Annonce
Gear

Porsche forbedrer sin bestseller

Forfra er der ikke de store forandringer, bortset fra at man nu kan bestille Porsche Macan med avancerede lygter, som er kendt fra langt dyrere modeller. Foto: Porsche

Macan får nyt design og mere moderne infotainment.

Macan er den mest populære Porsche-model, hvis vi kigger på salgstallene, og siden lanceringen i 2014 er der solgt mere end 350.000 eksemplarer. Interessant nok er især kineserne vilde med den mindste Porsche-SUV og tegner sig alene for over 100.000 af de solgte biler.

Derfor var det også i Shanghai, at tyskerne for nylig præsenterede den faceliftede Macan. Porsche plejer normalt at gå lidt forsigtigt til værks i forbindelse med facelift, men denne gang har det udvendige design også fået den helt store tur: Den vigtigste nyhed er baglygterne, som er blevet ændret markant, så Macan har fået samme karakteristiske LED-lygtebånd som på bl.a. Panamera og Cayenne, og som sågar den kommende helt nye 911'er også vil få.

Inde i kabinen er den store nyhed, at der er kommet en større skærm i midterkonsollen. Den er nu på 11 tommer, hvilket er noget af en opgradering i forhold til dagens model, der må nøjes med en syv tommer af slagsen.

Annonce
Det kendte lygtebånd fra bl.a. Panamera og Cayenne har nu fundet vej til Macan, og det pynter virkelig. Foto: Porsche

Komfortabel kørsel

Tyskerne beretter også om et nyt rat, som er hentet fra 911, men dog ekstraudstyr. Med opdateringen af modellen udvider Porsche også udbuddet af assistentsystemer til Macan. Eksempelvis giver den nye køassistent inklusive adaptiv fartpilot mulighed for mere komfortabel og afslappet kørsel i hastighedsområdet op til 60 km/t. Systemet kan ikke blot accelerere og bremse delvis automatiseret, det kan også assistere med styringen ved køkørsel eller i tæt trafik. Systemet så vi første gang i en Audi.

Motorprogrammet er der endnu ingen oplysninger om, så vi gætter på, at der fortsat vil være tre benzinvarianter, og at der ikke kommer en dieselvariant. I hvert fald ikke foreløbig. Priserne for den faceliftede model er endnu ikke klar, men den nuværende Macan koster fra 995.000 kr.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Medicinpriser på himmelflugt: Kom nu ud af starthullerne, sundhedsminister

Hvor er det dog fattigt, at sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke i et svar til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg ikke har et eneste konkret bud på, hvordan han vil forhindre de danske medicinpriser i at stige og falde så voldsomt, som tilfældet er. Svaret til udvalget er givet som følge af en række række sager, hvor blandt andre fynske pensionister har oplevet meget store udsving i medicinpriserne. Det sker eksempelvis, når medicinalvirksomhederne har forsyningsvanskeligheder, og de tilbageværende leverandører hæver prisen. Som avisen tidligere har beskrevet, kan det føre til pludselige prisstigninger på op til 1200 procent for uundværlig medicin. Ministeren vil, som det fremgår af dagens avis, undersøge "mulige tiltag", der kan forebygge, at medicinpriserne stiger eksplosivt. Og det er skam fint, at ministeren vil undersøge sagen, for det er altid klogt at undersøge tingene til bunds, inden man træffer vidtgående beslutninger. Det er imidlertid forunderligt, at ministeren ikke er nået længere i sagen. Det er veldokumenteret, at visse produkter på det danske medicinmarked svinger endog meget voldsomt i pris, og derfor kan sagen ikke være ukendt hos ministeren eller i hans ministerium. Derfor ville det være naturligt, at ministeren allerede på nuværende tidspunkt havde en plan for, hvordan han vil løse problemerne. Og at han derfor i sit svar til udvalget ville præsentere nogle håndfaste initiativer, der kan skabe ro om medicinpriserne til gavn for patienterne og dermed vælgerne. Men nej: Foreløbig skal sagen undersøges nærmere. Det skaber en forståelig utryghed hos patienterne, at priserne på nødvendig medicin fluktuerer så voldsomt, som tilfældet er. Hvis man har knogleskørhed, skal man naturligvis kunne få sin medicin uden at skulle frygte for voldsomme prisændringer. Man har som patient, specielt som pensionist med en stram økonomi, brug for, at der er ro om medicinprisen. Derfor må Magnus Heunicke ud af starthullerne. Nu.

Annonce