Annonce
Nordfyn

Prøv at skyde i Nr. Esterbølle

Fra venstre er det skytteforeningens tidligere formand Erik Pedersen, mangeårigt medlem Bent Jacobsen og nuværende formand Ove Pedersen. Foto: Thomas Gregersen

Nr. Esterbølle: Hvis du aldrig har fået levet din indre "Annie get your gun"-drømme ud, så er der mulighed for at prøve skydesporten på lørdag den 17. august. Det er Nr. Esterbølle Skytteforening, der inviterer indenfor til åbent hus efter et gammelt koncept.

- Vi vil prøve at arrangere korporationsskydning, hvor en øvet holdleder fra klubben og tre-fire uøvede gæster danner et hold. Vi vil gerne have nogle blandede hold med både mænd, kvinder, unge og børn, fortæller Erik Pedersen, der er tidligere mangeårig formand i foreningen.

Ifølge klubbens formand Ove Pedersen er skydesporten godt for meget andet end præcisionsevnen.

- Man lærer at lukke alle andre tanker ud og koncentrere sig om lige præcis det, man er i gang med. Det er kvinder faktisk tit bedre til end mændene og der er mange danske kvinder, der klarer sig rigtigt godt i skydesporten, fortæller han.

- Målet er også at vise, at der ikke er noget farligt eller mystisk ved at gå til skydning. Sikkerheden er i top og der er ikke noget at være nervøs for, siger Ove Pedersen.

Der er åbent hus fra klokken 10 til 15 og der er mulighed for at nyde en grillpølse og lidt at drikke undervejs i arrangementet.

Adressen er Havrekrogsvej 7, 5400 Bogense.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce