Annonce
Erhverv

PORTRÆT: Piloten Bjørn Kjos slipper styrepinden hos Norwegian

Trond Reidar Teigen/Ritzau Scanpix

Norwegians afgående direktør stopper efter 17 år. Han er foruden pilot også advokat og krimiforfatter.

Nordmanden Bjørn Kjos har haft fly som en stor del af sit liv.

Han var i 1993 med til at stifte luftfartsselskabet Norwegian, hvor han i 2002 blev øverste chef.

Torsdag har han sat et foreløbigt punktum, da han har sin sidste dag som administrerende direktør for det norske selskab og fremover får en rolle som rådgiver.

Den 72-årige nordmand, der ud over flyboss kan skrive advokat, dommer, jagerpilot og forfatter på cv'et, har været kendt som en karismatisk og til tider lidt kontroversiel person, som ikke har været bleg for at sende stikpiller til konkurrenterne.

Bjørn Kjos startede sin karriere i flyvevåbnet efter endt værnepligt som faldskærmssoldat i Norges militær. Han blev uddannet jagerpilot med officersrang og fløj i seks år.

Efter seks år i cockpittet på jagerflyene søgte Bjørn Kjos ind som pilot hos SAS.

Det lykkedes ikke. Men mange år senere lykkedes han til gengæld med at overhale SAS i størrelse i spidsen for Norwegian.

Da pilotdrømmen hos SAS ikke lod sig gøre, søgte Kjos i stedet ind på jurastudiet på Oslo Universitet. Han blev advokat og fik møderet for Højesteret i 1993.

Det var samme år, som Norwegian blev stiftet, og han blev selskabets første bestyrelsesformand frem til 1996.

I Norwegians spæde år havde selskabet blot fire ruter i Norge.

Siden er Norwegian vokset til et selskab med 162 fly og 11.000 ansatte og en status som verdens femtestørste lavprisselskab.

Trods den massive vækst forlader Kjos Norwegian på et tidspunkt, hvor selskabet kæmper med at tjene penge og i år måtte hente et milliardbeløb blandt ejerne for at flyve videre.

- Bjørn Kjos har været helt afgørende for den udvikling, der har været i Norwegian, siger Jacob Pedersen, der følger flybranchen tæt som aktieanalysechef i Sydbank.

- Han slipper grebet om styrepinden på et tidspunkt, hvor Norwegian er en kæmpemæssig kommerciel succes, og kunderne valfarter til.

- Men han gør det også på et tidspunkt, hvor aktiekursen ligger skidt, og de økonomiske resultater har været elendige, siger analytikeren.

Selv om Kjos forlader topposten hos Norwegian, har han stadig en vis indflydelse som storaktionær i selskabet.

Bjørn Kjos har også evner i en helt anden boldgade. I 2006 sprang han ud som krimiforfatter med spionromanen "Murmanskaffæren. I 2015 kom selvbiografien "Høyt og lavt".

Privat er Bjørn Kjos gift med Gerd Helen Kjos. Parret har en voksen søn og to voksne døtre.

I sin fritid sætter han pris på den norske natur. Han elsker vandreture og sejler gerne i den norske skærgård.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce