Annonce
Odense

Politiker: Arkitekturkritiker vrøvler i kritik af Odense

Arkitekturrevseren Jep Loft mener blandt andet, at man bygger alt får højt og for tæt i Odense. Ikke mindst på den gamle TBT-gade, hvor TBT Tower i den nordlige ende er byens højeste bygning. Foto. Nils Svalebøg
Der er ingen resonans i kritikken af Odenses bymidte fra arkitekturrevseren Jep Loft. Det mener medlem af By- og Kulturudvalget Anders W. Berthelsen (S).

Når Jep Loft - formand for arkitekturrevserne i foreningen Arkitekturoprøret - kritiserer byudviklingen på den tidligere TBT-gade, som han gjorde i mandagens udgave af Fyens Stiftstidende, ved han ikke, hvad han taler om. Sådan lyder det fra by- og kulturudvalgsmedlem Anders W. Berthelsen (S):

- Jeg hilser debatten velkommen, men den må gerne foregå på et mere kvalificeret grundlag end det sniksnak, der kommer fra juristen fra Gentofte. Jeg forstår slet ikke, at Jep Loft underkender den kolossale forbedring af bymidten, som det har medført at lukke en firesporet motorgade. Hvilke andre byer har haft modet til at lukke en bred og stærkt trafikeret gade og erstatte den med varieret bebyggelse, spørger politikeren.

I sin kritik pegede Jep Loft på, at man har bygget alt for højt ved den gamle middelalderkerne, selv om byggeriet ellers er tilpasset i højden med TBT-tower som det højeste.

Han undrer sig over, at Jep Loft slet ingen konstruktive idéer kommer med.

- Man skulle tro, at Jep Loft helt har overset det nye hyggelige boligområde ved Rosengade. Her er så stille, at man slet ikke fornemmer, at man befinder sig midt i en by. I stedet taler Loft om, at øst og vest ikke forbindes, men det er jo netop det, Vestergade og Overgade nu bliver, efter at de har været adskilt i 50 år.

- Omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade er det bedste, der er sket for Odense i mange årtier. Det arkitektfirma, der vandt konkurrencen om at omdanne Thomas B. Thriges Gade, tog netop udgangspunkt i Odenses middelalderstruktur med krogede vejforløb og små pladser, som for eksempel den nye Oluf Bagers Plads. De har i den grad passet på Odenses bykerne – og genoprettet den efter 1960’ernes ødelæggelser. Jep Loft vrøvler, siger Anders W. Berthelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart For abonnenter

Lukket feriecenter tæt på åbning: Oprørte husejere stempler lejeaftale med feriecenter som ulovlig

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Slut med togdrift om søndagen

1995 Ritt Bjerregaard har i hvert fald lært én ting af sin sag med lejligheden på Vesterbro i København: Prisen for at fastholde nogle principper kan blive for stor. Derfor valgte hun i går at meddele finansminister Mogens Lykketoft, at hun giver afkald på 166.000 kroner årligt i ministerpension oven i de godt 1,2 millioner lavt beskattede kroner, som hun får som EU-kommissær. Til Fyens Stiftstidende siger Ritt Bjerregaard, at hun dybest set er modstander af, at man skal rette sig efter tilfældige stemninger, eller hvad der tidligere har været praksis. Når jeg gav affald på pensionen, var det fordi, at situationen efterhånden var blevet så hysterisk, at den skyggede for alt det, jeg skulle lave som kommissær. 1970 Det er radioens udsendelser, der trods alt vinder i konkurrencen om lytter/seernes bevågenhed, måske fordi radiolytning er lettere at kombinere med andre gøremål. Sådan lyder konklusionen af en lytter- og seerundersøgelse, som Danmarks Radio har offentliggjort. Undersøgelsen viser blandt andet, at lytterne uhyre sjældent lukker for en radioudsendelse, fordi de finder den kedelig, Det gør derimod en del seere. Tv har dog stadig meget store seertal. Over to millioner mennesker ser aftenens første tv-avis, hvorimod den sene udgaves seertal er meget afhængig af, hvilken udsendelse, der ligger umiddelbart forud. Hvis det er et populært program, er der mange, der også ser tv-avisen bagefter. 1945 Den længe ventede nedskæring af statsbanetrafikken bliver nu til alvor. I går aftes udsendte statsbanerne meddelelse om, at nedskæringen skal træde i kraft den 1. februar, og at den reducerer toggangen til 20 procent af den normale trafik før krigen. Den almindelige regel for hverdagstrafikken bliver, at der kører et tog om morgenen og et om aftenen, og om søndagen vil der slet ikke køre damptog. Forbindelsen mellem landsdelene bliver efter den nye køreplan meget vanskelig, idet der kun bliver én forbindelse daglig i hver retning – og om søndagen kan man overhovedet ikke rejse. Færgebilletterne til Storebæltsoverfarten genindføres fra 1. februar og udleveres kun i begrænset omfang.

Odense

Slut med Rosas Tapas

Nordfyn

Ungt ægtepar overtager kendt Bogense-spisested

Annonce