Annonce
Fyn

Klar med milliarder - blandt andet fra Storebælt: Her er regeringens mulige investeringer med betydning for fynboerne

Byggearbejde i forbindelse med udbygningen af Fynske Motorvejs vestlige del. Nu er der også sat penge af til at udvide motorvejen syd om Odense til tre spor i hver retning. Foto: Michael Bager
Torsdag eftermiddag præsenterer regeringen sin store plan for investeringer i infrastruktur frem til 2035. Der er sat 160 milliarder kroner af til blandt andet veje, broer og offentlig transport. Her fremhæver vi de dele af planen, der især vedrører Fyn og fynboerne.

Allerede onsdag aften kunne vi fortælle, at bilister på Fynske Motorvej kan glæde sig over udsigten til en udvidelse til tre spor også syd om Odense.

Den 14 kilometer lange strækning er nemlig en del af regeringens store plan for milliardinvesteringer i infrastruktur, som også vil give bedre støjdæmpning for beboere langs motorvejen tværs over Fyn.

I planen sætter regeringen også 20 millioner af til en undersøgelse af en bro mellem Fyn og Als, erfarede Fyens.dk.


Torsdag klokken 12 offentliggøres hele planen, og herunder samler vi løbende et overblik over de dele af planen, der især kommer til at påvirke Fyn og fynboerne - hvis der vel og mærke er politisk flertal for at føre planerne ud i livet.

Annonce

Udvidelse af E20 syd om Odense

Den socialdemokratiske regering vil udvide den 14 kilometer lange motorvejsstrækning syd om Odense, som længe kun har ventet på, der blev sat penge af. Det er der nu med 1,1 milliard til udbygningen fra to til tre spor i hver retning.

Udvidelsen vil ifølge regeringen både hjælpe på trængselsproblemerne i den tætte trafik og gavne trafiksikkerheden. Investeringen har en samfundsøkonomisk gevinst på 470 millioner i kroner.

Sammen med udvidelsen vil regeringen også sætte cirka fire kilometer støjafskærmning op og forhøje eksisterende støjvolde med omkring to meter. Derudover er der i planen generelt sat tre milliarder af til bekæmpelse af trafikstøj, og det kan også komme fynboer andre steder til gode.

Der er ingen tidsplan for motorvejsudvidelsen i infrastrukturplanen, men udbygningen af E20 syd om Odense var også med i den foregående regerings plan, så der er givetvis politisk flertal.

Annonce

Undersøgelse af Fyn-Als-bro

Del af planen er også den potentielle broforbindelse mellem Als og Fyn. Her sætter regeringen 20 millioner kroner af til en forundersøgelse, som typisk er en detaljeret gennemgang af alt fra de trafik- og samfundsmæssige gevinster til påvirkningen af naturen og miljøet i Lillebælt, der er et beskyttet Natura 2000-område.

Oprindeligt var der tanker om en ny motorvej fra Svendborgmotorvejen ved Årslev til broens start ved Horne Land. Det har affødt store protester fra fynboer, der ville værne om naturoplevelserne i blandt andet Svanninge Bakker. Men motorvejen er nu droppet til fordel for en opgradering af rute 43 mellem Faaborg og Odense.

Prisen for broen og en tilhørende motorvej er tidligere opgjort til 22,4 milliarder. Det er uvist, hvordan regningen lyder, når motorvejen droppes, og den eksisterende vej mellem Odense og Faaborg i stedet får en overhaling.

Annonce

Jernbanebyggeri på Vestfyn i 2022

Byggeriet af den nye højhastighedsbane over Vestfyn fremrykkes fra 2023 til 2022. Det vil hurtigere skabe mulighed for flere togafgange og kortere rejsetider, oplyser regeringen.

Banen er en del af de overordnede planer om at forkorte rejsetiden med tog mellem landets største byer, så man eksempelvis kan komme fra Odense til Aarhus på en time. Den 35 kilometer lange strækning på Fyn mellem Blommenslyst og Kauslunde ved Middelfart koster 4,8 milliarder kroner.

Hidtil har planen været at begynde byggeriet i 2023, så højhastighedsbanen på Fyn skulle stå færdig i 2029.

Annonce

Ny Lillebæltsbro?

I udspillet giver regeringen udtryk for, at den også vil undersøge perspektiverne i en ny vej- og jernbaneforbindelse over Lillebælt, som både kan gavne biltrafikken og togtrafikken. Det fremgår dog ikke, om der er sat penge af til en egentlig forundersøgelse.

Prisen på en tredje Lillebæltsbro er tidligere beregnet til omkring 5,5 milliarder kroner. Det var dog kun for en vejforbindelse uden jernbane.

Annonce

Storebælt fortsætter som malkeko

Endnu engang snupper politikerne penge fra brugerbetalingen på Storebæltsbroen, der nu også frem til 2030 bruges til at finansiere andre trafikinvesteringer.

I et netop offentliggjort regnskab fra Sund & Bælt fremgik det ellers, at broselskabet nu har betalt de ni milliarder, som et flertal på Christiansborg i 2009 lagde beslag på til en infrastrukturfond.

Også i 2017 blev der taget fra kassen med indtægter fra trafikanterne på Storebælt. Her brugte den daværende borgerlige regering 2,1 milliarder kroner til udvidelsen af Fynske Motorvej mellem Nr. Aaby og Odense Vest.

Samtidig blev det besluttet at sænke broafgiften med i alt 25 procent. Først 15 procent i 2018 og resten af nedsættelsen pr. 1. januar 2023.

Annonce

Strøm til svendborgbanen

Der er ikke sat mange ord på, men på et kort i planen kan man se, at der skal være ladeinfrastruktur til batteritog på Svendborgbanen, som er en af de regionale jernbanestrækninger, hvor der i dag kører dieseltog.

I første omgang er det dog kun den statslige jernbanestrækning mellem Holstebro og Skjern, der får fire batteritog. Erfaringerne med togene og infrastrukturen på strækningen der skal senere bruges i resten af landet.

På hovednettet vil jernbanedriften efter planen have gennemgået en grøn omstilling i 2030, hvor DSB's dieseltog vil være udskiftet med elektriske tog.

Annonce

Nye ladestandere til elbiler?

Også ambitionen om en million elbiler i 2030 er tiltænkt i planen. På et kort er det vist, at der eksempelvis kan blive placeret 48 nye ladestandere på rastepladser vest for Nyborg, 60 standere på rastepladser ved Middelfart og to ladestandere ved Svendborg.

Der står dog, at det først skal undersøges, om der er plads til ladestanderne.

Bilfrie søndage i Odense?

Det er ikke en investering, men værd at nævne er også, at regeringen vil ændre færdselsloven, så kommunerne kan indføre bilfrie gader i Danmarks største byer om søndagen fra klokken 9 til 20.

Kommunerne opfordres ligefrem til at indføre nogle gader, hvor der ikke må køre biler på søndage, så byrummene kan bruges til kulturelle aktiviteter som for eksempel markeder.

Det skal ske på en måde, som tager hensyn til beboere i områderne, står der i planen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Syv danske festivaler står sammen: Ikke realistisk med festivaler før sidst på sommeren

Middelfart For abonnenter

Stribonitter så omdiskuteret olieberedskabslager indefra: - Byggeri i seks etager er en skændsel for området

Annonce