Annonce
forside

Røde sejl på Sundet: Pingvinen går flot på vandet

Pingvinens smukke linjer fremhæves af bl. a. den blanklakerede, øverste planke i fribordet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Svendborg Museums lystbåd blev bygget ved Svendborgsund til skibsreder Knud Lauritzen. I dag fremstår den 69-årige Berg-spidsgatter næsten originalt. Søsiden gik om bordtil en sejltur på Sundet.

- Kan du huske, hvor meget vand, der er derinde ...?

- Vi skal rundt. Ellers går vi på grund!

Mens Erik Stoumann holder både udkik og et sikkert greb om rorpinden, kaster Poul Buch et blik i søkortet. Hvis spidsgatterens lange køl ikke skal klø krabberne på skjoldet, er det tid at vende.

Roret i borde, fokkeskødet hjem igen og så glider det fremad på modsat halse. Det nødvendige kursskifte gennemføres med de to erfarne sejleres rutine. Stille og sikkert.

På denne vindflove sejlads krydser de røde sejl Pingvinen blidt gennem Svendborgsund. Efter små tre timer i den smukke sensommer-aften kan museets to båd-frivillige skrive ind i logbogen, at vi har været omkring Pilekrogen ved Troense, og de kan føje til, at sejladsen sluttede på Pingvinens pæleplads ved Mudderhullets sejlskibsbro i Svendborg.

På turens sidste stræk måtte Erik Stouman aktivere Pingvinens diskret betjente diesel-kræfter. - Det er du jo ikke meget for, bemærkede Poul Buch.

Årsagen var, at vinden holdt definitivt fyraften, og at en aftale i Ollerup skulle nås i rette tid.

Annonce

Pingvinen er en 25 fods (ca. 7,5 m) spidsgattet lystbåd tegnet af den kendte danske konstruktør Georg Berg. Spidsgattet betyder, at gattet - bagenden - er spids ligesom stævnen.Pingvinen er bygget i 1949 pa John Madsens værft i Strandhuse, Svendborg. Pris: 12.000 kr.

Pingvinen er bygget af lærk og ask og med bundstokke og spanter af eg. Den har en blykøl pa 800 kg, røde sejl, glasfiber-belagt dæk og dybblat fribord. Motor: Yanmar-diesel.

Masten er fornyet i 1987 efter, at den originale mast brændte under vinteropbevaring på et bådeværft.

Pingvinen har bortset fra motor intet moderne udstyr om bord.

Bermuda-riggen er yderst enkel uden agterstag, strut eller saling - kun forstag og vanter.

Pingvinens første ejer var skibsreder Knud Lauritzen, der få år forinden leveringen sammen med sin bror Ivar havde grundlagt Kogtved Søfartsskole for rederiet J. Lauritzen.

Knud Lauritzens søn Ole Lauritzen solgte i 1967 Pingvinen, og efter et kort mellemspil med en anden ejer blev båden handlet videre til ægteparret Kirsten og Poul Lund i Charlottenlund.

Ved Dansk Forenings for Ældre Lystfartøjers sommertræf i Dageløkke i 1995 fik Pingvinen tildelt Harpunloggen for velbevaret, original stand.I december 2016 overdrog Kirsten Lund Pingvinen til Svendborg Museum.

Efter klargøring blev Pingvinen gensøsat i museums-regi i juni 2017.

---

Svendborg Museums øvrige flåde: Krydstold-jagten Viking (1897), veteran-postbåden Hjortø (1954) og nat-færgen Kaia (1923). Dertil kommer nogle joller. Alle fartøjer passes og sejles af frivillige. Nye kan melde sig på museet på Grubbemøllevej.sosn

Slut med sejl for i aften. Vinden er gået til ro og en aftale i land skal nås. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Papirsøkort - naturligvis

Et gammeldags søkort af papir virker helt naturligt om bord på den 69-årige lystbåd. Mantraet for Svendborg Museums fartøjer er netop, at så meget som muligt skal stå i oprindelig stand. I den sammenhæng vil nutidens udstyrsstykker som digitalt ekkolod og elektronisk søkort bryde stilen som skrigende fremmedelementer.

- Der var brug for et nyt håndtag til styrbord spilkop. Heldigvis lykkedes det at finde et meget lig det originale af bronze, forklarer Erik Stoumann til Søsiden.

- Min morfar var skipper i JL, så derfor er det lidt sjovt for mig at sejle i skibsrederens gamle lystbåd, fortæller Poul Buch. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Vokset op med sejlads

Både Erik Stoumann og Poul Buch er vokset op med sejlads.

Siden de tidlige år i Nyborg har Erik Stoumann været aktiv i mest mindre både og sejlklubber.

- Jeg har altid været inkarneret jollesejler. Jeg har kun sejlet store både for at hjælpe nye sejlere i klubben, fortæller Erik Stoumann. På hans lange sejler-cv står også gennemførte klassikere som Fyn Rundt og Sjælland Rundt.

Poul Buch har også dyrket sejlads siden de unge år:

- Jeg har haft et gammelt træskib og sejlet lidt forskelligt, både i joller og kapsejlads. I dag har jeg en jolle, som jeg sejler sammen med andre, siger Poul Buch.

Når Pingvinen med sine ræde sejl glider gennem Svendborg Havn, er den svær at overse. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

En håndfuld frivillige

Lavet omkring Pingvinen tæller en håndfuld frivillige.

- Erik spurgte, om jeg ville være frivillig. Jeg synes, at det kunne være hyggeligt at være med i en kølbåd, så man kan få sejlet, siger Poul Buch.

Museums-lavet omfatter i alt fem frivillige. Lavet står for tilsynet af båden ved broen og almindelig vedligeholdelse samt klargøring forår og efterår.

I vinter var der brug for professionelle hænder til bl. a. en udbedring ved fenderlisten. Det blev klaret hos Monica Fabricius på HCC Bådeværft i Marstal.

Mens Pingvinen var på det tørre, benyttede et par af de frivillige i tre dage muligheden for at slibe, bundsmøre og male fribord. Erik Stoumann tog et ekstra smut til Ærø for at male det dyb-mørkeblå fribord en gang mere.

Pingvinen kan bruges frit af de fem i lavet, og flere aktive er velkomne.

Tirsdag aften er fast sejltid - og sæsonen ikke helt slut:

- Vi skulle gerne have efterårsferien med.

Ud af havnen, fenderne ind og sejlene op. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.

Den kan tage meget luft

Erik Stoumann og Poul Buch er i Søsidens sejlende cockpit-snak enige om, at Pingvinen klarer sig godt på vandet. Denne aftens blide vind er småting:

- Vi har prøvet den i luft og fandt ud af, at den kan tage enorme mængder. Den lagde sig ned med vand til fenderlisten og engang imellem op til karmen, men ellers ikke mere. Når der kom et pust, løb det bare af, fortæller Erik Stoumann og Poul Buch.

Indadgående ved Ørerne på Tåsinge møder vi i aftensolens skær et andet syn, der klæder Svendborgsund. Tre træbådssejlere fra Svendborg er ude på deres ugentlige kappedyst: En Knarr, en skærgårdskrydser og som Pingvinen - en spidsgatter.

Erik Stoumann har sejlet jolle siden drengeårene. Nu nyder han turene i Svendborg Museums Pingvinen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Vinden er tæt på at holde fyraften, men Poul Buch ved fokkeskødet og Erik Stoumann ved roret prøver ihærdigt at presse den sidste fremdrift ud af den. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Pingvinens røde dacron-sejl er næsten nye og syet i Lyngør i Sverige. Her håndterer Poul Buch og Erik Stoumann med sejsingerne. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Ud af havnehullet, fenderne ind og sejlene op ... Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Tirsdag sidst på eftermiddagen mødes Erik Stoumann (t.v.), Poul Buch og en eller flere af de øvrige Pingvinen-aktive til en sejltur på Svendborgsund. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Berg-spidsgatteren Pingvinen fra Svendborg Museum - mens der endnu var luft den aften. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Pingvinens røde sejl klares til før aftenens sejlads. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Pingvinen har sin faste pæleplads ved Sejlskibsbroen i Svendborgs veteran-bassin kaldet Mudderhullet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
En herlig sensommeraften for sejl på Svendborgsund. Poul Buch (t.v.) og Erik Stoumann nyder sejlturene i Pingvinen. Foto: Søren Stidsholt Nielsen.
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Da Alphonse Tchami kørte over hajtænderne

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Annonce