Annonce
Gear

Porsche forbedrer sin bestseller

Forfra er der ikke de store forandringer, bortset fra at man nu kan bestille Porsche Macan med avancerede lygter, som er kendt fra langt dyrere modeller. Foto: Porsche

Macan får nyt design og mere moderne infotainment.

Macan er den mest populære Porsche-model, hvis vi kigger på salgstallene, og siden lanceringen i 2014 er der solgt mere end 350.000 eksemplarer. Interessant nok er især kineserne vilde med den mindste Porsche-SUV og tegner sig alene for over 100.000 af de solgte biler.

Derfor var det også i Shanghai, at tyskerne for nylig præsenterede den faceliftede Macan. Porsche plejer normalt at gå lidt forsigtigt til værks i forbindelse med facelift, men denne gang har det udvendige design også fået den helt store tur: Den vigtigste nyhed er baglygterne, som er blevet ændret markant, så Macan har fået samme karakteristiske LED-lygtebånd som på bl.a. Panamera og Cayenne, og som sågar den kommende helt nye 911'er også vil få.

Inde i kabinen er den store nyhed, at der er kommet en større skærm i midterkonsollen. Den er nu på 11 tommer, hvilket er noget af en opgradering i forhold til dagens model, der må nøjes med en syv tommer af slagsen.

Annonce
Det kendte lygtebånd fra bl.a. Panamera og Cayenne har nu fundet vej til Macan, og det pynter virkelig. Foto: Porsche

Komfortabel kørsel

Tyskerne beretter også om et nyt rat, som er hentet fra 911, men dog ekstraudstyr. Med opdateringen af modellen udvider Porsche også udbuddet af assistentsystemer til Macan. Eksempelvis giver den nye køassistent inklusive adaptiv fartpilot mulighed for mere komfortabel og afslappet kørsel i hastighedsområdet op til 60 km/t. Systemet kan ikke blot accelerere og bremse delvis automatiseret, det kan også assistere med styringen ved køkørsel eller i tæt trafik. Systemet så vi første gang i en Audi.

Motorprogrammet er der endnu ingen oplysninger om, så vi gætter på, at der fortsat vil være tre benzinvarianter, og at der ikke kommer en dieselvariant. I hvert fald ikke foreløbig. Priserne for den faceliftede model er endnu ikke klar, men den nuværende Macan koster fra 995.000 kr.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce