Det er umuligt at få tre procent flere passagerer i bybusserne i år og næste år i Odense, mener politikere i Odense Byråd.
Politikerne har opgivet målet om at få tre procent flere kunder i bybusserne i Odense næste år. Det skriver Fyens Stiftstidende fredag.
- Vi er nødt til at anerkende, hvordan verden ser ud og sige det højt, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).
Det fremgår af statistikkerne for antallet af passagerer, at målet om tre procent flere passagerer årligt i den kollektive trafik ikke kan opfyldes hverken i år eller næste år uden enten at tilføre flere penge til området eller lave tiltag for at gøre det nemmere for busserne at komme frem i trafikken. Begge dele afvises politisk.
By- og Kulturudvalget har i stedet bedt Fynbus om at lave en analyse af årsagerne til, at væksten i den kollektive trafik falder og desuden komme med bud på, hvordan udviklingen kan vendes fra 2017.
- Det handler ikke om at sende sagen til hjørnespark, men når Fynbus siger, de mangler mere specifik viden for at kunne komme med bud på årsager og potentialer, så lytter jeg, siger hun.
Betydning for letbanen
At det kniber med passagertallet i bybusserne er skidt nyt for Odenses kommende letbane, der åbner i 2020.
Indtægtsgrundlaget i letbanen er beregnet ud fra, at der skal komme tre procent flere kunder i den kollektive trafik år for år.
By- og Kulturudvalget har bedt embedsmænd og Fynbus undersøge, hvilke tiltag og ændringer der "inden for den eksisterende ramme" kan begrænse den negative udvikling på busområdet.
Blandt andet lægges der op til et nyt rutenet fra maj 2016. Samtidig skal der etableres en midlertidig busterminal i Ejlskovsgade for at aflaste Odense Banegård Center, når opgravningerne til letbanen på Østre Stationsvej går i gang næste sommer.
At det kniber med passagertallet i bybusserne er skidt nyt for Odenses kommende letbane, der åbner i 2020.