Annonce
forside

Printer brød sammen undervejs: Vagn på jagt efter statslige bredbåndsmillioner

Vagn Pertl troppede op på avisredaktionen i Rudkøbing for at brede budskabet, at han nu var klar til at modtage fuldmagter fra fire lokalområder i jagten på statens bredbåndsmidler, der i år er på i alt 100 millioner kroner. Foto: Martin Ramsgaard.

Vagn Pertl fra Helletofte er i gang med at tromme over 200 husstande sammen, så flere mindre lokalområder kan søge statens bredbåndspulje.

Helletofte/Emmerbølle/Lejbølle/Bøstrup: Det er ikke ligefrem et område, hvor man nemt og hurtigt kan gå fra dør til dør og stemme dørklokker. Eller aflevere budskaber i postkasser for den sags skyld.

Det har 72-årige Vagn Pertl fra Helletofte alligevel gjort de seneste dage.

Han har på opfordring meldt sig på banen som frivillig bredbåndsaktivist, og målet er, at Helletofte, Emmerbølle, Lejbølle samt Bøstrup skal have midler fra statens bredbåndspulje, så husstandene i området kan få tilskud til at få lagt fiberkabler og dermed hurtigere internet til adresserne. Han giver selv sit projekt overskriften HELB, forbogstaverne fra de fire lokalområder.

Fyns Amts Avis har siden starten af juni kæmpet side om side med langelænderne for bedre mobil- og bredbåndsdækning på Langeland under kampagnen "Bedre net nu".

Flere end 4000 adresser har så langsomt internet, at de kan søge statens 100 millioner kroner store bredbåndspulje i 2018.

- Uden at sætte sætte tal på så er dækningen dårlig. Enkelte har forbedret situationen med andre løsninger og routere, forklarer Vagn Pertl, der indtil videre har måttet bøde en ødelagt printer og en del timer for sit frivillige arbejde.

Annonce

- Nu skal det være

Der er en egenbetaling til bredbåndspuljen på mindst 4000 kroner. Det kan umiddelbart afskrække nogen fra at melde sig, men Vagn Pertl slår på, at man ved hurtigere internetforbindelser fremtidssikrer sin ejendom. Han håber blandt andet at få områdets 50 sommerhusejere fra Helletofte Strand med på listen.

Ildsjælen forbeholder sig dog retten til at skrive et eller flere områder ud af projektet, hvis der ikke er tilstrækkelig med opbakning.

I januar 2016 afholdt TDC/Yousee et stormøde i Nordlangelandshallen, hvor de fire områder blev nævnt.

Men borgerne i området slog ikke til, og det var en fejl, erkender Vagn Pertl.

- Vi skulle have knoklet noget mere på, kan jeg godt se i dag, konstaterer han og tilføjer:

- Nu skal det være.

Fristen for at aflevere underskrevne fuldmagter til Vagn Pertl ligger senest i august/medio september.

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

KMD Cup kommer til Odense

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce