Annonce
Trekantområdet

Rapporter konkluderer: Andre nye broer vil hjælpe på Lillebælt-trængsel

Færgehavnen ved Bøjden på Sydfyn. I baggrunden Fynshav på Als. Ruten ønskes afløst af en bro mellem de to landsdele. Den vil aflaste Den Ny Lillebæltsbro med cirka 8000 køretøjer i døgnet, vurderes det. Arkivfoto: Michael Bager
Henholdsvis 9000 og 8000 færre biler mellem Fredericia og Middelfart, hvis man anlægger forbindelser over Kattegat eller mellem Als og Fyn.
Annonce

Fredericia: En ny enorm og langstrakt forbindelse mellem det nordlige Jylland og det vestlige Sjælland vil koste 55 milliarder kroner for en ren vejbro og 117 milliarder, hvis der også skal køre tog over Kattegat.

Det vurderer Vejdirektoratet i seneste udgave af en strategisk analyse af projektet. Den er fra 2018.

Sådanne analyser bestiller et flertal i Folketinget. I 2019 kom en lignende undersøgelse af en vejbro mellem Als og Fyn. Den vil stå i godt 22 milliarder kroner inklusive de tilsluttende anlæg på land.

Begge forbindelser kan indvies i 2030’erne, lyder bedste bud.

Ifølge Fredericia Dagblads oplysninger vil prisen per kilometer bro være den samme for en ny Lillebæltsforbindelses vedkommende som for en Als-Fyn-bro. I hvert fald fra kyst til kyst. Anlægssummerne for landanlæg kan variere.

Annonce

Men de løser ikke alt

Den nyeste strategiske analyse af en tredje forbindelse over Lillebælt er fra 2013.

Derfor ønsker lokale borgmestre og erhvervslivet en mere retvisende undersøgelse sat i gang af Christiansborg.


Kattegat eller Als-Fyn: Uanset hvad vokser trafikken på Den Ny Lillebæltsbro.


På en bro mellem Als og Fyn forventes det årlige antal køretøjer det første år at være 17.000 i døgnet. Denne nye mulighed for at komme fra landsdel til landsdel aflaster i givet fald Den Ny Lillebæltsbro med 8000 køretøjer i døgnet, regner den strategiske analyse sig frem til.

I et skriftligt svar fra transportminister Benny Engelbrecht (S) til Venstres folketingsmedlem, og kommende borgmesterkandidat i Kolding, Eva Kjer Hansen er aflastningstallet 9000, hvis man bygger en Kattegatbro.

Hvad er trængsel?

Kritisk trængsel på en motorvej eller ude på en bro opstår ifølge Vejdirektoratet, når vejens kapacitet belastes mere end 95 procent, når det er værst. For eksempel i myldretid.

Så bryder trafikken reelt sammen.

Lav belastning er derimod under 70 procents belastning, og sådan er tilstanden på de fleste danske motorveje stadig i størstedelen af tiden.

Kattegat eller Als-Fyn: Uanset hvad vokser trafikken på Den Ny Lillebæltsbro, konkluderer Vejdirektoratet dog også i sine analyser.

Den lille ø Kyholm øst for Samsø - og Samsø i baggrunden. En enorm og langstrakt bro fra over Kattegat fra Jylland til Sjælland - via Samsø - forudses at aflaste Den Ny Lillebæltsbro med 9000 køretøjer i døgnet. Arkivfoto: Jens Thaysen
Annonce
Assens For abonnenter

Flemming, Tommy, Leo og Torben mødes hver onsdag for at køre race: - Vi er store legebørn. Forskellen er bare prisen på legetøjet

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Retfærdighed for seniorer

Sport

Vellykket dansk EM-premiere: Det ligner allerede en billet til mellemrunden

Annonce