Annonce
Debat

Postnord: Kære århusianske kunde, din pakke er nu klar til afhentning - i Odense

Postnord håndterer titusindvis af breve og pakker, og fejl er forståelige. Det er til gengæld ikke den komplette mangel på kommunikation fra postvæsnets side, når fejlen er sket, mener journalist på Århus Stiftstidende, Jesper Bech Pedersen, der måtte opgive at komme i kontakt med Postnord efter, at en pakke, der skulle leveres i Aarhus, var blevet kørt til Odense. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Post Danmarks nye idé: Hent selv dit brev hos afsenderen.

Sådan lød en fiktiv nyhedsoverskrift i Rokokoposten i 2012, fire år før Post Danmark blev til Postnord.

Allerede dengang var servicen i det danske postvæsen så ringe, at satiremagasinet valgte at beskrive postens seneste tiltag, hvor man for den halve pris af et almindeligt frimærke kunne få lov til selv at klare hele forsendelsen uden postens indblanding.

Annonce

Den var ikke gået i dag. Nyhedssatire skal trods alt helst adskille sig fra virkeligheden.

For nylig kørte jeg til forretningen 'Skatepro' i Hinnerup for at købe et løbehjul til hver af mine tre drenge. Desværre var kun to af løbehjulene hjemme, så jeg aftalte med butikken, at jeg selv skulle bestille det sidste på hjemmesiden. Så ville det blive sendt fra Belgien. 

Hjemme ved computeren opdagede jeg til min gru, at eneste forsendelsesmulighed var med Postnord.

Jeg skriver 'gru', fordi jeg desværre har ringe erfaringer med det engang så hæderkronede danske postvæsen.

Ét år nåede omkring 30 julekort ikke frem til en eneste af modtagerne. En anden gang forsvandt et pakkebrev sporløst, og eftersom Postnord ikke tilbyder track & trace (sporing) på breve eller tager ansvar for mistede forsendelser, så endte jeg selv med regningen for både porto såvel som indholdet af den pakke, postvæsenet havde taget sig betalt for levere, men i stedet smidt væk.

Nå ja, man må jo forsøge at se lyst på tingene. I det mindste havde de ikke kørt pakken til København...

Kort sagt, så undgår jeg så vidt muligt Postnord, men ved min side stod nu en fem-årig dreng, som var blevet lovet et nyt løbehjul.

Og hey, her var trods alt tale om et løbehjul i en stor kasse med track & trace - så hvor galt kunne det gå?

Temmelig galt skulle det vise sig. Få dage senere modtog jeg en e-mail fra Postnord om, at pakken var forsøgt afleveret i den ønskede pakkeboks få hundrede meter fra mit hjem, men at den desværre var for stor. 

Du får en ny mail med besked om, hvor du kan hente pakken, stod der afslutningsvist i mailen.

Erfaringsmæssigt vidste jeg, at pakken nok ville blive kørt til postkontoret ved Føtex i City Vest, hvilket også var ok. Der er kun et par kilometer fra mit hjem.

Allerede næste dag kom så den lovede mail:

Din Hent-selv pakke fra SKATEPRO er klar til afhentning i Collect Shop 7-Eleven, Rugårdsvej 280, 5210 Odense NV. Hent senest den 25.08.2021. Husk ID og denne mail.

Nå ja, man må jo forsøge at se lyst på tingene. I det mindste havde de ikke kørt pakken til København...

Via Postnords egen online kundeserviceformular forklarede jeg problemet, oplyste pakkenummer og mine personlige oplysninger og spurgte, om de kunne sende pakken i retning af Aarhus igen?

Intet svar.

Efter nogle dages ventetid greb jeg telefonen og ringede til kundeservice.

Du er nummer... éthundrede og tre i køen. Vent venligst.  

Ikke alligevel så.

Ny mail. Samme forespørgsel som sidst. Denne gang med en understregning af, at jeg intet svar havde fået på min forrige henvendelse.

Vente, vente, vente ... Og ja, du gættede det. Kun tung tavshed fra firmaet, der ellers har levet af kommunikation siden 1624, og i hver eneste af sine autogenerede mails underskriver sig med:

Vores 6.500 medarbejdere forbinder 24 timer i døgnet virksomheder, myndigheder og privatpersoner i hele Danmark. 

Til gengæld kom der hurtigt svar fra Skatepro, som jeg nu henvendte mig til. Her konstaterede en ikke specielt overrasket medarbejder, at "det er da utroligt med Postnord", og refunderede mig straks pengene for løbehjulet.

Alle laver fejl. Postnord måske lidt flere end de fleste, men stadigvæk. Jeg kan sagtens grine af, at en pakke har befundet sig få hundrede meter fra sit endelige bestemmelsessted i Aarhus og derefter er blevet kørt til Odense. Det er fair nok at begå fejl. 

Hvad der til gengæld ikke er fair, er den tavshed og ligegyldighed, man bliver mødt med, når man som betalende kunde forsøger at komme i kontakt med Postnord.

En telefonkø på 103 ventende kunder er en decideret hån mod andre menneskers tid og siger vel alt om, hvor meget Postnord går op i sine kunder. I regn og slud, posten skal ud - yeah right!

Jeg har endnu ikke - efter en måned - hørt et pip fra Postnord som reaktion på nogle af mine henvendelser.

Forklaringen kan selvfølgelig være, at de har valgt at svare per brev. I så fald kommer det nok en af dagene.

Jesper Bech Pedersen er journalist på Aarhus Stiftstidende. Foto: Axel Schütt


Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Flextaxachauffør fór vild til Bentes bisættelse: Nu siger Fynbus undskyld og sender blomster

Fyn

Ild i tag på bolig: Brandvæsnet rykker ud i Faaborg

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Hør brølet i videoen: 'Løvens Hule-' investor tog sine venner og 45 superbiler med til Odense

Erhverv For abonnenter

Formuen er på vej mod to milliarder: Odenses største butiksejer Karsten Bill Rasmussen har haft et fantastisk år

Sport

Der er kun 15 medlemmer i Henriks klub: Nu sejler medlemmerne mest for andres skyld

Erhverv

57 bæredygtige huse står klar næste sommer: - Det er et godt område at bygge i

Assens

Det starter og slutter i den lille by med 330 indbyggere: Årets Landsby er kåret for sidste gang

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Sport

Nu er det så småt alvor - HC Odense skal finde musklerne frem mod Team Sydhavsøerne

Hvem skal passe farmor

342 sosu'er er guld værd: Se alle indstillingerne til "Fyns bedste sosu" her

Nyborg

Sommerhuse-ejere begraver stridsøksen efter afgørelse i klagesag: - Vi orker ikke mere ballade

Nyborg

Lange udsigter til bypark ved destilleriet: Enten skal vi i gang nu, ellers bliver det først efter touren

Odense For abonnenter

Nye lejligheder buldrer frem: Er parcelhusets dage talte som odenseanernes favorit?

Odense

Voldsomt uheld uden for Odense: Tre biler i harmonikasammenstød

Annonce