Annonce
Indland

Post til Ole Birk: 830 danskeres bøn om tre spor er landet på ministerens bord

Transportminister Ole Birk har sagt ja til på sit kontor at modtage de over 800 postkort, som folk har skrevet i vores motorvejskampagne. Foto: Yilmaz Polat

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har nu fået overbragt mere end 800 postkort fra fynboer, jyder og sjællændere, der fortæller, hvorfor de har brug for det tredje spor på Fynske Motorvej.

De hvide og orange postkort spreder sig talstærkt og farverigt ud over det runde, sorte mødebord i kontoret hos transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance, da postbudene fra Fyens Stiftstidende vender den grove postsæk på hovedet.

Ministeren har meldt afbud, når avisens Tre Spor Nu-kampagne på lørdag kulminerer med et topmøde i mediehuset i Odense. Derfor er vi onsdag taget hen til ministeriet ved Frederiksholm Kanal for at overrække Ole Birk Olesen en lang række hilsner fra utilfredse trafikanter.

Hvert af de cirka 830 postkort er udfyldt af en person med et ønske og et håb om, at politikerne vil finde penge til at udvide motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense med et tredje spor. Siden kampagnens start i maj er det væltet ind med støtte fra forældre, firmaer, lastbilchauffører, pendlere og nogle af de mange, der er kommet til skade på den uheldsplagede motorvejsstrækning. Nu er dyngen af argumenter landet på ministerens bord.

- 830 postkort er alligevel nogen. Det giver mig et indtryk af, at der er mange mennesker, der føler for den her sag. Og det gør de, fordi behovet for udvidelsen er der. Jeg bliver fuldstændigt bekræftet i, at vi skal have det tredje spor i hver retning, siger Ole Birk Olesen, da han smilende tager imod postkortene.

Annonce

Alle partier får postkort

De 830 personers beretninger fra E20 havner ikke kun på ministerens bord.

På lørdag til Fyens Stiftstidendes topmøde om problemerne på motorvejen vil de øvrige partier hver få 830 postkort med hjem, så ingen skal være i tvivl om, hvordan trængslen på E20 påvirker masser af virksomheder og menneskers hverdag.

Topmødet foregår i mediehuset på Banegårdspladsen fra kl. 9.30-11.30 og er åbent for alle. Tilmelding kan ske på tlf. 66111111.

Journalisterne Lars Krejberg, Charlotte Pedersen og Birgit Bakkær udgør det primære hold bag kampagnen, der dog også har fået assistance fra mange andre kolleger på Fyens Stiftstidende. Foto: Yilmaz Polat

- Jeg kører der også selv

Ministeren læser et af dem. Det er fra Brian Barkholt, Tommerup, som har brug for det tredje spor, fordi han er træt af at bruge 10-15 minutter længere på pendlerturen fra Tommerup til Kolding og retur. Den stigende trængsel gør det svært for ham at passe huset og fritidsinteresserne, skriver han.

Også postkort fra Thomas Pedersen fra Årslev, der som erhvervsdrivende er træt af spildtid, og Gitte Due fra Langeskov, der som daglig pendler frygter, at hendes børn ikke får hende hjem i god behold, bliver læst af Ole Birk Olesen.

Argumenterne vækker forståelse hos ministeren, der lover at kigge nærmere på nogle af de mange postkort.

- Jeg er fuldstændig enig i, at E20 henover Vestfyn trænger til en udvidelse. Jeg kører der også selv engang imellem og har nogle oplevelser derude.

Ni ministre siden beslutning

I 2003 traf Folketinget beslutning om udvidelse af motorvejen mellem Middelfart og Odense. Dengang var trafikministeren Flemming Hansen (K).

Følgende ministre har siden haft ansvaret for trafikken:

Jakob Axel Nielsen (K)

Carina Christensen (K)

Lars Barfoed (K)

Hans Chr. Schmidt (V) (minister, da selve anlægsloven blev vedtaget i 2010)

Henrik Dam Kristensen (S)

Pia Olsen Dyhr (SF)

Magnus Heunicke (S)

Hans Chr. Schmidt (V)

Ole Birk Olesen (LA)

Først penge efter 2020

I den ene ende af den lange gang uden for ministerkontoret hænger portrætbilleder af de tidligere transportministre i gyldne rammer. Den første er Christian Juul-Rysensteen, der var minister i starten af 1900-tallet. Det tredje spors historie er noget nyere med ministre som Flemming Hansen (K), Hans Christian Schmidt (V), Henrik Dam Kristensen (S) og Magnus Heunicke (S).

Engang kommer også Ole Birk Olesens portræt op på væggen. Om det bliver i hans tid som minister, at pengene til tre spor findes, må tiden vise. Udvidelsen sker dog ikke i nærmeste fremtid, understreger han.

- Der er ikke plads i statsbudgettet til store vejudvidelser. Det kommer der først efter 2020, hvis regeringen kan få gennemført elementerne i sin 2025-plan. Jeg har - og regeringen har - et kæmpe ønske om, at der skal være et permanent tredje spor i hver retning på Vestfyn. Og vi har sat et arbejde i gang for at finde pengene, siger Ole Birk Olesen.

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen har peget på, at der kunne hentes midler til udvidelsen i infrastrukturfonden. Det afviser ministeren:

- Det passer ikke, at midlerne er der. Vi er underlagt nogle regler om, hvor stort et underskud vi må have på de offentlige finanser. Hvis vi bruger penge på udvidelsen nu, skal vi ud at låne, og så kommer vi i konflikt med reglerne, som et bredt flertal i Folketinget har tilsluttet sig.

Regeringen vil i stedet bruge 231 millioner kroner på at forstærke nødsporet til kørsel i myldretiden, og ministeren understreger, at det ikke betyder, at der så vil gå længere tid før et egentlig tredje spor.

- Vi har under ingen omstændigheder penge til større vejprojekter på den her side af år 2020. Så det ville alligevel først være fra 2021 og frem, at der ville komme mulighed for at afsætte midler til en udvidelse af E20, siger Ole Birk Olesen.

Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

En livsingrediens, du ikke må f**** med

Det var blevet mørkt, da de to ladvogne endelig kørte afsted - fyldt med alskens indbo. Stumtjeneren, skænken, lænestolen og alt det andet habbengut, der vidnede om, at et liv engang var blevet levet med tingene. Huset, som tingene kom fra, var lige så mørk som aftenen. Jeg har set husets to gamle beboere mange gange. Sludret med dem om campingvognen, ferien sydpå og julefrokosten i pensionistklubben. Om længslen efter besøgene, der pludselig stoppede – og sorgen over det. ”Hvorfor?”, hang altid tungt i luften. En dag var kvinden væk. Demensen havde taget hende, sagde nogle. Længe efter konen forsvandt, så jeg manden gå alene frem og tilbage på vejen. Han så fortabt og trist ud. Ensom. I stedet for at tage kontakt til den gamle mand, begyndte jeg at ”gemme” mig, når jeg så ham. Bag min telefon, mit pandehår eller mælken, der i raketfart skulle på køl. For jeg har jo virkelig travlt, ikk’? Åbenbart alt for meget om ørerne til at give den gamle mand fem minutter af min tid (for hvad nu, hvis han, ligesom Fakta, gerne ville have, at jeg blev lidt længere?). Dét var der altså ikke tid tid. Nu er manden også væk. Det har han været et godt stykke tid. Jeg har taget mig selv i at hold øje med, om han kom forbi min vindue. Det gjorde han ikke. Mon han er død lige som livet i huset? Er han kommet på plejehjem? Er der overhovedet andre end mig, der har bemærket, at han er væk? Jeg ville ønske, at jeg kunne spole tiden tilbage. At jeg havde taget hovedet ud af r**** og talt med min næsten nabo, som jeg gjorde for år tilbage. For hvad er egentlig mere vigtigt end, at vi ser hinanden og tager os tid til hinanden? Relationer er det vigtigste i verden. Det er dem, der er med til at holde ensomheden fra døren. Relationer får os til at føle os i live. Studier viser faktisk, at det skærer år af vores levetid, hvis vi ikke er en del af relationer. Det tomme hus og møblerne på vognenes lad fik mig for alvor til at vende blikket mod en af mine relationer, hvor mørket er ved at falde på. Det fik mit til at tænke på, hvordan tid er en livsingrediens, vi ikke må f**** med. En dag har vi ikke mere tid at give af. Vi skal sænke farten og lade være med at spilde tiden på at brokke os over vejret eller lørdagens genudsendelser på tv. Tidsspilde er det også at bære nag, være vrede over fortiden, at kæmpe for at få ret eller for at ændre andre. Vi skal give hinanden vores (nu)tid. Være sammen med de mennesker, vi holder af. Tale med hinanden – naboen, forældre, kassedamen, ens børn, taxichaufføren, venner. Give hinanden kys, kram og komplimenter. Hver dag. Dét er en god måde at bruge tiden på.

Annonce