Annonce
Odense

Politikere har is i maven og stoler på letbanedirektør

Alt skal laves om på Østre Stationsvej foran banegården. Bilerne skal i fremtiden køre bag om OBC, og en ny plads og letbanens ?hovedstation? skal etableres på forsiden. Arbejdet vil kunne udføres lettere og billigere, hvis der ikke skal køre biler, mens det sker. Illustration: Odense Letbane

Lysten til at svare på, om flere veje, f.eks. Østre Stationsvej, skal lukkes i byggefasen, for at gøre letbanen billigere, er ikke overvældende

Odense: Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt (V) ser med "største alvor" på situationen omkring Odense Letbane, efter de første priser, der er kommet fra de mulige leverandører, har vist sig at være alt for høje.

Men samme bekymring afspejler sig ikke hos de lokale politikere i Odense. De har is i maven og tager det roligt, lyder meldingen fra højre til venstre side i byrådet.

Borgmester Anker Boye (S) læner sig op ad letbanedirektør Mogens Hagelskærs vurdering af, at prisen kan forhandles længere ned. Han forventer, at de 14,4 kilometer letbane med 26 stationer fra Tarup til Hjallese kan realiseres inden for budgettet på tre milliarder kroner, fastslog han onsdag. Samme toner lyder fra andre partier.

- Ud fra de oplysninger, jeg er blevet forelagt, har jeg ikke grund til tro andet, end at letbanen til prisen kan realiseres, som den er skitseret, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).

Lars Havelund (K) kalder det en "normalsituation", at buddene på nuværende tidspunkt er høje, og han er "overhovedet ikke nervøs", fastslår han.

Dermed er både Lars Havenlund og Jane Jegind mere rolige end transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt, som i den orientering, han gav til Transport- og Bygningsudvalget i fredags, gav udtryk for bekymring og vurderede, at der ligger en meget stor opgave foran letbaneselskabet i de kommende forhandlinger med byderne, "hvis projektet inden for den givne økonomiske ramme skal kunne gennemføres i fuld udstrækning".

Østre Stationsvej er en øm tå

Mogens Hagelskær, adm. direktør i Odense Letbane, udtalte onsdag, at det kan blive aktuelt at overveje, om arbejdsarealerne i byens gader kan udvides.

Det er et af de håndtag, der kan drejes på, for at få prisen på letbaneprojektet ned. Det er især i den tætte del af midtbyen, det vil kunne give en besparelse at have mere plads til rådighed, påpeger han. Men Hagelskær understreger også, at det i sidste ende er en politisk beslutning, om By- og Kulturudvalget for at opnå en billigere letbane er villig til at leve med, at byen påvirkes mere end hidtil forudsat, mens der bygges.

På den mest centrale gade, Østre Stationsvej foran banegården, hvor der oplagt vil være noget at hente ved at udvide arbejdsarealet, er der i de nuværende planer lagt op til, at én vejbane i hver retning af hensyn til trafikken holdes åben for biler i byggefasen.

Blandt politikerne i By- og Kulturudvalget, som skal sige ja, hvis letbanen skal have friere tøjler, er der mildest talt begrænset lyst til at forholde sig til mere brutale indgreb i byen, f.eks. en totallukning af Østre Stationsvej med henblik på at opnå en besparelse.

- Spørgsmålet er kildent, siger Per Berga Rasmussen (EL), der dog er villig til at "se på det".

Anders W. Berthelsen (S) vil ikke konkret forholde sig konkret til Østre Stationsvej på nuværende tidspunkt.

- Det er hypotetisk, siger han og tilføjer, at trafikken skal kunne afvikles, og folk skal kunne holde ud at bo i de områder, mens arbejdet står på.

SF's Brian Dybro erklærer sig "helt rolig" i forhold til at få letbanen bygget indenfor budgettet på tre mia. kroner.

Om en mere indgribende tilgang til byggeriet på Østre Stationsvej siger han:

- Det er ikke et ønskescenarie. Men jeg vil ikke være afvisende over for det, hvis letbanekontoret mener, det er nødvendigt.

Pernille Bendixen (DF) tror ikke, det er muligt at lukke Østre Stationsvej.

- Jeg kan ikke se, hvor bilerne så skal være, siger hun.

DF'eren har spurgt sine følgere på Facebook om, hvad de synes. Spørgsmålet lyder:

"Ville du synes, at det var en god ide at lukke nogle veje for at gøre letbanen billigere, til gengæld for at du så skal køre omveje og holde i kø, mere end du allerede gør i forvejen i Odense?"

Annonce
Odense

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Odense For abonnenter

Ny rapport: Så mange ladestandere kræver elbil-revolution i Odense

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg

Regeringen vil placere nærhospital i Nyborg

Nordfyn For abonnenter

Grønt lys til kæmpe kvægfarm ved fynsk gods: Naturforening trækker klage tilbage

Sport

Stærkt Superligamandskab gæster bundproppen Middelfart onsdag - mulig debut for nyborgenser i målet

GOG For abonnenter

Finner piv-ringe: Uværdig Europa-kamp i Gudme

Odense

Konservative vil sætte tommelskruerne på arbejdsløse med lange uddannelser: De skal sendes i nyttejob efter tre måneder

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Ny ansættelse skaber et nyt hul: Sjette folkeskole skal have ny leder

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

GOG For abonnenter

GOG mod finner: Navne med en hal-speaker der kom galt afsted og skydevåben

Middelfart

Chefers telefoner blev hemmeligt aflyttet i Dan-Bunkering: - Det er en på mange måder usædvanlig sag

Danmark

Løvkvist: DF har allerede tabt kommunalvalget - spørgsmålet bliver nederlagets størrelse

Nyborg

248 dage til Tour de France: Trofæet er hjemme

Odense Håndbold For abonnenter

Formstærk Reinhardt i spidsen - Odense Håndbold i kamp mod Mulle og kompagni

Assens

Analyse: Derfor ligner Søren Steen Andersen en sikker vinder af valget i Assens Kommune

Annonce