Annonce
Læserbrev

Regeringen prioriterer asfalt over børn

Læserbrev. Samme uge som Regeringen og Dansk folkeparti præsenterede deres plan for at ødsle 112 mia. væk på asfalt, kunne de ikke overskue at finde 1,7 mia. til minimumsnormeringer i vuggestuer og børnehaver, som ville sikre, at der var hænder nok til at passe ordentligt på vores børn.

Vi har hørt masser af beretninger fra pædagoger, som står alene i ydertimerne med alt for mange børn. Og på DR1 var der en reportage om netop de manglende hænder i vores vuggestuer og børnehaver, som passer på det dyrebareste vi har – vores børn.

Regereingen vil ikke give penge til minimumsnormeringer, fordi den mener, at der er hænder nok. Men dens regnestykke er alt andet end retvisende, for den medregner både ledere og sygemeldte. Så en institution med en leder, to sygemeldte pædagoger og to vikarer bliver lige pludselig til fem personer, der passer børn. Men i virkelighedens verden er der stadig kun to personer til at passe børnene.

Giv nu vores børn nogle ordentlige rammer at udvikle sig i, det er bedst for børnene nu, men det er også godt for samfundet på den lange bane.

Minimumsnormeringer er SF's bud på en tryg opvækst for børn i vuggestuer og børnehaver. Og når Lars Løkke for udskrevet til det valg, kan vi alle tage stilling til om børn eller asfalt skal prioriteres højst.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Det var mit livs sværeste skilsmisse, fortæller Helle Virkner

1994 Det var mit livs sværeste skilsmisse, bekender Helle Virkner langt henne i sin meget langstrakte erindringsbog ”Hils fra mig og kongen”, der udkommer i dag. Talen er om opbruddet i 1973 fra ægteskabet med Jens Otto Krag. Der havde været for mange kvinder i hans liv sammen med hende. Beviserne forelå. Han bekræftede dem selv, samtidig med at han holdt fast ved, at hun stadig var hans elskede Helle, genstanden for de varmeste kærlighedserklæringer i gengivne breve. Disse private ytringer til indehaveren af vekslende kælenavne er trykt med fremhævet skrift. Det gælder også digte, han skrev til sin Helle: ” ..thi dagens glæde skal kappes med længslen efter næste nats lidenskabelige hvile”. 1969 Samtidig med, at flere jyske byer undersøger mulighederne for flyforbindelse til Hamborg, foregår der for tiden en række undersøgelser om flyvning mellem Odense og Aalborg. Tanken om en flyrute mellem Odense og Aalborg er ikke af ny dato. Den har været drøftet adskillige gange, og hovedårsagen til, at spørgsmålet er rejst, er Statsbanernes stædige vægring ved at lade de to hurtigste lyntog i forbindelsen til og fra Aalborg, ”Limfjorden” og ”Nordjyden”, standse i Odense. Flere fynske industrivirksomheder har forhandlet med flyselskabet Bel Air i Odense om muligheden for at få etableret en fast rute til Aalborg, og selskabet har ansøgt om tilladelse til flyruten med foreløbig tre ugentlige dobbeltture. 1944 Generaldirektoratet for statsbanerne meddeler, at der indtil videre kun bliver sejlet to daglige færgeture over Storebælt i hver retning. Det betyder, at der kun vil være to togforbindelser fra Odense til Sjælland kl. 6.10 og kl. 11.50. Under hensyn til indskrænkelserne i tog- og færgedriften henstiller generaldirektoratet meget indtrængende til befolkningen om kun at foretage de allernødvendigste rejser mellem landsdelene. Forbindelserne mellem Odense og Jylland bliver indtil videre uændrede. Men indskrænkelserne i færgedriften vil formentlig betyde, at adskillige rejsende fra Jylland mod København vil foretrække at overnatte i Odense og rejse videre med det tidlige morgentog.

Annonce