Annonce
Indland

Professor: Et stykke vej til roadpricing

Mens mulige støttepartier til S ønsker roadpricing, kan det tage år at indføre, mener professor.

Afgifter på kørsel på visse strækninger på visse tidspunkter.

Sådan lyder grundtanken i den form for kørselsafgifter, der også kaldes roadpricing. De skal ifølge professor i miljøøkonomi ved Københavns Universitet Lars Gårn Hansen afhjælpe et "alvorligt problem".

- Trafikken glider dårligt, da vi ikke regulerer den i dag, og vi bruger spildtid på at sidde i kø.

- Vi kan se, at vi årligt har en samfundsomkostning på 7-8 milliarder, fordi folk sidder i kø. Så det er et betydeligt ressourcespild i dag, siger Lars Gårn Hansen.

Han mener, at roadpricing vil give bilister incitament til at vælge andre veje, andre tidspunkter for kørslen eller en anden transportform og dermed afhjælpe trængslen.

- Vi bør se på trafiktrængsel, fordi problemet kun bliver værre. Det forsvinder ikke, hvis vi går over til elbiler. Jo mere trafik, jo større problem, siger Lars Gårn Hansen.

Mulige støttepartier til en fremtidig socialdemokratisk ledet regering - herunder De Radikale, Enhedslisten, SF og Alternativet - ønsker roadpricing. Ifølge Politiken presser de på for at få arbejdet i gang med det samme i stedet for at vente på en rapport fra Transportkommissionen.

Men ifølge professoren kan det blive en langvarig proces.

- Det kan hurtigt tage nogle år at skabe et godt beslutningsgrundlag, fordi man både skal indsamle erfaringer fra udlandet og gå i detaljen med udformning og konsekvenser af forskellige modeller i de relevante danske byområder, siger Lars Gårn Hansen.

Afdelingschef Torben Lund Kudsk hos bilejernes interesseorganisation FDM bakker op om roadpricing på den lange bane, men mener, at roadpricing skal være på bekostning af andre bilafgifter.

- Vi har høje afgifter på biler, så roadpricing er ikke noget, der skal komme oven på afgifterne. Det skal erstatte helt eller delvist de eksisterende afgifter, siger han.

Hvis roadpricing skal indføres, er den optimale løsning ifølge FDM at gøre det ved hjælp af et satellitsystem.

Professor Lars Gårn Hansen har ikke et bud på et optimalt roadpricing-system. Men han nævner nummerpladeaflæsning som en mulig metode.

Socialdemokratiet har løbende været skeptisk. På et spørgsmål om, hvorvidt partiet har overvejelser om, at roadpricing kan være med til at sikre et provenu til statskassen, svarer S-formand Mette Frederiksen nej.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Politiet: Giv os flere tip om Mark

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Faaborg-Midtfyn

Dommer fra arkitektkonkurrence står fast i forsvar af omstridt faaborg-bygning: Helios pirrer mine sanser

Annonce