behageligt rejsetempo er typisk landevejskørsel omkring 80-90 km/t, hvor maskinen summer af sted uden nævneværdige vibrationer. Lyden fra enstamperen er frisk, men ikke pågående.

Royal Enfield Himalayan

Motor: Encylindret firetakter, luft- og oliekølet.

Slagvolumen: 411 ccm. Boring og slaglængde 78 mm x 86 mm.

Ydelse: 24,5 hk ved 6500 omdr.

Max. moment 32 Nm ved 4250 rpm.

Tænding: Digital elektronisk.

Kobling: Vådkobling/multi-plade

Fem gear.

Smøring: Vådsump

Affjedring for: Teleskop, 41 mm gaffel, 200 mm vandring.

Affjedring bag: Monodæmper dæmper m/link, 180 mm vandring-

Dimensioner: Akselafstand 1465 mm, frihøjde 220 mm, længde 2190 mm, bredde 840 mm (uden spejle), sædehøjde 800 mm.

Køreklar vægt 191 kg.

Benzintank: 15 liter.

Fordæk: 90/90-21, bagdæk: 120/90-17.

Bremser for: 300 mm skive, 2-stemplet, floating caliper.

Bremse bag: 240 mm skive, 1 stempel, floating caliper.

Batteri: 12 volt, 8Ah

Annonce

Lille, men sej

Den nyudviklede motor har et slagvolumen på beskedne 411 kubikcentimeter og yder blot 24,5 hestekræfter. Det er ikke meget, men til gengæld har motoren et godt moment. Den kan sejtrække fra lave omdrejninger og topper med 32 Nm ved 4250 o/m. Hvis man kan undvære vilde accelerationer og høje hastigheder, så er Royal Enfield Himalayan et glimrende transportmiddel både til hverdag og eventyr.

Normalt er de såkaldte adventurebikes nogle megahøje monstrummer, som kræver lange ben og en vis gymnastisk smidighed for at stige på og af. Enfielden derimod har en human sædehøjde på 800 millimeter, og med mine 183 centimeter fandt jeg mig godt tilrette på maskinen. Man sidder oprejst, og motorcyklen er med en vægt på 191 kilo ikke voldsomt tung, og tyngdepunktet er forholdsvis lavt.

På jordveje og i terræn føler man, at man har magt over tingene, fordi fødderne kan nå jorden, og takket være et stort styrudslag kan man ofte dreje sig ud af eventuelle problemer.

Man behøver ikke at være ekspert i offroad-kørsel for at køre på ikke-asfalterede småveje med den brugervenlige Enfield. På et tidspunkt havde jeg forvildet mig ned af en meget stejl grusvej og var lidt betænkelig, da jeg skulle vende om. Men "bjerggeden" tøffede bare op af bakken nærmest i tomgang, og de grove Pirelli-dæk havde godt fat i underlaget.

På snoet landevej går det udmærket, selv om Enfielden ikke er en sportsmaskine, og den klarer almindelige overhalinger af sløve søndagsbilister ganske let. Styringen er fin, og bremserne er udmærkede og har ABS.

Trods den klejne motor kan Royal Enfield Himalayan godt slæbe to personer derudaf. Det går ikke stærkt, men maskinen brokker sig ikke, og den "lange" affjedring gør det ganske komfortabelt at tage på tur med passager og oppakning. Man kan installere Enfields egne alu-sidetasker på "bagsmækken", og foran er der også bagagemulighed med et par solide bøjler ved tanken, hvor man enten kan placere tasker eller ekstra benzindunke.

Annonce

På tur i fjerne lande

Mange moderne motorcykler er fyldt med alverdens elektronik og avancerede dingenoter, men Royal Enfield nøjes med absolut enkelhed og simpel mekanik. Det er utvivlsomt en stor fordel på lange rejser i eksotiske lande. På Youtube kan man følge flere eventyrlystne mennesker, der kører kloden rundt på Royal Enfield Himalayan. Og når de kan begå sig med den maskine i lande som Malaysia, Kirgisistan, Mongoliet og lignende fjerne egne, så kan man nok også have tiltro til den indiske motorcykel i mere hjemlige omgivelser.

Der findes mere avancerede motorcykler - på godt og ondt - og der findes selvfølgelig mange betydeligt stærkere og hurtigere motorcykler end Royal Enfield Himalayan. Men i denne prisklasse under 60.000 kroner er den lille maskine et meget interessant bekendtskab. Den står inklusive leveringsomkostninger til blot 56.970 kroner. Det er jo til at have med at gøre for en afgiftsplaget dansker - især når man tænker på, at de store højteknologiske rejsemotorcykler ofte kommer med prissedler på over 300.000 kroner.

Designet er selvfølgelig en smagssag, men er man til det enkle og klassiske retro-look, tager Royal Enfield Himalayan sig godt ud på en rustik og charmerende facon.

Importør og forhandler

Den danske importør - og foreløbig eneste forhandler af Royal Enfield - er firmaet Proatv A/S på Tranåsvej 6 i Sæby i Vendsyssel.

Proatv blev godkendt som officiel importør af Royal Enfield i 2018 og har ud over Royal Enfield også et par andre motorcykelmærker i huset, nemlig italienske F.B Mondial motorcykler og SWM motorcykler, der ligeledes er fra Italien. Det er mc-entusiasten Hans Ole Olesen, der primært tager sig af motorcykelsalget for Proatv sammen med Per Bach.

Firmaet fører som navnet antyder også forskellige typer ATV (firehjulede crossere) og tilbehør.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Annonce