Annonce
Assens

Rallykørsel midt på Torvet: Asseneser skal køre 3000 km i smat og sne

Borgmester Søren Steen Andersen sendte Lars Hindsgaul og Arne Pagh på en tur op gennem torvet og menneskemængden. Foto: Janus Fabricius Nielsen.
Der var pre-start på Rallye Monte Carlo Historique på Torvet i Assens lørdag, med fremvisning af de danske deltagere, deres rallybiler samt aktiviteter for børnene. Lars Hindsgaul fra Assens er en af deltagerne, der skal køre de 3000 kilometer i de franske bjerge.

Assens: Om lidt går det løs for asseneseren Lars Hindsgaul og hans co-driver Arne Pagh. De rejser til Monte Carlo, hvor starten går på det 3000 kilometer lange ræs, der byder på snevejr og glatte franske bjergveje. Løbet har start den 29. januar, og de to får selskab af seks andre deltagere fra deres hold Team Fynske Bank Danmark.

Men lørdag var de alle danske deltagere samlet på Torvet i Assens til fremvisning i håb om at skabe ekstra opmærksomhed på løbet.

Allerede fra klokken 10 lørdag formiddag havde mange fundet vej til de forskellige aktiviteter, og flere stod interesseret og kiggede på rallybilerne. Rallye Monto Carlo Historique er et løb for historiske biler, og det var tydeligt, når man kiggede rundt.

Lars Hindsgaul og Arne Pagh skal køre løbet i deres trofaste Fiat Coupé.

- Vi har forberedt den, men det er mekanik, så man ved aldrig, hvad der kan ske, siger Lars Hindsgaul.

- Vi glæder os hvert år, vi skal afsted. Det er en fantastisk oplevelse hver gang.

Annonce
Her kommer de til at tilbringe 8 dage sammen. Foto: Janus Fabricius Nielsen.

En hyggelig dag

Selvom det småregnede, så kunne folk godt lokkes ud af hjemmene til Pre-start for tredje år i streg.

Syngedrengene startede med at lede tankerne hen på varmere egne med deres version af "Mandalay".

Samtidig kunne børnene teste deres hurtighed i lidt mindre biler - de såkaldte moon cars. Det var et påfund og et stort hit arrangeret af Gårdbørnehaven Gustavsminde. Pædagoger og forældre heppede børnene rundt på banen, og når man var igennem fik man et diplom og en highfive.

Børnene kunne også være med i bilbygger-konkurrencen, hvor den flotteste LEGO-bil kunne vinde en præmie.

Men rally-bilerne var hovedattraktionen, og der blev kigget dybt under kølehjelmene. Rally-kørerne stillede sig med glæde til rådighed for de fremmødte og pressen.

Klokken 13.30 stillede kørerene klar til pre-start op ad Torvet. Borgmester Søren Steen Andersen sendte dem afsted med et dannebrogsflag og et ønske om god tur til det franske.

- Vi kommer igen til næste år, lovede rallyholdets Viggo Johansen.

Børnene gav den fuld hammer på moon car-banen. Foto: Janus Fabricius Nielsen.
To drenge var glade for hinandens tider. Foto: Janus Fabricius Nielsen.
Syngedrengene sang blandt andet "Alle Sømænd Er Galde For Piger" og "Mandalay". Foto: Janus Fabricius Nielsen.
Det var ikke LEGO, der manglede. Foto: Janus Fabricius Nielsen.
Motorer kan diskuteres til verdens ende. Foto: Janus Fabricius Nielsen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Ny hanløve er ankommet til Odense Zoo

Leder For abonnenter

Overvågning. Et nødvendigt onde

Avisen bragte i går en god nyhed fra Korsløkkeparken, der er et boligområde i Odense på den såkaldte ghettoliste. Efter opsætning af i alt 460 kameraer er området blevet markant fredeligere. Tidligere var Korsløkkeparken plaget af omfattende hashhandel, hærværk og anden kriminalitet, der gjorde bebeboerne utrygge. Men nu kan tillidsfolk for beboerne fortælle, at kameraerne har lagt en dæmper på de urolige elementer, som typisk er helt unge mennesker. De nye kameraer i Korsløkkeparken flugter således fint med regeringens planer om mulighed for mere markant overvågning i det offentlige rum. Dette forslag vil regeringen sandsynligvis komme igennem med, takket være støtte fra de blå partier, og det vil ikke mindst langt størsteparten af beboerne i større almene bebyggelser være glade for. Med god grund. Fredelige borgeres efterspørgsel af en tryg hverdag, hvor man ikke møder hashpushere i nedgangen til kælderen eller skal frygte hærværk mod sin parkerede bil, er forståelig og legitim. Men samtidig må man ikke se bort fra, at mere overvågning også indskrænker den frihed og ret til privatliv, som er grundlæggende for et åbent, demokratisk samfund. Folks behov for tryghed stritter altså imod nogle vigtige værdier, og dermed kan sammenstødet overføres til modsætninger mellem på den ene side almindelige danskere, der tager afsæt i deres hverdag, og på den anden side organisationer, der henviser til undersøgelser og statistikker. Mens hr. og fru menigmand tager overvågningen ret afslappet, er for eksempel Advokatrådet og Det Kriminalpræventive Råd betænkelige. De efterlyser dokumentation for, at øget overvågning gør det nemmere for politiet at opklare alvorlige forbrydelser. Skeptikerne påpeger også, at regeringens lovforslag, om det bliver vedtaget, vil indskrænke borgernes ret til privatliv mere, end man forestiller sig. Det kan meget vel være rigtigt, at kameraovervågning kun har begrænset betydning, når det drejer sig om alvorlig kriminalitet. Men skønt gamle begreber som ro og orden ikke i dag er på mode blandt fagpersoner, har de alligevel fylde i befolkningen. Derfor er øget overvågning et nødvendigt onde. I hvert fald indtil forældre og SSP-folk har lært de unge uromagere reglerne for almindelig god opførsel. Det vil desværre nok tage en rum tid.

Annonce