Hudplejeproducenten Raunsborg har ansat en ny direktør, som skal få virksomheden til at vokse. Blandt andet er planen at indtage det kinesiske marked, hvor grundlægger Jim Lyngvild er blevet lidt af en kendis.
- Alle kloge mennesker plejer at sige, at hvis man skal i gang med eksport, skal man satse på de markeder, som ligger tættest på. Men vi har altså valgt Kina som det første marked for eksport.
Det fortæller Charlotte Dinnie Jensen, der er ny direktør for Raunsborg fra 1. januar i år. Hun har fået til opgave at bringe den tre-årige virksomhed til nye højder.
- Raunsborg er i en rivende udvikling, og jeg er blevet ansat med det formål at løfte Raunsborg med kvantespring. Jeg ser et enormt potentiale og tror på det, siger Charlotte Dinnie Jensen, der har erfaring fra stillinger som salgschef hos Matas og global ansvarlig for træning og salgspromotion for La Prairie i Zürich.
Den ballast skal nu udnyttes hos Raunsborg, hvor et af målene er at komme i gang med at eksportere.
- Jim Lyngvild (som har været med til at grundlægge Raunsborg, red.) har kæmpe succes i Kina. Han er lidt af en kendis der, og han har virkelig fået sat skub i noget. Han har været med i tv-programmet Hey Muse, hvor designere konkurrerede om at sælge deres designs. Han laver også modeshows i samarbejde med Kopenhagen Fur, fortæller Charlotte Dinnie Jensen.
- I Kina elsker de celebrities, og de elsker Jim Lyngvild. Den høje, lyse vikingemand. Det skal vi udnytte.
Ceo Charlotte Dinnie Jensen, RaunsborgI Kina elsker de celebrities, og de elsker Jim Lyngvild. Den høje, lyse vikingemand. Det skal vi udnytte.
Nordisk sælger
Samtidig er det kinesiske marked inde i en udvikling, som kan komme Raunsborg til gavn.
- Middelklassen boomer, og mange søger individualitet. De søger mere nicheprodukter for at skille sig ud. De ser meget på Made in Denmark, og det sælger godt. Det sælger, at vores brand er nordisk, mildt og rent, forklarer Charlotte Dinnie Jensen.
For at komme i gang med at sælge i Kina skal der gøres et stort forarbejde, og det får Raunsborg hjælp til af folk, der kender markedet indgående.
I Shanghai sidder Mette Knudsen og hjælper virksomheder i gang på det kinesiske marked. Hun har selv taget kontakt til Raunsborg for at høre, om det kunne være interessant at komme i gang med eksport til Kina.
- Mette Knudsen ringede for et par år siden, men dengang var det for tidligt. Nu har jeg fået kontakt til hende igen. Hun tror på, at der er et marked for os derude. Hun plejer ikke at hjælpe små brands, men hun tror på os. Mette Knudsen varetager blandt andet certificering for os, fortæller Charlotte Dinnie Jensen, som også er klar over, at det er nødvendigt med rådgivning omkring valg af samarbejdspartnere i Kina.
Skal kunne håndtere opgaver
- Kina kan være det vilde vest, og det gælder om at finde den rette samarbejdspartner. For os skal det være én, der har viden om kosmetik, har passion for produktet, og som har volumen nok til, at vores produkt kan nå ud til mange. Det er en lang proces at finde en samarbejdspartner, men hellere lave en sikker entry end at træde i spinaten om et år, fordi det var den forkerte partner. Man kan aldrig vide sig helt sikker, men vi gør, hvad vi kan for at sikre os.
Det er også planen, at Raunsborg skal ud på det norske, svenske og tyske marked, men Charlotte Dinnie Jensen understreger, at det kommer til at ske i den takt, organisationen kan følge med.
- Vi er stadig en lille organisation, og det er vigtigt at kunne supportere for at eksekvere. Vi skal kunne håndtere de opgaver, der følger med. Vi skal skynde os langsomt, siger direktøren og kommer med et løfte.
- Om tre år er vi rigtig langt i flere lande. Det må du godt holde mig op på.