Annonce
Middelfart

Politiaktion i Lillebælt endte med 24 sigtelser: - Det er rigtig, rigtig dyrt at sejle for hurtigt

I torsdagens trykkende sommervarme var politiet og Hjemmeværnet på vandet for at føre kontrol med sejlerne.

Middelfart: Fra de ser motorbåden plane med skroget fri af vandet, til det orange kontrolfartøj ligger på siden, går der mindre end et minut.

I båden, under presseningen, sidder fem unge gutter i bar mave. Føreren stikker hovedet ud.

- Hvor hurtigt må du sejle her, spørger politikommissær Henrik Strauss den unge sejler.

Annonce

Føreren af båden kan godt fornemme, hvor det bærer hen. Han har sejlet mere end hastighedsgrænsen på 5 knob i det smalle stræde mellem Fænø og Hindsgavlhalvøen. I sin mors 27 fods motorbåd.

Torsdag var Fyns Politi i samarbejde med Hjemmeværnet ude i Lillebælt og føre kontrol med de sejlende. Foto: Jonathan Møller Nielsen

Henrik Strauss og en kollega tjekker forsikringer, og om der er nok redningsveste ombord, og da politibetjentene slutter af med at informere føreren om fartbødens størrelse, lyder der et nedtrykt "eeej" fra førerens venner i båden.

- Det er rigtig, rigtig dyrt at sejle for hurtigt. Det koster 5.000 kroner, siger Henrik Strauss og forklarer, at bødestørrelsen stiger til det dobbelte, anden gang man bliver taget.

- Når du sejler og har ansvaret som skipper, bliver du nødt til at sætte dig ind i søvejsreglerne, så der ikke er nogen, der kommer til skade.

- Jeg går ind og googler det nu, siger føreren.

24 sigtelser på en dag

Torsdag var Fyns Politi og Sydøstjyllands Politi med Hjemmeværnet på vandet i det nordlige Lillebælt. I løbet af dagens kontrolaktion blev 24 sigtet for overtrædelser af reglerne til søs. Der var primært tale om fartbøder.

Avisen var med Fyns Politi ombord på kontrolfartøjet i to timer tidligt på eftermiddagen. I den periode blev tre motorbåde standset. To blev sigtet for at sejle for hurtigt.

Kontrollerne bliver udført ved kyststrækninger hele vejen rundt om Fyn, men særligt Svendborgsund og Fænøsund er i politiets interesse, fortæller Henrik Strauss.

- Lige nøjagtig Fænøsund og også Svendborgsund er smalle farvande med meget strøm. Det gør det svært at besejle. Samtidig nyder rigtig mange de farvande i kajakker og på SUP-boards, så der er en vis trængsel. Og udover det er de omgivet af Natura2000-områder, hvilket sætter begrænsninger på sejlads – i forhold til hastigheder, jetski og så videre, siger Henrik Strauss.

Når politiet er på vandet, kontrollerer de, om folk sejler for hurtigt, men også om de har ansvarsforsikringen i orden, om der er redningsveste nok ombord, og om føreren er påvirket af alkohol eller euforiserende stoffer. Henrik Strauss fortæller, at sigtelserne typisk går på for høj hastighed og manglende ansvarsbevis.

- Redningsveste er folk rigtig gode til at have med, og jeg synes, de fleste er gode til at tage hensyn til hinanden, men der er de her få, der kommer sejlende alt, alt for hurtigt i snævert farvand. Og det er simpelthen for farligt i forhold til kajakker, og hvad der ellers er af bløde trafikanter på vandet, siger politikommissæren.

Annonce

Utrygt for roere

Fyens Stiftstidende har for nylig beskrevet, hvordan de lokale roere i området omkring Middelfart og Fænøsund savner en mere synlig tilstedeværelse af politiet på vandet.

I Middelfart Marina møder kontrolfartøjet en af de kajakroere, der mener, at der bliver sejlet uansvarligt med motorbåde i Fænøsund.

- Det er et kæmpe problem, lyder det fra Just Engberg, der har roet kajak i farvandet i 50 år.

- Det største problem i min optik er, at mange har en båd liggende hjemme i haven, og så kommer de med den på en trailer. De kender overhovedet ikke reglerne, siger han.

Kajakroer Just Engberg tager en snak med politikommissær Henrik Strauss om, at han gerne så, at politiet er mere synlige på vandet ved Fænøsund. Foto: Jonathan Møller Nielsen

Når folk sejler for hurtigt i det smalle stræde ved Fænøsund, kan det skabe nogle ubehagelige situationer for kajakroerne, fordi de ikke kan føle sig sikre på, om de bliver set af førerne af motorbåde og vandscootere, og fordi bådene skaber store bølger, lyder det fra Just Engberg.

Han fornemmer, at der grundet corona er kommet flere nybegyndere på vandet i hurtige både.

- Nu her hvor folk ikke kunne rejse på ferie, kan vi se, der er mange splitnernye både, der kommer. Og vandscootere. Nu bruger de pengene der i stedet for at rejse til udlandet, siger han.

Kajakroeren så derfor gerne, at politiet var på vandet noget oftere. Den besked giver han også videre til Henrik Strauss i kontrolfartøjet sammen med en idé om at sætte skilte med søvejsreglerne op ved slæbestederne.

Annonce

Nyt værktøj for politiet

Henrik Strauss har også bemærket, at der her under corona er kommet flere på vandet, som ikke har sat sig ind i reglerne til søs. Han kan dog ikke give et klart svar på, om politiet vil være mere til stede på vandet denne sommer. Men han kan oplyse, at de vil være der med "en passende indsats".

I år har politiet som noget nyt også ved visse indsatser en drone med, som styres fra land, og som gør det nemmere for politiet at finde eventuelle fartsyndere uden nødvendigvis at være fysisk tilstede ude på vandet.

Henrik Strauss kan godt forstå, at havets bløde trafikanter kan opleve, at det er utrygt at være på vandet. Og han opfordrer også folk til at anmelde det, hvis man bliver generet af andres sejlads.

Annonce

Endnu en fartsynder

Kontrolfartøjet sætter kursen tilbage ud af Fænøsund og op gennem Lillebælt. På vejen sigtes endnu en motorbådssejler for at sejle mere end 5 knob for tæt på land.

Føreren af båden tager imod bøden i god ro og orden. Men han er tydeligt træt af bødens størrelse på 5.000 kroner.

- Jeg synes, den skulle være lidt højere. Der skal jo være retfærdighed til i verden. 5.000 er for lidt. Så jeg vil opfordre til, at man sætter det op, siger han med tydelig sarkasme.

Ifølge politikommissær Henrik Strauss er der ofte en god tone mellem politi og sejlende, når de er på vandet. Men det er ikke ensbetydende med, at folk jubler, når de får bøden, som han fortalte tidligere på dagen.

- Når folk vælger at tage ud at sejle, er det typisk, fordi vejret er godt. De er glade og venligt stemt, når vi kommer, men det er klart, at nogle gange ændrer dialogen sig til monolog. Og det er sådan, det er. Når vi har bødeblokken fremme, er det ikke altid lige sjovt, siger politikommissæren.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Se nødråbs-videoen: Charlotte og Agge var nogle af de første på stedet efter alvorlig trafikulykke

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

De blev kaldt bindegale, fordi de troede på det: Nu får de stor hæder for at redde historisk kro

Erhverv For abonnenter

Cannabisfirma tabte mere end 60 mio.: -Alt går efter planen

Kerteminde

Ulla vil gerne have læst højt og gå en tur: Ny idé skal få flere til at arbejde på plejehjemmene

Middelfart For abonnenter

Stopper efter 15 måneders ansættelse: Middelfart skal have sin tredje turistchef på tre år

Forsvaret har fundet PFAS-giftstoffer på størstedelen af sine  brandøvelsespladser: Få det fulde overblik her

Assens For abonnenter

Efter SF-drama får toppolitikeren Pia helt nye arbejdsopgaver: - Jeg har gjort mig en masse tanker om noget, jeg ikke skal lave

Navne For abonnenter

Genåbnet vinbar, ny cheftræner og fynsk skuespiller-baby

Fyn

OUH tæller op: Har endnu ikke overblik over konsekvenserne af sygeplejerskernes kollektive opsigelsesdag

Susanne mistede sin mor og lillebror, da et fly ramte familiens hus: - Vorherre og jeg er ikke på talefod

Erhverv

Travlt igen efter forsinkelser: Flere ingeniører skal designe skibe og værfter i Odense

Leder For abonnenter

Fyens Stiftstidende mener: Lad os få ren besked om letbanens problemer - letbanen har brug for medvind

Odense

200.000 klar til fordeling: Afstemning på Bakkegården

Annonce