Annonce
Indland

Præst vover shitstorm: Det står i biologibogen på side et, at vi er skabt som mand og kvinde

For menighedspræst i Skjern Bykirke Jens Lomborg er det egentlig meget enkelt. Først kom Adam, så kom Eva, og der findes to køn; mand og kvinde. Foto: Jørgen Kirk
  • Er det udtryk for et samfund i krise, at det ikke længere er tabu at snakke om flydende kønsidentiteter - og at der ikke længere er noget, vi kan kalde normalt?
  • Ja, mener menighedspræst og formand for Evangelisk Luthersk Netværk Jens Lomborg. En mand bliver født som mand, en kvinde som kvinde, vi forelsker os i det modsatte køn, og det skal vi turde at tale højt om.

Interview: For et par uger siden var menighedspræst i Skjern Bykirke, Jens Lomborg, inviteret i DR2-programmet "Deadline" til en debat om, hvorfor syv kristne organisationer vil gøre op med det, de kalder "flydende kønsidentiteter". En af de syv organisationer er Evangelisk Luthersk Netværk, som Jens Lomborg er formand for, og derfor var han inviteret i studiet.

Aftenens vært var Nynne Bjerre Christensen, og det var en synligt nervøs deadline-vært, der lagde op til debatten, og det var en vært, der næsten hakkede sig igennem introduktionen:

"Det er en svær diskussion det her. Jeg er også bange for at sige eller bruge de forkerte udtryk," sagde Nynne Bjerre Christensen.

For Jens Lomborg ramte det hovedet på sømmet, at studieværten selv var så nervøs for at sige de forkerte ord.

- Jeg oplever, at man ikke må tale om det. Jeg har en modpart, der definerer sig som den venlige og mangfoldige modpart, og så er vi kristne sat i bås, og så kan vi lige så godt holde op med at snakke sammen, siger Jens Lomborg til avisen Danmark, som har sat ham stævne for at snakke om det, der er så svært at snakke om.

Hans "modpart", hvis vi skal bruge det ord, er LGBTQ+-miljøet.

Hvad betyder ... ?


  • LGBTQ+ er en paraplybetegnelse, der dækker seksuelle orienteringer og kønsidentiteter.
  • Queer betyder sær, skæv, anderledes. I LGBTQ+-sprog bruges ordet både som betegnelse for køn og seksualitet og beskriver personer, der gerne selv vil have lov til at definere deres køn. En queerperson anerkender, at der findes flere end bare to køn og definerer derfor heller ikke heteroseksualitet som det "normale".
  • Ciskønnet bruger man om personer, der i udtryk og forståelse identificerer sig med det (biologiske) køn, de er født med.
  • Heteronorm eller heteronormativitet betyder, at man er heteroseksuel og udelukkende tiltrukket af det modsatte køn.
  • Normkritik er en kritik af det normale. Det går kort fortalt ud på at ændre normerne ved at se kritisk på dem. For eksempel ved at fokusere på at være, som man er, og ikke forsøge at tilpasse sig de nuværende normer.
Annonce

Ciskønnet heteronorm

Når Jens Lomborg bruger sit eget sprog, er han en mand. Når han bruger LGBTQ+-sprog, er han en ciskønnet heteronorm hvid mand. Reelt er der ingen forskel, det betyder det samme. Men alt efter øjnene, der ser, er de ord altafgørende.

Det er blandt andet derfor, at Evangelisk Luthersk Netværk og seks andre kristne organisationer, når de alligevel mandag har deres halvårlige møde, vil tage snakken op.

Den snak, de føler, de ikke kan være en del af i den store samfundsdebat, fordi de på forhånd er dømt ude som forstokkede og gammeldags. Fordi de tror på, at en mand er født som en mand, en kvinde er født som en kvinde, og sådan er dét.

- I biblen står der på de første sider, at vi er skabt som mand og kvinde, men i min verden står det også i biologibogen på side et, siger Jens Lomborg.

- Hvad er det lige, der sker, når vi som samfund nærmest helt ukritisk bliver påvirket i retning af, at køn er en konstruktion? Det kan godt være, jeg ser spøgelser, men det virker til, at nogle synes, at jordemoderen skal holde barnet op i fødderne og sige: "Det bliver muligvis en pige. Det finder hun ud af om nogle år". Jeg forstår det simpelthen ikke.

Bag om historien


  1. Den 28. august har Berlingske Tidende en historie om, at syv kristne organisationer nu er gået sammen i en "fælles front", som der står, mod vores samfunds accept af kønsidentitet baseret på følelser og ikke ideologi.
  2. De kristne organisationer føler også, at de bliver lukket ude af samfundsdebatten, fordi deres syn på tingene udelukkende bliver set som forstokket og gammeldags. Det vil de gerne ændre på.
  3. På et møde mandag 17. september vil de derfor lægge en plan for, hvordan de kan komme med i debatten og være med til - måske - at ændre retorikken.
  4. Det er et møde, de syv kristne organisationer har hvert halve år, og det her er blot et af punkterne på dagsordenen.
  5. Flere formænd og andre fra forskellige af de kristne organisationer blev efterfølgende inviteret til debatter i både radio og tv.
Annonce

Skift køn på nem-id

Men hvad er problemet i, at man konstruerer sit eget køn, hvis man for eksempel ikke føler sig hjemme i den krop, man er født i?

- Fordi det handler om et opgør om mennesket, som det er skabt biologisk, og det er vi jo grundlæggende i to former - med ganske få variabler. Mand og kvinde. Så jeg bliver lidt mistænkelig: "Hvad er det egentlig, vi har med at gøre her?" Jeg forstår ærligt talt ikke, at der ikke er en masse fagpersoner, læger, sundhedsplejersker, sociologer eller jordemødre, der tager fat på det her.

Hvad er det, de skulle tage fat i?

- Tag for eksempel loven om juridisk kønsskifte fra 2014. Du skal ikke ind forbi en sundhedsperson mere. Du kan skifte køn på nem-id. Et barn har heller ikke længere retten til at kende sit biologiske ophav. De love vil jeg gerne have rullet tilbage.

- Jeg er 100 procent sikker på, at to mødre kan knuselske deres børn lige så meget som enhver heteroseksuel kernefamilie kan. Men jeg vil bare samtidig have lov til at sige, at det godt nok er et samfundsmæssigt socialt eksperiment, når det normale ikke findes mere. Når vi lige pludselig får en lovgivning, der siger, at det ikke længere er en menneskeret for et barn at kende sin mor og far. At familien, barnet fødes ind i, ikke har en mor og far. Der er forælder 1 og forælder 2, som der står på attesten, siger Jens Lomborg.

Annonce

Vover shitstorm

Det var netop lovene, der for et par år siden satte hans tanker i gang. Tanker, han ikke tidligere havde haft. Tanker om et samfund uden grænser eller rammer, hvis man på den måde bare kan ophæve ord og begreber som mor og far, kvinde og mand.

- Der er en kønsideologisk agenda bag de love, vi har fået i Danmark de senere år. LGBT's daværende formand udtalte sidste år, at LGBT er den lobbyorganisation med mest magt herhjemme, og han sagde noget i retning af, at "alle de love, der er kommet på det socialpolitiske område de senere år, står vi bag." Sagen er bare, at der er en alvor bag det. Det er ikke for sjov. Der er et menneskesyn og et samfundssyn bag det. Det kan godt være, jeg bare er gammeldags og konservativ. Men jeg har faktisk ikke lyst til at leve i et samfund, hvor vi ikke længere kan tale om grænser, siger Jens Lomborg.

Det virker, som om der ligger en frygt et sted. Hvad er det, du er bange for?

Jens Lomborg tænker. Gennem interviewet har hans talestrøm været brudt af lange tænkepauser, "eh" og et brummende "hmmmm". Han er påpasselig og vægter hele tiden ordene, før de alligevel strømmer ud:

- Jeg er bekymret for det med børnene. Nu vover jeg bare det ene øje eller en shitstorm og spørger: Er det godt for os, at norm og undtagelse er ophævet? Er det godt for os, at alting flyder?

Hvad er det egentlig du mener, når du siger, at alting flyder?

- Jeg synes, der kæmpes ret hårdt for at ændre vores syn på køn og seksualitet, og det er der noget ideologi i. Det ville jeg gerne have, at vi snakkede mere åbent om. Hvad er det for en ideologi, der ligger bagved? Hvad ligger der bag ordet "queer"? Queer handler om, at der ikke er noget, der er normalt, for hvis du siger det, siger du også, at der er noget, der er unormalt. Derfor bliver normen og undtagelsen ophævet.

Annonce

Unges eksistenskrise

Jens Lomborgs pointe synes at være, at når der ikke længere er noget normalt, og vi kan tage lige præcis den seksualitet eller identitet på os, som vi vil, hvem er vi så?

- Når vi snakker om den unge generation, har de aldrig haft så mange muligheder, som de har nu. Men de har heller aldrig haft så mange studievejledere og coaches som nu, fordi de synes, at livet er enormt svært at håndtere. Undervisningsminister Merete Riisager snakkede for nylig om, at rigtigt mange unge har en eksistenskrise. Det kan jeg da godt nok godt forstå, når du alene har ansvaret for at forme din egen identitet. Jeg kan godt høre, jeg lyder enormt konservativ, men mit bud er, at krisen har noget at gøre med den ekstreme individualisme, vi lever i.

- For få generationer siden var din identitet jo bundet op på det sted, du kom fra, og den slægt, du tilhørte. Men når du har frit valg i forhold til dit aller inderste, dit køn, din seksualitet - og når du som 14-årig skal forholde dig til, om du er interkønnet, pan eller hvad du nu er, så tænker jeg, at vi må vel godt stille spørgsmål ved, om det er den fedeste retning at gå i som samfund, siger Jens Lomborg.

Synes du, politikerne har været lidt nyttige idioter i den her sammenhæng? At de har været med til at gennemføre love uden egentlig helt at kende mulige konsekvenser?

- Det er godt og fint, at der er rum og plads til minoriteterne, men der er en normkritik og en kritik af det heteronormative, så det er lige før, det bliver forkert at være heteroseksuel. De fleste af folketingets medlemmer har nok stemt uden helt at være klar over hvad queer og normkritik betyder. Og udviklingen går lige nu ekstremt hurtigt. Det er gået fra en stille flod til en tsunami på meget, meget kort tid. Er det i virkeligheden et tegn på et samfund i krise?

Annonce

Det kristne fællesskab.

Så du har ikke noget imod homoseksuelle, eller LGBTQ+-personer, men det er mere end frygt for vores samfunds fremtid?

- Nej, jeg har ikke noget imod homoseksuelle. Det kristne fællesskab er også et sted, du bliver budt indenfor, hvis du har en anden seksualitet. Eller køn.

Er du en af de præster, der vier homoseksuelle?

- Nej, det gør jeg ikke. Men det gør flertallet af den kristne kirke i hele verden heller ikke. Vi forholder os til og fortolker virkeligheden ud fra Bibelen, hvor der står, at man bliver skabt som mand og kvinde, og det er det, vi forstår ved ægteskab. Det er den heteronorme virkelighed med mand, kone og børn, vi velsigner. Men det er en mere teologisk debat. Det, vi snakker om her, er ideologi.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Corona-nødråb fra børnehaver i Vollsmose: Vi bliver svigtet mens smitten spreder sig

Annonce