Annonce
Indland

Redningsvest skyld i tab af helikopterdør over København

Det var en redningshelikopter af typen EH-101 Merlin, der tabte en nødluge over København i slutningen af juni i år.

Helikopterluge landede i baggård til Frederiksborggade. Episoden har ført til nye sikkerhedsforanstaltninger.

Det var en helikopterredders vest, der ramte et udløserhåndtag, som i juni fik en redningshelikopter til at tabe en nødluge over København.

Det viser havariundersøgelsen fra Helikopter Wing Karup under Forsvaret.

Uheldet skete 30. juni, da en stor redningshelikopter af typen EH-101 Merlin var på vej til Rigshospitalet med en patient.

Lugen blev tabt fra 150-200 meters højde og landede i en baggård til Frederiksborggade knapt halvanden kilometer fra helikopterlandingspladsen på Rigshospitalet. Københavns Politi kunne allerede samme dag aflevere lugen til Forsvaret.

Af havariundersøgelsen fremgår det, at lugens udløserhåndtag ubemærket blev ramt, da helikopterredderen tog sin vest af for at udføre førstehjælp.

- Der gik cirka 15 minutter, fra håndtaget blev udløst, til lugen faldt af på grund af luftforhold omkring helikopteren, siger oberstløjtnant Kim Holst, chef for Helicopter Wing Karups Investigation Board.

Det er normal praksis for en redder at tage vesten af ved behandling af patienter for at sikre fuld bevægelsesfrihed.

De veste, helikopterreddere bærer, er udstyret med en mængde udstyr, blandt andet en oppustelig krave og en nødradio. Det gjorde vesten tung nok til at udløse håndtaget.

- Det skal være nemt at åbne en nødudgang, men det må ikke ske, at den åbnes ved en fejl til fare for andre, siger Kim Holst.

Forsvaret har derfor lavet en ekstra sikkerhedsanordning: en beskyttelsesplade i plexiglas over nødhåndtaget, der er sat fast med velcro.

- Det er stadig med det mål for øje, at det skal være hurtigt og nemt at komme til håndtaget, men at vi kan beskytte det mod slag og påvirkning, siger Kim Holst til Ritzau.

Samtlige af Forsvarets operative EH101-helikoptere har allerede fået monteret den nye sikkerhedsanordning.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce