Annonce
Indland

Regeringen ønsker yngre reservelæger over i almen praksis

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) har haft en travl uge i forbindelse med regeringens udspil til en sundhedsreform. Det var også tilfældet fredag med endnu et pressemøde.

Med 25 initiativer vil regeringen sikre mere sundhedspersonale og bedre arbejdsforhold for dem.

Der skal uddannes flere læger og sygeplejersker, hvis det står til regeringen, som i onsdags fremlagde sit bud på en sundhedsreform.

Men der skal også gøres noget nu og her for at sikre nok personale i sundhedsvæsnet til gavn for patienterne.

Derfor har regeringen fredag præsenteret udspillet "Flere hænder og større arbejdsglæde".

- Vi skal både have flere hænder, og vi skal lidt populært sagt have glade hænder, siger sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V).

Blandt andet vil regeringen have et "løft i antallet af hoveduddannelsesforløb i almen medicin".

- Det betyder, at der i 2020 vil være 370 hoveduddannelsesforløb i almen medicin. I 2015 var der dimensioneret med 252, står der i udspillet.

Desuden vil regeringen foreslå, at der oprettes op mod 320 flere introduktionsstillinger i almen medicin. Det er den speciallægeretning, der kan føre til, at man bliver praktiserende læge.

Når lægerne har gennemført introduktionsstillingen, kan de søge et hoveduddannelsesforløb i almen medicin. Her vil regeringen øge antallet af disse forløb med i alt 160 i 2019 og 2020.

Ellen Trane Nørby siger, at regeringen vil åbne for, at yngre reservelæger, der er ansat på sygehusene, kan ansættes i almen praksis for at afhjælpe lægemanglen der.

Regeringen vil gøre det muligt at søge orlov fra lægestillinger på sygehuse, så man kan slå sig ned som almen praktiserende læge.

Ellen Trane Nørby siger, at regeringen går efter en trepartsaftale, som blandt andet skal sikre, at flere sygeplejer går op i tid mod at få bedre arbejdsvilkår.

Derudover skal optaget på sygeplejerskeuddannelsen løftes med 150 pladser hvert år frem til 2022.

- Vi har allerede optaget flere på sygeplejerskeuddannelsen, men vi kommer til at få brug for endnu flere dygtige sygeplejersker, og derfor løfter vi altså også her markant.

- Samtidig lægger vi op til, at sygeplejerskerne i fremtiden i højere grad får mulighed for at bruge deres faglige kompetencer uden at skulle have opgaven uddelegeret fra en læge, siger ministeren.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce