Annonce
Kultur

Postens bestyrelse giver op

Anker Boye beder forvaltningen om at finde en løsning på de økonomiske problemer.

Bestyrelsen for det kriseramte spillested Posten har givet op.

Bestyrelsen har sammen med den daglige leder Niels-Jørgen Simonsen forsøgt at få enderne til at nå sammen i budgettet for næste år og lave en handlingsplan uden held. Posten kan ifølge bestyrelsen ikke fortsætte under de nuværende økonomiske vilkår, hvor spillestedet skal afdrage mindst en kvart million kroner om året på en stor gæld til Odense Kommune. Dermed kaster bestyrelsen håndklædet i ringen, når den fire-årige driftsaftale udløber med udgangen af 2008.

- Bestyrelsen har herefter besluttet ikke at kunne tage ansvar herfor efter udløbet af driftsaftalen, men står naturligvis til rådighed for fortsat dialog, skriver bestyrelsesmedlemmerne Susanne Følleslev Jensen og Erik Persson i et brev til Odense Kommune.

Bestyrelsen holdt møde tirsdag aften og var fuldtallig bortset fra den sygemeldte formand Per Borchsenius.

Susanne Følleslev Jensen er kontaktmand til Odense Kommune, og hun er formand for Jazzclub Dexter og menigt bestyrelsesmedlem i det regionale spillested, som tæller de to scener Posten og Dexter.

Odense Kommune har fulgt nedturen for den selvejende institution på afstand, og kulturrådmand Anker Boye har nu bedt kulturchef Ellen Drost om at undersøge de mulige løsninger. Forvaltningen fik for nylig overblik over spillestedets økonomi, og det viser et foreløbigt merforbrug i 2008 på 600.000 kroner, mens gælden til Odense Kommune er steget til 2,8 millioner kroner.

Annonce

Kulturrådmand Anker Boye har nu bedt kulturchef Ellen Drost om at undersøge de mulige løsninger.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce