Annonce
Indland

Politisk redaktør: Her er Rasmus Jarlovs tre store udfordringer

Rasmus Jarlov, ny erhvervsminister. Foto: Scanpix

1. Ingen fejl)

Rasmus Jarlov går fra superligaen til landsholdet. Fejl bliver straffet helt anderledes hårdt, når man er minister. Rasmus Jarlov har tidligere haft et ungdomspolitisk skær over sig. Det bliver han nødt til at kaste af sig. Der er heller ikke plads til fejljugementer, som det han præsterede, da han i 2016 på sit partis vegne fik sig forhandlet ud af forsvarsforliget uden rigtigt at opdage det.

Går det galt for Rasmus Jarlov, er det nemlig ikke kun ham selv, der kan komme til at lide under det. Den nye erhvervs- og vækstminister er også kommet i regerings økonomiudvalg. Her skal der lægges arm med de andre regeringspartnere om regeringens politiske linje.

Rasmus Jarlov skal her sikre, at Det Konservative Folkeparti ikke bliver taget ved næsen. Misser han én bold, kan det få store konsekvenser. Det så vi et eksempel på under den daværende S-R-SF regering, da Holger K. Nielsen som skatteminister overså faresignalerne i Dong-sagen. Det endte som bekendt med, at SF måtte træde ud af den daværende socialdemokratisk ledede regering.

Annonce

2. Sætte sig i stolen)

Hvis man tror, at en ministerpost er ensbetydende med indflydelse, må man tro om. Det er svært at lykkes. Embedsfolk kører deres eget løb, oppositionspolitikere er på krigsstien, og interesseorganisationer hiver og flår.

Det bliver en udfordring for Rasmus Jarlov at sætte sig i stolen på kun et år. Han mangler det brede og dybe netværk på Christiansborg, og det bliver ikke nemt at styre embedsværket i det tunge erhvervs- og vækstministerium. Og så er der som sagt kun et år til valget. Det gør i sig selv, at det er svært at få politik vedtaget, da alle partier ligger og lurer på hinanden.

Det bedste, Rasmus Jarlov kan håbe på, er, at han kan nå at markere konservative principper, og på den måde påvirke den offentlige debat. Den del er han til gengæld god til.

3. Handelsskolesegmentet)

Det Konservative Folkeparti er traditionelt de erhvervsdrivendes parti. Men positionen er truet. Liberal Alliance har med stor dygtighed fået en række højt profilerede iværksættere til at støtte op om partiet. Folk som Jesper Buch og Tommy Ahlers er nærmest rockstjerner blandt det unge handelsskolesegment. Sidstnævnte blev derfor også kapret af Venstre for under tre uger siden, da Lars Løkke Rasmussen gjorde ham til ny uddannelses- og forskningsminister.

Rasmus Jarlov bliver nødt til på sit partis vegne at gå Liberal Alliance i bedene. Og måske har han faktisk en god mulighed for det. Brian Mikkelsen image matchede bedre den traditionelle del af dansk erhvervsliv. Rasmus Jarlov er derimod ung og iværksætter. Måske ikke som folkene i "Løvens Hule" på DR, men det smager da lidt af fisk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];