Annonce
Fyn

Ny regering - ny usikkerhed: Hvornår får vi ekstra plads på Fynske Motorvej?

Hvornår motorvejen mellem Odense V og Odense SØ udvides med et ekstra spor står hen i det uvisse, efter at den tidligere regering blev sat fra bestillingen. VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti indgik før valget i juni en aftale om, at motorvejen skulle udvides i årene fra 2021 til 2027. Men de borgerliges infrastrukturplan er med valget faldet til jorden. Foto: Kim Rune
Der er som følge af regeringsskiftet opstået ny usikkerhed om udvidelsen af motorvejen med et ekstra spor mellem Odense V og Odense SØ. Ministeren indkalder til forhandling efter sommerferien.

De seneste ti år er trafikken på motorvejen ved Odense steget med 23 procent, men regeringsskiftet skaber ny usikkerhed om, hvornår motorvejen udvides med et ekstra spor på de fjorten kilometer mellem Odense V og Odense SØ.

Før valget indgik VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti ganske vist en aftale om, at motorvejen skulle udvides i årene fra 2021 til 2027. Men de borgerliges infrastrukturplan er med valget faldet til jorden.

Transportminister Benny Engelbrecht vil ikke udtale sig om udvidelsen af motorvejen og andre fynske trafikinvesteringer. Han henviser i stedet i et skriftlig svar til, at han vil indkalde Folketingets partier til forhandlinger om en infrastrukturplan. I den forhandling vil klima- og miljøhensyn blive vægtet højt, og regeringen vil prioritere investeringer i den kollektive trafik og cyklisme, meddeler ministeren på skrift.

Direktør i Fynsk Erhverv Jytte Reinholdt understreger, at udvidelsen af motorvejen er erhvervslivets højeste prioritet.

- Væksten bremses, hvis den igangsatte motorvejsudvidelse ikke fortsætter syd om Odense, siger hun.

Borgmester i Odense Kommune Peter Rahbæk Juel (S) tror på, at partifællerne vil prioritere motorvejen.

- Ellers vil opstå en stor flaskehals, og udvidelsen var også med i Socialdemokratiets valgoplæg, påpeger han.

Det giver den tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA) ikke meget for.

- Socialdemokratiets lange liste over projekter var hverken prioriteret eller finansieret, siger han.

Ole Birk Olesen indkalder nu Benny Engelbrecht i samråd for at få svar på, hvad regeringen konkret vil.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce