Annonce
Erhverv

Efter voldsom nedtur: Tidligere Lindø-ansatte på vej op igen

En af verdens mest respekterede forsvarsorganisationer, den britiske flåde, har valgt et dansk design som det bedste til en serie på otte fregatter. Dermed bliver frigatterne af samme type som danske "Peter Willemoes", der her sejler ind i Odense Kanal. Kontrakten kan skabe kraftig travlhed i Odense Maritime Technology, som står bag designetFregatten. Arkivfoto: Michael Bager
Efter en voldsom nedtur er ingeniørvirksomheden Odense Maritime Technology langsomt på vej op igen. Ordrer til forsvar er ved at opveje den kraftige nedgang hos de private kunder.

Odense: Det gik hårdt for sig, da nedgangen i den globale skibsindustri ramte Odense Havn, hvor Odense Maritime Technology har hjemme.

Efter at have kæmpet i en periode skar firmaet voldsomt ned i december 2017 og fyrede så mange, at medarbejdertallet røg ned under 50 efter tidligere at have været et godt stykke over 100.

I virksomheden arbejder ingeniører og teknikere - mange tidligere ansatte på Lindøværftet - med at designe skibe og rådgive blandt andet værfter, rederier og nationale forsvar i maritime spørgsmål.

I de næsten to år, der er gået siden den store nedskæring, har virksomheden satset kraftigt på at få ordrer fra især forsvaret i forskellige lande. Den nye strategi har været så vellykket, at der nu er behov for flere medarbejdere.

- Vi har fået så mange ordrer, at vi nu skal ud at ansætte flere. Jeg håber, at det kan passe med, at nogle af de tidligere ansatte vender tilbage, siger administrerende direktør Kåre Groes Christiansen, der også er største aktionær i virksomheden sammen med sin familie.

Direktøren vil ikke fortælle, hvor mange personer, han vil ansætte. Han kan heller ikke oplyse, hvilke ordrer der har givet travlhed.

I september skrev Fyens Stiftstidende, at den britiske flåde har valgt virksomhedens forslag til en ny serie på otte fregatter af samme design som de tre danske af "Iver Huitfeldt"-typen, der alle blev bygget og udviklet på Lindøværftet.

En sådan ordre kan have meget store perspektiver for virksomheden, men der er nogle formelle skridt endnu, før aftalen er endelig, og Kåre Groes oplyser, at han ikke må udtale sig om den.

Odense Maritime Technology har netop offentliggjort sit regnskab for det regnskabsår, der sluttede 30. juni 2019. Tallene viser tydeligt en fortsat tilbagegang - for eksempel er det gennemsnitlige antal fuldtidsansatte faldet fra 73 til 48. Men ifølge direktøren giver tallene ikke det rette indtryk.

- Det ser ud som om, at 2018/19 også har været meget dårligt, men i realiteten har der slet ikke været nogen nedskæringer i det regnskabsår. Siden fyringerne i december 2017 har vi ikke skåret ned - den fulde effekt af fyringsrunden viser sig blot først i 2018/19 på grund af opsigelsesvarsler og gennemsnitstal, siger Kåre Groes Christensen.

- Faktisk er den seneste lange periode gået udmærket. Vi har haft positive tal på bundlinjen i de seneste 10 måneder og regner med at fortsætte sådan, siger han.

Han har drejet virksomheden på flere områder: For det første er der investeret rigtig mange penge i at kunne afgive bud på ordrer til forskellige forsvar. Her er tale om lange processer, som er dyre at være med i. For det andet har firmaet skærpet profilen, når det gælder ordrer til den kommercielle søfart. Man vil stadig gerne være med men er blevet meget mere kræsne, så man kun tager imod ordrer med god indtjening.

- Den drejning er lykkedes, og vi er nu på vej frem igen, siger direktøren.

Annonce

Odense Maritime Technology

  • Hjemsted: Odense C
  • CVR-nummer: 33074964
  • Direktion: Kåre Groes Christiansen
  • Bestyrelse: Jens Maaløe, Nis Christian Wang, Tom Sten Behrens-Sørensen, Poul Præstegaard Skadhede, Kåre Groes Christiansen ogThomas Knudsen
  • Ejere: Kåre Groes Christiansen og familie (28 pct.), Poul Præstegaard Skadhede (25 pct.) Thomas Arne Fischer (14 pct.), Clavis, Hong Kong (10-15 pct) samt fem tidligere og nuværende medarbejdere (20-25 pct).
  • Regnskabstal for 2018/19 (Tal for 2017/18 i parentes):
  • Brutto-fortjeneste/-tab: 39,4 millioner kr. (13,2 millioner kr.)
  • Resultat før skat: -5,4 millioner kr. (-49,2 millioner kr.)
  • Resultat efter skat: -4,3 millioner kr. (-39,0 millioner kr.)
  • Egenkapital: 1,5 millioner kr. (5,8 millioner kr.)
  • Antal ansatte: 48 (73)
  • Klik her for at se regnskabet.
En af verdens mest respekterede forsvarsorganisationer, den britiske flåde, har valgt et dansk design som det bedste til en serie på otte fregatter. Dermed bliver frigatterne af samme type som danske "Peter Willemoes", der her ligger i Odense Havn. Kontrakten kan skabe kraftig travlhed i Odense Maritime Technology, som står bag designetFregatten. Arkivfoto: Michael Bager
De nye engelske frigatter kommer til at minde om danske "Peter Willemoes," der her ligger i Odense Havn - men bevæbningen bliver mere skrabet. Arkivfoto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1944: 25-årig kvinde har kvalt sine to drenge

1994 Politiet i Odense har beslaglagt en større mængde ulovligt knaldfyrværkeri hos en 33-årig odenseansk ungdomsskolelærer. Læreren solgte fyrværkeriet fra sin bil til sine 15-16-årige elever på en af byens knallertskoler. Læreren nåede at sælge 4500 stykker ulovligt knaldfyrværkeri, inden han blev afsløret på skolen af politiets uropatrulje efter anmeldelser. På lærerens privatbolig og i hans bil beslaglagde politiet godt 2500 stykker farligt fyrværkeri, og læreren sigtes nu for at have købt over 7000 stk. fyrværkeri, blandt andet bomber, der var på størrelse med kokosnødder. Da det beslaglagte fyrværkeri er for farligt at have liggende i kælderen på politigården, opbevares det i en civilforsvarsbunker fra krigens tid. 1969 Det hænder, at folk juleaften kommer i tanker om, at de ikke har fået sendt et julekort eller brev til tante Sofie eller bedstefar. Hvad skal man så gøre for at bøde på glemsomheden? For nogle år siden kunne man sende telegrammer hele juleaften og julenat, men det forlyder, at der nu kun modtages livsvigtige telegrammer. - Vi har ikke noget begreb i den forbindelse, der hedder livsvigtigt, siger telegrafbestyrer N.H. Møller, Odense, og det er ikke rigtigt, at der ikke modtages telegrammer juleaften. Ordningen går ud på, at telegrammer, der ikke kan siges at være vigtige, ikke bringes ud, når de indtelefoneres efter kl. 16.30 juleaften eller nytårsaften. I stedet bringes de ud næste morgen kl. 7.00. 1944 På Harnbjerggaard i Humble på Langeland er der tidligt i går morges udspillet et frygteligt familiedrama, idet fodermesterens 25-årige hustru har kvalt sine to drenge på henholdsvis fem og seks år og derefter berøvet sig selv livet. Ved fire-tiden var fodermesteren stået op og gået i stalden for at påbegynde malkningen, som hans kone plejede at være ham behjælpelig med. Da hun imidlertid efter en times forløb ikke var kommet, blev fodermesteren urolig og gik hjem til boligen for at se, om der var tilstødt hustruen noget. Hun ventede sin nedkomst i nær fremtid. I hjemmet fandt fodermesteren de to smådrenge liggende kvalt i deres senge, mens hustruen havde hængt sig i en snor fra dørkarmen.

Annonce