Annonce
Fyn

Rød eller grøn?: Elløbehjul for dummies

Der er forskel på de røde og grønne elløbehjul, som suser rundt i Odenses gader. Hvad skal du vælge - og hvordan kommer man i gang med at køre på dem?

Siden forsommeren har flokke af røde elløbehjul fra svenske Voi summet rundt i Odenses gader. Og for ganske nyligt er den tyske konkurrent Tier kommet til byen med en grøn variant af slagsen. Men hvad er forskellen - og betyder den noget? Vi har prøvet begge de nye køretøjer.

Annonce

Elløbehjul

  • Priser: I Odense tager Tier 1,5 kr. og Voi 2 kr. pr. minut, mens det for begge koster 10 kroner at låse det op.
  • Regler: Man kører som om man er cyklist. Altså hverken på fx fortove eller i fodgængerfelter, og kun én person på løbehjulet
  • Alder: Loven siger, man skal være fyldt 15, men både Voi og Tier kræver, at man er 18 år for at bruge deres tjeneste.
  • Spritkørsel: Promillegrænsen er 0,5. Førstegangsovertrædelse kan give en bøde på 2.000 kr.
  • Fart: Løbehjul fra Tier og Voi kan køre op til ca. 20 km/t. I nogle områder af byen kan farten være sænket til 5 km/t
  • Hjelm: Cykelhjelm anbefales

Kilde: Sikker Trafik.

Usikkert greb om sagerne

Den første tur på et elløbehjul føles ikke særlig tryg. Det går hurtigt og med et smalt styr og et højt tyngdepunkt, frygter man ret hurtigt selv at ende i ulykkesstatistikken. Som ordentlig trafikant skal man selvfølgelig vise korrekt af, når man vil dreje og standse. Men i starten er det noget af en overvindelse at skulle slippe grebet i det spinkle køretøj, så man må se sig ekstra godt for.

Større føles mere sikker

Sammenligner man de nyankomne grønne løbehjul med deres røde kolleger, er de grønne klar større. De har større hjul, et bredere styr og synes også tungere. Derfor føler man sig som nybegynder mere tryg på et af de grønne lyn.

Men man vænner sig hurtigt til at svinge den lille skøjte rundt i bybilledet, og så bliver det røde løbehjul lige en anelse sjovere at køre på.

Hurtigt frem

Det går rigtig fint på de fine cykelstier i flade Odense, men en tur over byens brosten bliver en rystende oplevelse, hvor man skal holde på hat og briller. Og i vådt føre står de små hjul ikke specielt godt fast den glatte vej.

Man kommer hurtigt frem i den indre by. Fra man spænder hjelmen på Banegårdspladsen, til man svinger ind foran Brandts Klædefabrik, går der fire minutter. Den tur koster 16-18 kroner.

Scan og kør

En tur på et af de røde eller grønne løbehjul kræver en app fra Tier eller Voi på smartphonen. Med den i hånden kan man finde det nærmeste løbehjul og starte turen. Forinden tastes kreditkortoplysninger ind i appen, og der afregnes efter hver tur. Når turen er færdig, stiller man bare løbehjulet pænt fra sig og afslutter på app'en. Selvom man kan køre over hele byen, kan man kun parkere løbehjulene i midtbyen. Dog ikke i fx parker og langs åen. Derfor er det en god idé at tjekke kortet i app'en for at se, om man kan parkere på destinationen.

De nye grønne elløbehjul af mærket Tier har holdt deres indtog i Odense. De er større end de efterhånden kendte røde fra Voi, men betyder forskellen noget? Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Chefredaktøren anbefaler: Frygt er terrorens farligste virkemiddel

Retten i Odense valgte at dobbeltlukke dørene i landsdækkende mulig terrorsag og nedlægge navneforbud trods protester fra pressen. Manden blev varetægtsfængslet i foreløbig fire uger. Læs historien her

Annonce