Annonce
Indland

Røde partier trækker transportminister ind i DSB-konflikt

Konflikten mellem DSB og lokomotiv- og togførerne har ført til fire arbejdsnedlæggelser i løbet af den seneste måneds tid. (Arkivfoto)

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) skal forholde sig til konflikt mellem DSB og lokomotiv- og togførerne.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) bliver nu trukket ind i konflikten mellem DSB og selskabets lokomotiv- og togførere.

Han er således blevet indkaldt til en hasteforespørgsel om sagen i Folketinget.

Indkaldelsen kommer fra Enhedslisten, SF, Socialdemokratiet og Alternativet.

- Transportministeren skal tage fat i DSB's ledelse, og som eneejer af DSB skal han tage fat i ledelsen og sige, at de må få løst konflikten, siger Henning Hyllested, der er transportordfører for Enhedslisten.

Henning Hyllested anerkender, at det i Danmark traditionelt set er arbejdsmarkedets parter, som skal løse den type konflikten.

Men han mener, at det er på sin plads at gå ind i konflikten, fordi transportminister Ole Birk Olesen tidligere i denne uge gjorde det samme.

Han udtalte, at DSB's ansatte - via Dansk Jernbaneforbund - ødelægger det for sig selv ved at kæmpe for sine rettigheder.

- Dansk Jernbaneforbund saver i den gren, som forbundet sidder på ved at være med til at gøre jernbanedriften så dyr, at der bliver færre passagerer på jernbanen, sagde Ole Birk Olesen til Altinget.

Konflikten i DSB har ført til fire arbejdsnedlæggelser den seneste måned.

Tusindvis af passagerer i hele landet er blevet ramt, da togene har været forsinket eller aflyst. Det skete senest 30. november.

Striden går på, hvor stor indflydelse de ansatte fremover skal have på planlægningen af arbejdstiden. På det punkt har parterne været et stykke fra hinanden.

- Jeg synes ikke, at det burde give anledning til en strid, når det har fungeret godt i mange år.

- Jeg synes, at det er torskedumt, at DSB går ind og blander sig i det, hvis medarbejderne selv kan løse opgaven, siger Henning Hyllested.

Hos Dansk Folkeparti mener transportordfører Kim Christiansen, at Folketinget skal blande sig uden om konflikten.

- Det er DSB og Dansk Jernbaneforbund, der skal løse den her konflikt, og så må de gøre op med sig selv, om de kan leve med, at det er til stor gene for tusindvis af pendlere, siger Kim Christiansen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Brug din tid på Balslev

Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Odense For abonnenter

De trofaste-portræt: Efter fire bankrøverier fløjter Lars stadig hver eneste morgen

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Fyn

På Vestfyn drømmer man om S-tog: Sidegevinst i fokus til velbesøgt jernbanemøde

Annonce