Annonce
Indland

Regeringens 2025-plan: Der er råd til det tredje spor over Fyn

Hvis regeringens 2025-plan står til troende, er der råd til at få udvidet Fynske Motorvej. 22 milliarder vil regeringen øge de offentlige investeringer med.

Den borgerlige regering præsenterede tirsdag sin langsigtede økonomiske plan frem mod 2025, og her er mere end råd til at få lavet det tredje spor på Fynske Motorvej, som hundredevis af fynboer efterlyser på Fyens Stiftstidendes kampagnesite trespor.nu. Der er imidlertid fortsat meget lang vej til fynsk asfalt, selv om der i 2025-planen sættes flere penge af til offentlige investeringer.

Regeringen vil i årene 2021 til 2025 sammenlagt bruge ekstra 22 milliarder til investeringer i blandt andet infrastruktur, som øger grundlaget for vækst, hedder det i planen. En udvidelse af motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense Vest koster 2,3 milliarder kroner, og skal det tredje spor forlænges til syd om Odense vil det koste yderligere 1,4 milliarder. Altså en samlet investering på 3,7 milliarder.

- Så det er der jo råd til med regeringens plan, konstaterer borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen (V).

Annonce

Flere biler og uheld

Folketinget vedtog anlægsloven for et tredje spor mellem Middelfart og Odense Vest for syv år siden. Kun ti kilometer er lavet (Middelfart-Nørre Aaby).På syv år er kommet 12.500 flere køretøjer i døgnet på den vestlige del af Fynske Motorvej. Nu kører der ca. 65.000 i døgnet. En stigning på 24 procent.

På syv år er sket næsten 1500 uheld.

På syv år er over 1300 kommet til skade.

Vejdirektoratet har de første otte måneder af 2016 registreret kø mellem Middelfart og Odense 54 dage i vestlig retning og 52 dage i østlig retning. Kø er minimum et kvarter med under 40 kilometer i timen.

Kun et udspil

2025-planen er imidlertid kun et udspil fra V, K, LA-regeringen, der nu skal til at forhandle med andre partier. Desuden skal politikerne vælge at prioritere mere fynsk asfalt fremfor at bruge de ekstra penge på nye jyske og sjællandske veje eller anden infrastruktur.

I 2025-planen nævnes intet om, hvor i landet regeringen ønsker at investere i asfalt. Det har den til gengæld tidligere konkretiseret i regeringsgrundlaget, hvor der nævnes de forberedende undersøgelser til en ny midtjysk motorvej, forbedringer på jyske E45, en havnetunnel i København, en forlængelse af Hillerød-motorvejen og en motorvej til Kalundborg.

Alligevel fastslår Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, at et tredje spor på Fynske Motorvej har topprioritet.

- De nævnte veje i regeringsgrundlaget er først og fremmest veje, hvor vi skal have sat en omfattende planlægning i gang. På Fynske Motorvej er jo lavet en anlægslov, siger han.

Tidligst penge i 2021

Anlægsloven for udvidelse af motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense Vest blev vedtaget tilbage i 2010 og den videre strækning syd om Odense i 2014. Det betyder, at hele det forberedende arbejde er lavet, så gravemaskinerne kan gå i gang, når Folketinget bevilger pengene.

Og det vil tidligst ske i 2021, forudser Kristian Pihl Lorentzen.

- Vi skal først have skaffet os et økonomisk råderum, og det har vi ikke inden. Der er sat for mange andre ting i gang, siger V-ordføreren.

Det er ikke kun på Fyn, at der kæmpes for investeringer i infrastruktur, og spørgsmålet er, hvordan det skal forstås, når Kristian Pihl forsikrer, at Fynske Motorvej har topprioritet.

- Betyder det, at den er nummer ét?

- Det tredje spor på Fyn har topprioritet for Venstre. Nærmere kan jeg ikke komme det, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Partifællen i front for Assens Kommune er da heller ikke tilfreds, før han ser sort på hvidt, at der er afsat penge til et tredje motorvejsspor på hele strækningen fra Nørre Aaby til syd om Odense.

- Trafikken stiger med fire procent om året, så det haster at komme i gang, siger borgmester Søren Steen Andersen.

På den vestfynske motorvej kører nu cirka 65.000 biler og lastbiler i døgnet, og sidste år skete 258 uheld på Fynske Motorvej. Heraf hovedparten på Vestfyn.

Og selve anlægget af det tredje spor ventes at tage cirka fire år fra pengene er bevilget.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ønskede ikke i går at kommentere, om 2025-planen øger mulighederne for en udvidelse af motorvejen på Fyn.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Odense For abonnenter

De trofaste-portræt: Efter fire bankrøverier fløjter Lars stadig hver eneste morgen

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Fyn

På Vestfyn drømmer man om S-tog: Sidegevinst i fokus til velbesøgt jernbanemøde

Annonce