Annonce
Udland

Putins tidligere stabschef genvinder borgmesterpost i Moskva

Moskvas borgmester siden 2010 er blevet genvalgt med en stemmeprocent på 30, skriver russisk nyhedsbureau.

Sergej Sobjanin, der er tidligere stabschef for Ruslands præsident, Vladimir Putin, er blevet genvalgt som borgmester i Ruslands hovedstad, Moskva. Det skriver det russiske nyhedsbureau Tass.

Indbyggerne i Moskva kunne stemme søndag, og det benyttede omkring 30 procent af de stemmeberettigede muligheden for ifølge Tass.

Omkring 70 procent af dem stemte på Sobjanin, der dermed er genvalgt til sin tredje valgperiode som borgmester.

Tidligt natten til mandag erklærede Sobjanin sig som sejrherre. Kort efter ringede Vladimir Putin ifølge Tass til Sobjanin og ønskede ham tillykke med sejren.

På sin hjemmeside sendte borgmesteren en tak til sine tilhængere.

- Jeg vil gerne takke enhver, der tog ned og stemte på mig eller en af de andre kandidat. På trods af vores forskellige holdninger, elsker vi alle vores by og ønsker dens ve og vel, skriver Sobjanin.

Den største konkurrent til Sobjanin var den kommunistiske kandidat Vadim Kumin, som fik omkring 11,5 procent af stemmerne.

Samme dag, som moskovitterne skulle vælge borgmester, var der flere stedet i landet protester mod en pensionsreform, som regeringen arbejder på at gennemføre.

I alt blev 1018 demonstranter anholdt. Størstedelen blev anholdt i byerne Sankt Petersborg og Ekaterinburg, skriver nyhedsbureauet AFP.

Også i Moskva var der protester, omend det ikke kastede mere end to sager om vold mod ordensmagten af sig.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce