Annonce
Fyn

Rådet for Grøn Omstilling:- Opgrader veje til grøn transport i stedet for bare at bygge flere

Det kan ikke nytte noget, at man pr. automatik bygger flere og flere veje. Man bør i stedet gøre de nuværende veje klar til eldrevne lastbiler og andre former for fremtidig grøn transport, mener Rådet for Grøn Omstilling. Her udvidelsen af Fynske Motorvejs vestlige del. Foto: Michael Bager
Køreledninger til el-lastbiler, flere ladestationer og en revurdering af kørselsfradraget. Sådan lyder nogle af forslagene fra Rådet for Grøn Omstilling til folketingspolitikerne forud for de kommende forhandlinger om infrastruktur.

De kommende forhandlinger om infrastruktur skal ende med en grøn aftale, der tager hensyn til klimaproblemerne. Det har transportminister Benny Engelbrecht (S) bedyret.

Og spørger man den uafhængige miljøorganisation Rådet for Grøn Omstilling, bør politikerne især fokusere på at opgradere det nuværende vejnet til fremtidens grønne mobilitet frem for blot at sørge for, der bliver bygget flere og større veje.

- Vi er nødt til at have en samlet overvejelse om vejnettet. Det bør handle mere om opgradering til grøn transport end om mere asfalt. Det dur ikke, at man automatisk bygger mere vej, når man forudser en stigning i trafikken. Man må gøre op med sig selv, hvad det er for en form for mobilitet, man vil have, påpeger Jeppe Juul, der er seniorrådgiver inden for klima og transport.

Han nævner hjemmearbejdet under corona-pandemien som en anledning til at reflektere over, hvordan vi skal indrette os.

- Måske har det givet nogle smag for i højere grad at arbejde hjemme, og så vil der være bedre plads på vejnettet.  Man kan ikke bare kigge på fortiden og antage, at fremtiden bliver den samme - og så bygge flere veje. For flere veje betyder i sig selv mere trafik, og så bliver det en selvopfyldende profeti.

Annonce

Stort potentiale i lastbiler

Med fremtidens grønne transport refererer Jeppe Juul blandt andet til elbiler og andre eldrevne køretøjer, som ifølge seniorrådgiveren bliver den dominerende transportform frem mod 2030 og har brug for langt flere og bedre muligheder for at lade batterierne op.

Det gælder også lastbiler, som med de nuværende dieselmotorer ifølge den grønne tænketank Concito står for cirka seks procent af hele udledningen af CO2 i Danmark. I andre lande er der taget skridt til at sikre infrastrukturen til eldrevne lastbiler, og de danske politikere gør klogt i at følge eksemplet fra vores naboer, mener Jeppe Juul.

- Vi er nødt til at se i øjnene, at Sverige og Tyskland har tænkt sig at sætte flere tusinde kilometer køreledninger op til lastbiler. Det er vigtigt i hvert fald at få sikret etapen mellem Helsingør og Femern, så køreledningerne i Sverige kan forbindes til de tyske, og så må vi derefter vurdere, hvad der er nødvendigt, siger Jeppe Juul.

Annonce

Europæisk stop for elbiler

Ifølge rådgiveren vil det koste omkring 20 milliarder kroner at få køreledninger i hele Danmark. Foruden køreledninger investerer Sverige også 1,2 milliarder kroner i hurtige ladere til eldrevne lastbiler, fortæller han.

Seniorrådgiver inden for Klima og Transport, Jeppe Juul, fra Rådet for Grøn Omstilling. Foto: Pressefoto/Rådet for Grøn Omstilling

- Vi er bagud, og dansk erhvervstransport vil sakke bagud, hvis konkurrenterne kører på el og kan levere billigere og renere transport, siger Jeppe Juul.

Derudover mener Rådet for Grøn Omstilling, at kørselsfradraget bør tages op til diskussion, fordi statsstøtten har betydning for, hvor langt vi kører på arbejde.

Jeppe Juul anerkender dog, at bilen for blandt andre en del fynboer kan være eneste reelle transportmulighed.

- Og derfor er det helt afgørende, at vi omdanner de nødvendige biler til rene elbiler. Her er det især vigtig med en fælles europæisk udløbsdato for salg af biler drevet af fossile brændstoffer, men de mål, vi sætter os i Danmark, har naturligvis også betydning, siger han.



Vi er nødt til at se i øjnene, at Sverige og Tyskland har tænkt sig at sætte flere tusinde kilometer køreledninger op til lastbiler

Jeppe Juul, Rådet for Grøn Omstilling
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Borgmester anede intet om Lindøs jordkøb: - Det kom som en overraskelse

coronavirus

Mette Frederiksen: Risiko for forsinkelser efter vaccineudskydelse

Sydfyn

Private havne raser over Svendborg Kommune: Man kan ikke lave regler med tilbagevirkende kraft

Annonce