Annonce
Danmark

Regionale medier alene om bud på FM4: Vil lave radio, der spejler hele Danmark

Ambitionen med de regionale mediers bud på FM4-kanalen er, at danskerne rykker tættere på hinanden, uanset hvor de kommer fra. Anne-Marie Dohm bliver direktør for den nye kanal, hvis konsortiet vinder udbuddet. Arkivfoto.
Konsortiet af regionale medier med Jysk Fynske Medier i spidsen er eneste byder på den FM4-kanal, Radio24syv i dag sender fra. Det betyder dog ikke, at ambitionsniveauet sænkes, understreger Anne-Marie Dohm, der bliver direktør for radioen, hvis konsortiet vinder sendetilladelsen.

Det kan meget vel blive konsortiet af lokale og regionale mediehuse med Jysk Fynske Medier i spidsen, som fra november sender radio på kanalen FM4, Radio24syv i dag sender fra. I hvert fald er konsortiet alene om at byde på radiolicensen, der blandt andet indebærer et omstridt krav om, at 70 procent af medarbejderne skal placeres uden for København.

Direktøren for selskabet Radio FM4, som de regionale medier har oprettet til at ansøge om FM4-kanalen, havde ellers gerne set, at der kom konkurrence om kanalen.

Der følger et stort statsligt tilskud og et stort ansvar med sendetilladelsen, og derfor er det godt med en solid konkurrence om at skabe et godt medietilbud til borgerne. Når det er sagt, har vi kæmpet kampen i den tro, at vi skulle konkurrere, og vi har lavet den bedst mulige ansøgning, siger Anne-Marie Dohm.

Den tidligere DR-direktør har forståelse for, at der ikke er flere medier, der har valgt at byde ind på opgaven.

- Udbuddet er tungt, detaljeret og der er mange krav. Jeg kan godt forstå, mange medier viger tilbage. Det er en stor investering, og hvis man får opgaven, har man kun fire måneder til at opbygge en radiokanal, der kan køre fra dag et med tilhørende DAB-kanal og andre digitale platforme, siger Anne-Marie Dohm.

Selvom konsortiet er de eneste, der har budt ind på kanalen, er det endnu ikke sikkert, det ender med at vinde opgaven. Radio- og TV-nævnet udpeger først en vinder af sendetilladelsen 1. juli.

Hvis de regionale mediehuse ender med at få udbuddet, forventer direktøren, at de vil ansætte 30-35 redaktionelle medarbejdere på en aktualitets- og nyhedsredaktion. Samtidig skal der ansættes cirka samme antal til at drive radiostationen. Maksimalt 30 procent af medarbejderne vil blive placeret i København, og omkring 70 procent vil blive placeret i Aarhus. Men der kan også komme til at sidde enkelte medarbejdere andre steder i landet.

- I debatten lyder det som om, den nye kanal helt forlader København, hvis vi vinder udbuddet. Det gør den ikke. Det er der centraladministrationen og Folketinget ligger, og samtidig er København en vigtig region for landet. Derfor vil vi selvfølgelig sørge for, vi har medarbejdere og et studie der, så politikere, eksperter og andre kilder ikke skal igennem på telefon, siger Anne-Marie Dohm.

Hun fortæller, at den nye radio skal være lyden af hele Danmark, og der kommer til at være medvirkende, eksperter og kilder fra hele landet. Samtidig vil selskabet sikre, at radioen fortsat har en eksperimenterende og skarp profil.

- Alle der laver radio har lært noget af, at politikerne i 2011 åbnede op for en anden type radio, som er mindre autoritær, mere i øjenhøjde og som griber øjeblikket bedre, siger hun.

Journalister fra mediehusene i konsortiet skal som udgangspunkt ikke levere ind til radioen, den har sin egen nyheds- og aktualitetsredaktion. Nyhedsredaktionen skal arbejde med unikke historier, som den selv har fundet og gennemarbejdet, lyder det fra Anne-Marie Dohm.

- Med den nyhedsstrøm, der tonser gennem Danmark, skal man kende os på, at vi graver de væsentlige historier frem. Folk skal have tid til at tale færdigt, og der skal være plads til at argumenter og uenigheder foldes ud. Vores oplevelser er, at danskerne bliver frustrerende, når en debat går tabt i skænderier, siger hun.

Seriøsiteten skal dog krydres med frækhed og humor ifølge direktøren.

- Hvis Radio24syv er den sjove radio, bliver vi ikke den kedelige. Vi vil udnytte tilladelsen til at gå til kanten, og ind i mellem vil vi sikkert også gå udover kanten. Vi har fået partoutkort til at være frække, eksperimentere og have værter med stærke værdier og holdninger, som ikke nødvendigvis agerer som traditionelle journalister. Samtidig bliver det en kanal, hvor vi tør spidde dagsordenen og magthaverne, siger Anne-Marie Dohm.

Udover at levere journalistiske programformater, forpligter den kommende radiokanal sig blandt andet til at lave satire. Som noget nyt bliver der denne gang mulighed for at bringe reklamer og indgå programsponsorater. Muligheden er dog stærkt begrænset til 12 minutters reklameindslag i døgnet, og derfor forventer konsortiet heller ikke at hente mange penge ind den vej.

- Vi satser forsigtigt på annonceindtægter. Der findes ikke mange erfaringer, og vi forventer ikke, det kan opveje det faldende statslige tilskud hen over perioden, siger Anne-Marie Dohm.

Annonce

Mediehuse i konsortiet

Jysk Fynske Medier

Nordjyske Medier

Sjællandske Medier

Herning Folkeblad

Skive Folkeblad

Lolland-Falsters Folketidende

Radio ABC

Flensborg Avis

Bornholms Tidende

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense For abonnenter

Testkørsler på vej: På én strækning især vil der snart køre letbanetog

Faaborg-Midtfyn

Gymnasielærer anholdt i London efter at have lænket sig til olietønde: Nu vil han arrangere klimadag

Annonce