Annonce
Indland

Regeringen vil uddanne 100 flere speciallæger

Ifølge regeringen skal uddannelse af flere læger i almen medicin afhjælpe manglen på praktiserende læger. (Genrefoto).

Patienter skal oftere behandles lokalt, mener regeringen, der ønsker at uddanne flere praktiserende læger.

Regeringen ønsker at uddanne yderligere 100 speciallæger i almen medicin.

Det er dem, som ofte arbejder i almen praksis - altså borgernes egen læge. Det fremgår af regeringens sundhedsudspil, som bliver fremlagt onsdag.

I udspillet lægges der vægt på, at en del af sundhedsbehandlingen skal rykke fra regionerne og tættere på de enkelte borgere. Til det er der brug for flere læger, siger statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) under fremlæggelsen af udspillet.

- Vi er nødt til at sætte ind med også at uddanne flere læger, flere sygeplejersker, mere personale, siger han.

Udspillet fokuserer på, at de praktiserende læger skal spille en endnu større rolle, fordi de er den primære sundhedskontakt til den enkelte borger, forklarer børne- og socialminister Mai Mercado (K).

- Der skal være flere praktiserende læger til at løfte opgaverne.

- De 3500 alment praktiserende læger har en nøglerolle i det nære sundhedsvæsen. Når sygdom rammer i familien, går man ofte først til sin egen læge. Den læge, der kender familien bedst og derfor kan hjælpe bedst, siger hun.

De 100 ekstra uddannelsespladser kommer ud over 60 pladser, som regeringen allerede har tilføjet blandt andet på baggrund af anbefalinger fra lægedækningsudvalget.

Der åbner 60 nye pladser på videreuddannelsesforløbet i almen medicin i 2019, mens de resterende 100 pladser er tilgængelige i 2020.

Desuden fremgår det af sundhedsudspillet, at regeringen har en ambition om at fortsætte satsningen på almen medicin i perioden 2021-2025.

Socialdemokratiet kom i oktober sidste år også med et forslag om, at der skulle uddannes 100 ekstra speciallæger i almen medicin.

Netop de 100 ekstra stillinger begejstrer Christian Freitag, formand for Praktiserende Lægers Organisation (PLO).

- Vi er meget, meget tilfredse med, at der lægges op til 100 nyopslåede stillinger inden for almen medicin. Det er efter min mening et seriøst udspil til at genoprette den ubalance, som vi desværre har haft mellem sygehuse og almen praksis.

Ifølge ham er der efterspørgsel blandt lægerne til at fylde pladserne.

- Vi er i en krise lige nu, fordi vi mangler så mange praktiserende læger. Selvfølgelig skaber det her hverken mange praktiserende læger i morgen eller næste år, men det sætter en udvikling i gang, som vi kan vente os meget af.

Dog kommer læger som en del af uddannelsen ud og hjælper til, og derfor vil det føre til en mindre effekt allerede fra 2019, vurderer Christian Freitag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce