Annonce
Fyn

Politikontrol: Håndholdte telefoner sender stadig tusinder af kroner i statskassen

I dag koster det 1500 kroner i bøde, hvis en bilist bliver taget af politiet i at bruge håndholdt mobiltelefon under kørslen. Og i løbet af 2019 bliver straffen skærpet, så forseelsen også giver et klip i kørekortet. Arkivfoto: Michael Bager.
527 trafikanter blev i uge 19 snuppet for at bruge håndholdt mobiltelefon under kørslen.

Fyn: Over hele landet havde politiet i sidste uge særlig opmærksomhed på trafikanternes uopmærksomhed, og betjente standsede i alt 2705 køretøjer i løbet af ugens kontroller, oplyser Rigspolitiet.

Uopmærksomhed kan ifølge Rigspolitiet være årsag til hvert tredje færdselsuheld, og politiet kontrollerer derfor jævnligt, om trafikanterne holder fokus på trafikken og ikke piller ved for eksempel mobiltelefonen eller en gps, mens de kører.

Politiet konstaterede i sidste uges kontroller 1401 forseelser - en topscorer var brug af håndholdt mobiltelefon, som udløste 527 bøder. 99 bilister kørte uden sikkerhedssele, og 76 kørte frem for gult eller rødt lys.

Bedømt på antallet af bøder er danskerne over de seneste fem år generelt blevet bedre til at lade telefonen være, når de kører i trafikken. I 2014 udskrev politiet 43.661 bøder for brug af håndholdt telefon - tallet dækker vel at mærke både bilister, bus- og lastbilchauffører, knallertkørere og cyklister - og i 2018 var antallet af bøder næsten halveret til 22.443.

Det koster 1500 kroner i bøde at bruge håndholdt mobiltelefon, mens man kører bil. I december sidste år vedtog samtlige partier i Folketinget at skærpe straffen, således at det i løbet af 2019 også kommer til at koste et klip i kørekortet.

For en cyklist koster det 1000 kroner at bruge håndholdt mobiltelefon under kørslen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce